Zemzeme Demdeme tartismasi nedir kisaca?

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.050
Çözümler
3
Tepkime puanı
1
Puan
38

Zemzeme Demdeme tartışması nedir kısaca?​

Ses ve yazım yönünden hangi sözcüklerin uyaklı sayılacağı konusunda Türk yazarları arasında çıkan ve yeni bir şiir beğenisinin yerleşmesine temel oluşturan tartışma (1895). dizelerinin, son sözcükleri arap abecesine göre iki ayrı harfle (se ve sinle) yazıldığı için, uyaklı sayılamayacağını ileri sürdü.

Muallim Naci taraftarları kafiye ne içindir?​

1895 yılında alevlenen ve recâîzâde mahmud ekrem ile muallim nâci’nin başını çektiği iki ayrı grup arasında cereyan etmiştir. recaizade ekrem ve tarafları kulak için kafiye tekniğini savunmaktaydılar. daha sonra ortaya çıkan servet i fünun edebiyatı göz için kafiye akımına ciddi bir darbe vurdu.

Demdeme eserinin özelliği nedir?​

Demdeme eserinin özelliği nedir?
Demdeme, Muallim Naci’nin 1886 yılında yayımlanmış eleştiri türündeki eseri. Recaizade Ekrem’in, Menemenlizade Tahir’in “Elhan” adlı şiir kitabı için yazdığı Takdir-i Elhan ve Üçüncü Zemzeme’deki düşüncelerini eleştirmek amacıyla yazılmıştır. Önce Saadet gazetesinde dizi yazı olarak çıktı.

Demdeme ne için yazıldı?​

Demdeme isimli eser Recaizade Ekrem’in yazmış olduğu Takdir-i Elhan ile Üçüncü Zemzeme’deki düşüncelerini eleştirmek adına kaleme alınmıştır. Recaizade Mahmut Ekrem’in yazmış olduğu bu eserler, Menemenlizade Tahir’in Elhan isimli şiir kitabı için yazmış olduğu eserlerdir.

Muallim Naci hangi kafiye anlayışı?​

Çocukluk anılarını anlatırken sade bir dil kullanmış ve en sade Tanzimat nesrini o yazmıştır. Recaizade Mahmut Ekrem’le girdiği kafiye tartışmasıyla tanınır. Ekrem’in “kulak için kafiye” anlayışına karşı “göz için uyak” anlayışını benimsemiştir.

Göz için kafiye kim savunmuştur?​

Göz için kafiye kim savunmuştur?
“Abes-Muktebes Tartışması” genellikle göz veya kulak için kafiye etrafında şekillenen bir tartışma olarak bilinir. Bu açıdan bakılınca tartışma sanki Malumatın göz için, Recaizade M. Ekrem’in kulak için kafiyeyi savunduğu bir tartışma intibaını uyandırmaktadır.
 
Zemzeme Demdeme tartışması, 1895 yılında Türk yazarları arasında yaşanan ve ses ve yazım yönünden hangi sözcüklerin uyaklı sayılacağı konusunu ele alan bir tartışmadır. Bu tartışma, dizelerin son sözcüklerinin Arap alfabesine göre (se ve sin harfleriyle) yazıldığı için uyaklı sayılamayacağı üzerine odaklanmıştır. Bu polemik, yeni bir şiir beğenisinin oluşmasına da temel oluşturmuştur.

Muallim Naci taraftarları ve recâîzâde mahmud ekrem taraftarları arasında 1895 yılında yaşanan kafiye tartışması ise iki ayrı grup arasında cereyan etmiştir. Recaizade Ekrem ve taraftarları, kafiye tekniğinin kulak için olduğunu savunmuşlardır. Ancak daha sonradan ortaya çıkan Servet-i Fünun edebiyatı, göz için kafiye anlayışına ciddi bir darbe vurmuştur.

Demdeme, Muallim Naci'nin eleştiri türündeki eseri olarak 1886 yılında yayımlanmıştır. Recaizade Ekrem'in eserleri olan Takdir-i Elhan ve Üçüncü Zemzeme'yi eleştirmek amacıyla kaleme alınmıştır. Bu eser önce Saadet gazetesinde dizi yazı olarak yayımlanmıştır.

Muallim Naci, kafiye tartışmasıyla da tanınmıştır. O, Recaizade Mahmut Ekrem ile kafiye konusunda anlaşmazlık yaşamış ve göz için kafiye anlayışını benimsemiştir.

Son olarak, "Abes-Muktebes Tartışması" genellikle göz veya kulak için kafiye etrafında şekillenen bir tartışma olarak bilinir. Bu tartışmada, göz için kafiye anlayışını savunan kişi olarak genellikle Muallim Naci öne çıkar. Bu tartışma zaman zaman Malumat'ın göz için, Recaizade Mahmut Ekrem'in ise kulak için kafiye anlayışını savunduğu şeklinde algılanmıştır.
 
Geri
Üst