SoruCevap
Yeni Üye
- Katılım
- 17 Ocak 2024
- Mesajlar
- 350.999
- Çözümler
- 1
- Tepkime puanı
- 17
- Puan
- 308
- Yaş
- 36
Zekatin, Veren Acısından Onemi
imageszekatinverenacisindanoneminedir5ae007c0efbd9
Zekat ibadetini ifa eden Musluman’ın dunya ve ahirete yonelik bircok yararı vardır Her şeyden once Musluman; kulluk gorevini yerine getirmiş, Allah’ın rızasını kazanmış, malını temizlemiş, kul hakkından kurtulmuş ve bir anlamda ahirette kendisine azık hazırlamış olur
Artma, coğalma, temizlik ve bereket anlamlarına gelen zekat, kişilerin ve toplumun arınmasını sağladığı gibi) malın, urunun, paranın ve servetin başkalarının haklarından temizlenmesini de sağlar (Tevbe, 9103
Musluman, zekatın makbul olması icin helal yollardan mal edinmeyi ve kazancını meşru alanlarda harcamayı kendisine ilke edinir
Zekat ibadeti; Muslumanın cimrilik ve bencillik gibi sadece kotu huy ve duygularını gidermekle kalmaz, onun malını başkalarının haklarından da temizler Cunku belirli nitelikleri taşıyan zenginin malında toplumun muhtac kesimlerinin hakkı bulunduğundan bu hak, sahiplerine verilmedikce mal hukmen temizlenmiş olmaz
Kur’anı Kerim’de (Zenginlerin) mallarında (yardım) isteyen ve (iffetinden dolayı) mahrum olanlar icin bir hak vardır (Zariyat, 5119) buyrularak zenginin malında muhtac kesimin hakkının bulunduğu acıkca bildirilmektedir
Fakirler icin ayrılan bu hakkın, malda kalması onu hukmen adeta kirletmektedir Bir başka ifadeyle onun dinen meşruiyetine halel gelmesine sebep olmaktadır Bu itibarla soz konusu malın hukmen temizliği, verilmesi gerekli miktarın hak sahiplerine verilmesi gercekleşir Verilmeyen veya ihmal edilen zekat, fakirin hakkının yenilmesi ile eşdeğer bir davranıştır İnancımıza gore zekat, malı başkasının hakkından temizlediği icin onu bereketlendirir Buna karşılık zekatının verilmemesi halinde, bereketi kacar
Peygamberimiz (sav), bu hususa şoyle işaret etmiştir:
“Her sabah iki melek yeryuzune iner ve biri ’Allah’ım! Senin yolunda harcayana, harcadığınin yerine yenilerini ver; diğeri ise, ’Allah’im! Cimrilik yapıp vermeyenlerin mallarını telef et’ diye dua eder (Muslim, “Zekat, 57)
Kur’an’da zekatın fakir ve muhtacların bir hakkı olarak belirtilmesinin sonuclarından biri de, zekat alanın rencide edilmesini, verenin de bundan dolayı ovunme ve başa kakmasını engellemektir Esasen Kur’an, başa kakmanın yapılan hayrın boşa gitmesine sebep olacağını haber vermekte, guzel bir soz ve bağışlamanın, peşinden gonul kıran bir sadakadan daha hayırlı olduğunu bildirmektedir (Bakara, 2263264)
Zenginin malındaki bu hakkın ayrılıp sahiplerine verilmemesi, o malı manen kirlettiği gibi Allah’ın gazabını da o malın sahibinin
uzerine ceker Nitekim Kur’anı Kerim’de şoyle buyrulmuştur:
“İclerinden, ’Eğer Allah bize lutuf ve kereminden verirse mutlaka bol bol sadaka veririz ve mutlaka salihlerden oluruz’ diye
Allah’a soz verenler de vardır Fakat Allah, lutuf ve kereminden onlara verince, cimrilik ettiler ve yuz cevirerek donup gittiler Allah’a verdikleri sozu tutmadıkları ve yalan soyledikleri icin 0 da kalplerine, kendisiyle karşılaşacakları gune kadar (surecek) bir nifak soktu (Tevbe, 97577)
Peygamberimiz (sav)
“Allah bir kimseye bir mal verir de bu kişi zekatını vermezse kıyamet gununde 0 mal onun onune, gozlerinin ustu noktalı, zehirin fazla oluşundan dolayı tuysuz, son derece korkunc, yaşlı bir yılan olarak cıkarılır Bu yılan o kimsenin boynuna dolanır, avuclarından yakalar, sonra adama ’ben senin malınım, ben senin hazinenim’ der (Buhari, “Zekat’, 3) sozleriyle zekatı verilmeyen malin, ahirette kişinin aleyhine olacağına işaret etmiş ve şu ayeti okumuştur:
“Allah’ın kendilerine lutfundan verdiği nimetlerde cimrilik edenler, bunun kendileri icin hayırlı olduğunu sanmasınlar Hayır! 0 kendileri icin bir şerdir Cimrilik ettikleri şey de kıyamet gununde boyunlarına dolanacaktır (AIi İmran, 3180)
Peygamberimiz (sav), zekatı vermeyenlerin ahiretteki cezası ile ilgili olarak şoyle buyurmuştur:
“Altın ve gumuş sahibi olup da (fakirlerin) bunlardaki hakkını vermeyen kimse icin kıyamet gununde ateşten tabakalar oluşturulur Altın ve gumuşler bu ateşten tabakaların uzerinde ısıtılır Isıtılan altın ve gumuşler ile Vucudunun yan tarafı, alnı ve sırtı daglanır Altın ve gumuşler soğuyunca yeniden ısıtılır Suresi elli bin sene kadar olan bir gunde kulların hesabı gorulup cennette veya cehenneme gidecekleri belli oluncaya kadar bu hep boyle devam eder (Muslim, “Zekat, 24)
Zekatla ilgili olarak nakledeceğimiz şu hadis de oldukca dikkat cekicidir
“Ey Allah'ın Resulu! Sığırı,, davarı olanın durumu nasıl olacak? diye sorulunca,
“Sığır, davarı olup da fakirin hakkını vermeyen kişi, kıyamet gununde, geniş ve duz bir alana konulur, zekatını vermediği
hayvanlar boynuzlarında bir kıvrıklık ve kırıklık olmaksızın her şeyi tam olarak gelir ve sahiplerini boynuzlarıyla suser, tırnaklarıyla ciğnerler Biri gectiğinde diğeri gelir Bu, elli bin yıl surecek uzun kıyamet gununde butun insanların hesabı gorulup, cennete mi cehenneme mi gideceği belli oluncaya kadar devam eder buyurmuştur (Muslim, Zekat, 6, 24)
Zekat, toplumsal yonu bulunan bir ibadet olduğundan ifa edilmemesi Allah’ın gazap ve ofkesini cektiği icin, bu gunahın
karşılığı sadece ahirette değil aynı zamanda dunyada da verilecektir
imageszekatinverenacisindanoneminedir5ae007c0efbd9
Zekat ibadetini ifa eden Musluman’ın dunya ve ahirete yonelik bircok yararı vardır Her şeyden once Musluman; kulluk gorevini yerine getirmiş, Allah’ın rızasını kazanmış, malını temizlemiş, kul hakkından kurtulmuş ve bir anlamda ahirette kendisine azık hazırlamış olur
Artma, coğalma, temizlik ve bereket anlamlarına gelen zekat, kişilerin ve toplumun arınmasını sağladığı gibi) malın, urunun, paranın ve servetin başkalarının haklarından temizlenmesini de sağlar (Tevbe, 9103
Musluman, zekatın makbul olması icin helal yollardan mal edinmeyi ve kazancını meşru alanlarda harcamayı kendisine ilke edinir
Zekat ibadeti; Muslumanın cimrilik ve bencillik gibi sadece kotu huy ve duygularını gidermekle kalmaz, onun malını başkalarının haklarından da temizler Cunku belirli nitelikleri taşıyan zenginin malında toplumun muhtac kesimlerinin hakkı bulunduğundan bu hak, sahiplerine verilmedikce mal hukmen temizlenmiş olmaz
Kur’anı Kerim’de (Zenginlerin) mallarında (yardım) isteyen ve (iffetinden dolayı) mahrum olanlar icin bir hak vardır (Zariyat, 5119) buyrularak zenginin malında muhtac kesimin hakkının bulunduğu acıkca bildirilmektedir
Fakirler icin ayrılan bu hakkın, malda kalması onu hukmen adeta kirletmektedir Bir başka ifadeyle onun dinen meşruiyetine halel gelmesine sebep olmaktadır Bu itibarla soz konusu malın hukmen temizliği, verilmesi gerekli miktarın hak sahiplerine verilmesi gercekleşir Verilmeyen veya ihmal edilen zekat, fakirin hakkının yenilmesi ile eşdeğer bir davranıştır İnancımıza gore zekat, malı başkasının hakkından temizlediği icin onu bereketlendirir Buna karşılık zekatının verilmemesi halinde, bereketi kacar
Peygamberimiz (sav), bu hususa şoyle işaret etmiştir:
“Her sabah iki melek yeryuzune iner ve biri ’Allah’ım! Senin yolunda harcayana, harcadığınin yerine yenilerini ver; diğeri ise, ’Allah’im! Cimrilik yapıp vermeyenlerin mallarını telef et’ diye dua eder (Muslim, “Zekat, 57)
Kur’an’da zekatın fakir ve muhtacların bir hakkı olarak belirtilmesinin sonuclarından biri de, zekat alanın rencide edilmesini, verenin de bundan dolayı ovunme ve başa kakmasını engellemektir Esasen Kur’an, başa kakmanın yapılan hayrın boşa gitmesine sebep olacağını haber vermekte, guzel bir soz ve bağışlamanın, peşinden gonul kıran bir sadakadan daha hayırlı olduğunu bildirmektedir (Bakara, 2263264)
Zenginin malındaki bu hakkın ayrılıp sahiplerine verilmemesi, o malı manen kirlettiği gibi Allah’ın gazabını da o malın sahibinin
uzerine ceker Nitekim Kur’anı Kerim’de şoyle buyrulmuştur:
“İclerinden, ’Eğer Allah bize lutuf ve kereminden verirse mutlaka bol bol sadaka veririz ve mutlaka salihlerden oluruz’ diye
Allah’a soz verenler de vardır Fakat Allah, lutuf ve kereminden onlara verince, cimrilik ettiler ve yuz cevirerek donup gittiler Allah’a verdikleri sozu tutmadıkları ve yalan soyledikleri icin 0 da kalplerine, kendisiyle karşılaşacakları gune kadar (surecek) bir nifak soktu (Tevbe, 97577)
Peygamberimiz (sav)
“Allah bir kimseye bir mal verir de bu kişi zekatını vermezse kıyamet gununde 0 mal onun onune, gozlerinin ustu noktalı, zehirin fazla oluşundan dolayı tuysuz, son derece korkunc, yaşlı bir yılan olarak cıkarılır Bu yılan o kimsenin boynuna dolanır, avuclarından yakalar, sonra adama ’ben senin malınım, ben senin hazinenim’ der (Buhari, “Zekat’, 3) sozleriyle zekatı verilmeyen malin, ahirette kişinin aleyhine olacağına işaret etmiş ve şu ayeti okumuştur:
“Allah’ın kendilerine lutfundan verdiği nimetlerde cimrilik edenler, bunun kendileri icin hayırlı olduğunu sanmasınlar Hayır! 0 kendileri icin bir şerdir Cimrilik ettikleri şey de kıyamet gununde boyunlarına dolanacaktır (AIi İmran, 3180)
Peygamberimiz (sav), zekatı vermeyenlerin ahiretteki cezası ile ilgili olarak şoyle buyurmuştur:
“Altın ve gumuş sahibi olup da (fakirlerin) bunlardaki hakkını vermeyen kimse icin kıyamet gununde ateşten tabakalar oluşturulur Altın ve gumuşler bu ateşten tabakaların uzerinde ısıtılır Isıtılan altın ve gumuşler ile Vucudunun yan tarafı, alnı ve sırtı daglanır Altın ve gumuşler soğuyunca yeniden ısıtılır Suresi elli bin sene kadar olan bir gunde kulların hesabı gorulup cennette veya cehenneme gidecekleri belli oluncaya kadar bu hep boyle devam eder (Muslim, “Zekat, 24)
Zekatla ilgili olarak nakledeceğimiz şu hadis de oldukca dikkat cekicidir
“Ey Allah'ın Resulu! Sığırı,, davarı olanın durumu nasıl olacak? diye sorulunca,
“Sığır, davarı olup da fakirin hakkını vermeyen kişi, kıyamet gununde, geniş ve duz bir alana konulur, zekatını vermediği
hayvanlar boynuzlarında bir kıvrıklık ve kırıklık olmaksızın her şeyi tam olarak gelir ve sahiplerini boynuzlarıyla suser, tırnaklarıyla ciğnerler Biri gectiğinde diğeri gelir Bu, elli bin yıl surecek uzun kıyamet gununde butun insanların hesabı gorulup, cennete mi cehenneme mi gideceği belli oluncaya kadar devam eder buyurmuştur (Muslim, Zekat, 6, 24)
Zekat, toplumsal yonu bulunan bir ibadet olduğundan ifa edilmemesi Allah’ın gazap ve ofkesini cektiği icin, bu gunahın
karşılığı sadece ahirette değil aynı zamanda dunyada da verilecektir