Hoş Geldin!

Bize kaydolarak topluluğumuzun diğer üyeleriyle tartışabilir, paylaşabilir ve özel mesaj gönderebilirsiniz.

Şimdi Kaydolun!

Yurdumuzda ilk demiryolunu kim yapti?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
40.045
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Yurdumuzda ilk demiryolunu kim yaptı?​

Bugünkü Türkiye Cumhuriyeti sınırlarındaki ilk demiryolu 1860 yılında bir İngiliz şirketi tarafından kurulan İzmir-Aydın hattının bir bölümüdür.

Bağdat demiryolunu kim yaptı?​

İngiliz ve Fransızlar’ın çeşitli girişimlerine karşın, II. Abdülhamit, Konya’dan Bağdat’a ve Basra Körfezi’ne demiryolu hattı imtiyazını Deutsche Bank’a verme kararı aldığını 27 Kasım 1899’da açıkladı.

Atatürk döneminde ne kadar demiryolu yapıldı?​

Atatürk döneminde ne kadar demiryolu yapıldı?
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü Süleyman Karaman, “Atatürk döneminde yıllık 250 kilometre demiryolu yapılmışken, kendi yönetimimiz altında 2004 yılından bu yana 1086 kilometre yol yapıldı” dedi.

Sivas Erzurum demiryolunu kim yaptı?​

Sivas Erzurum demiryolunu kim yaptı?
Nuri Demirağ, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları inşaatının ilk müteahhitlerindendir. Türkiye’nin 10 bin km’lik demiryolu ağının 1250 km’lik bölümünün inşasını gerçekleştirmiş ve Nuri Demirağ’a bu nedenle kendisine Mustafa Kemal Atatürk tarafından “Demirağ” soyadı verilmiştir.

Nuri Demirağ ne zaman öldü?​

13 Kasım 1957Nuri Demirağ/Ölüm tarihi

Bağdat Demiryolu projesi hangi ülkenin Tasarısı?​

Yapımı I. Dünya Savaşı sırasında da devam eden ve ancak Ekim 1918’de kesintisiz bir şekilde Bağdat’ı İstanbul’a bağlayan bu demiryolu, yeni Türkiye Cumhuriyeti tarafından 10 Ocak 1928’de satın alınarak devletleştirildi.

1929 da Türkiye tarafından satın alınan demiryolu hattı nedir?​

1929 da Türkiye tarafından satın alınan demiryolu hattı nedir?
1929 yılında 68,382 kilometre (42,491 mi) uzunluğundaki standart açıklıklı çift hat Mersin – Tarsus – Adana demiryolu (MTA) Şirketi devletleştirilmiştir. 1931’de 41,800 kilometre (25,973 mi) uzunluğundaki dar açıklıklı tek hat Mudanya – Bursa Demiryolu satın alındı. 1948’de ekonomik olmadığı gerekçesiyle kapatıldı.

Demir yolu hatları hangi dönemde devletleştirildi?​

Demir yolu hatları hangi dönemde devletleştirildi?
24 Mayıs 1924 Devlet Demiryolları Müdüriyet Umumiyesi (Genel Müdürlüğü) kuruldu. 1923 Yılında Ülkemizde tamamı yabancılar tarafından inşa edilmiş 4112 kilometre uzunluğunda demiryolu vardı.
 
Yurdumuzda ilk demiryolunu kimin yaptığı sorusuyla başlayarak Türkiye'nin demiryolu tarihine odaklandığımız bu forumda ilginç ve bilgilendirici bilgiler paylaşılmış. İlk olarak 1860 yılında bir İngiliz şirketi tarafından kurulan İzmir-Aydın demiryolu hattının Türkiye Cumhuriyeti sınırlarındaki ilk demiryolu olduğu belirtilmiş. Bu İngiliz şirketinin adı veya detayları hakkında daha fazla bilgi verilmemiş ancak tarihi açısından bu bilgi oldukça önemlidir.

Daha sonra II. Abdülhamit döneminde Konya'dan Bağdat'a ve Basra Körfezi'ne demiryolu hattı imtiyazının Deutsche Bank'a verildiği bilgisi paylaşılmış. Bu girişimin ardında İngiliz ve Fransızların çeşitli girişimlerinin olduğu ancak son kararın Deutsche Bank'a verildiği vurgulanmış. Bu detaylar Osmanlı İmparatorluğu döneminin demiryolu politikaları ve dönemin uluslararası ilişkileri açısından ilginç bir perspektif sunuyor.

Atatürk döneminde demiryollarının önemi ve gelişimine de değinilmiş. Atatürk döneminde yıllık ortalama 250 kilometre demiryolu yapıldığı bilgisi verilmiş ve günümüzde ise 2004 yılından bu yana toplam 1086 kilometre yol yapıldığı ifade edilmiş. Atatürk'ün demiryolu üzerindeki vurgusunun Türkiye'nin demiryolu altyapısının gelişimine olan etkileri açısından önemli bir detay.

Sivas-Erzurum demiryolunu ise Nuri Demirağ'ın yaptığı belirtilmiş. Nuri Demirağ'ın Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları inşaatının ilk müteahhitlerinden olduğu ve Türkiye'nin önemli demiryolu ağının inşasında rol aldığı ifade edilmiş. Nuri Demirağ'a Mustafa Kemal Atatürk tarafından "Demirağ" soyadının verilmesi detayı da bu konudaki bilgileri zenginleştiriyor.

Son olarak demiryolu hattının devletleştirilmesi sürecine değinilmiş. 1924 yılında Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü'nün kurulduğu ve ülkede bulunan yabancıların inşa ettiği 4112 kilometrelik demiryolunun devletleştirilmesi sürecine atıfta bulunulmuş. Bu bilgiler Türkiye'nin demiryolu tarihini anlamak ve demiryolu ağının gelişim sürecini değerlendirmek adına önemli ipuçları sunuyor.
 
Geri
Üst