Hoş Geldin!

Bize kaydolarak topluluğumuzun diğer üyeleriyle tartışabilir, paylaşabilir ve özel mesaj gönderebilirsiniz.

Şimdi Kaydolun!

Yari baskanlik rejimi hangi temel ozelligi ile parlementer rejiminden ayrilir?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
50.867
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Yarı başkanlık rejimi hangi temel özelliği ile parlementer rejiminden ayrılır?​

Yarı başkanlık sistemi, başkanlık sistemi ile parlamenter sistemin bazı özelliklerinin karışımıdır. Yürütme gücü halk tarafından seçilen devlet başkanı ile meclis güvenine dayanan hükûmet başkanı arasında paylaşılır. Fiili olarak ise yürütmenin başı devlet başkanıdır.

Iki meclisli yasama sistemi nedir?​

Çift meclislilik, iki yasama organı ya da parlamento’nun bulunduğu yönetim şeklidir. Türkiye’de bu yönetim şekli iki askeri darbe arasındaki dönemde (1961-1980) Millet Meclisi ve Cumhuriyet Senatosu olarak uygulanmıştır.

Yasama islemleri nedir?​

Yasama islemleri nedir?
Buna göre yasama işlemi, yasama organından çıkan her işlem değil; yasama organının yasama görev ve yetkileriyle ilgili olarak belli bir hukukî sonuç doğurmaya yönelik irade açıklamasıdır.11 Dolayısıyla yasama işlemi, sadece yasama organının yasama yetkisini kullanırken değil, aynı zamanda denetim v.b. yetkilerini …

Kuvvetler ayrılığı teorisi ilk kez hangi anayasa?​

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Teşkilatı, kuvvetler ayrılığı ilkesine uygun bir şekilde yapılanmıştır. 1924, 1961 ve 1982 Anayasalarında bu ilkeye uyulmuş; yasama, yürütme ve yargının ayrı kuvvetler tarafından kullanılacağı belirtilmiştir. Bu noktada, 1924 Anayasası’nda küçük bir ayrım bulunmaktadır.

Tek Meclis Sistemi Nedir?​

Tek meclislilik, tek bir yasama organı ya da parlamento’nun bulunduğu yönetim şeklidir. Tek meclisli ülkelerin çoğu küçük ve homojen üniter devletlerdir.

Cift meclis sistemi ne zaman kaldırıldı?​

Cift meclis sistemi ne zaman kaldırıldı?
Cumhuriyet Senatosunun gensorusuyla hükûmeti düşürme yetkisi yoktu. 1980 yılından sonra tekrar tek meclisli sisteme geri dönüldü ve senato kurumu 19 yıllık bir çalışma süresinden sonra Türkiye’de yürürlükten kalktı.

Yasama görevi kime ait?​

Yasama; yetkisini Anayasadan alan yasa yapma ve yasa koyma işlevini yerine getiren bir meclistir, parlamentodur. Yasama organı, meclis; anayasal yetkiyi kullanan kuvvetlerden birisidir.
 
Yarı başkanlık rejimi ile parlamenter rejim arasındaki temel farklardan biri, yürütme gücünün nasıl paylaşıldığıdır. Yarı başkanlık rejiminde yürütme gücü, halk tarafından seçilen devlet başkanı ile meclis güvenine dayanan hükûmet başkanı arasında paylaşılırken, parlamenter rejimde hükümet başkanı genellikle meclis çoğunluğunun desteğine dayanır ve yürütmenin başı genellikle başbakan olarak meclis içinden seçilir.

Çift meclisli yasama sistemi ise iki ayrı yasama organının (çoğunlukla bir senato ve bir meclis) bulunduğu bir yönetim şeklidir. Türkiye'de 1961-1980 döneminde Millet Meclisi ve Cumhuriyet Senatosu olarak uygulanmıştır.

Yasama işlemleri, yasama organının yasama görev ve yetkileriyle ilgili olarak belirli hukuki sonuçlar doğuracak şekilde gerçekleştirdiği irade açıklamalarıdır. Bu işlemler yasama organının yasama yetkisini kullanmasıyla ilgilidir ve yasama organının denetim yetkilerini içerebilir.

Kuvvetler ayrılığı ilkesi Türkiye Cumhuriyeti Devlet Teşkilatı'nda önemli bir yere sahiptir ve 1924, 1961 ve 1982 Anayasalarında bu ilkeye uyulmuştur. Yasama, yürütme ve yargının ayrı kuvvetler tarafından kullanılacağı bu dönem anayasalarında belirtilmiştir.

Tek meclis sistemi ise tek bir yasama organının bulunduğu yönetim şeklidir. Büyük çoğunlukla küçük ve homojen üniter devletlerde görülen bir sistemdir.

Cumhuriyet Senatosu'nun gensoru yetkisinin olmaması ve 1980 yılından sonra tek meclisli sisteme dönülmesiyle Cift meclis sistemi Türkiye'de sona ermiştir.

Yasama görevi, Anayasadan aldığı yetkiye dayanarak yasa yapma ve belirli hukuki işlevleri yerine getiren meclise, yani parlamentoya aittir. Yasama organı, kuvvetler ayrılığı ilkesinin gereği olarak önemli bir yetki ve sorumluluk sahibidir.
 
Geri
Üst