SoruCevap
Yeni Üye
- Katılım
- 17 Ocak 2024
- Mesajlar
- 350.999
- Çözümler
- 1
- Tepkime puanı
- 17
- Puan
- 308
- Yaş
- 36
Yara Bandı Uzerine Mesh Edilir mi
Yara bandı ve sargı uzerine mesh etmek
İslam dini ibadetlerde kolaylığı tercih etmesi sebebiyle ayaklara mest giyildiğinde, abdest icin bunun cıkarılıp ayağın yıkanmasını istemeyip, mestin uzerine mesh yapmayı caiz gormuştur Aynı şekilde uzerinde sargı bulunan bir uzvun abdest veya gusul alırken su ile yıkanması sağlık acısından zararlıysa bu sargı cozulmeyip uzerine mesh yapılmasıyla yetinilmiş ve yapılan bu mesh o uzvu hukmen yıkama kabul edilmiştir Hatta mesh de zararlı olması durumunda ondanda vazgecilmiştir Butun bu hukumler dinimizin, takatin fevkinde teklifte bulunmadığını gostermektedir
Sorunun cevabına gelince yara bandı yıkanılması veya mesh edilmesi zararlı olan bir yara uzerine yapıştırılmışsa fıkıh kitaplarımızda gecen “i’sabecebire olarak değerlendirilir Bunun uzerine meshin caiz olabilmesi, belli başlı şartlara bağlıdır Fıkıh kitaplarımızda bunlar şu şekilde mezkUrdur:
Yaranın yıkanması veya mesh edilmesi uzva zarar veriyor veya yıkamak zarar vermese de yaranın acılması zarar veriyorsa sargı uzerine mesh caizdir Aynı şekilde kişi, yarasını yıkamak icin sargıyı actığında o sargıyı tekrardan (pansuman yaparak) bağlaması mumkun olmuyor ve bağlatacak yardımcı da bulamıyorsa sargıyı acmaksızın uzerine mesh yapması caizdir Şayet sıcak, soğuk veya ılık suyla, yarayı yıkamak zarar vermiyorsa mesh caiz olmayıp, yaranın kendisine zarar vermediği suyla yıkanması gerekir Sargı uzerine mesh yapmak da zarar veriyorsa, mesh terk edilir Zira yıkamak meshden daha kuvvetlidir Ozurden dolayı yıkamak terk edilirse, meshin ozurden dolayı terk edilmesi evleviyetle caiz olur
Sargı uzerine mesh zarar vermediği halde meshin terk edilmesi, zahir rivayede, İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed’e gore caiz olmadığı ifade edilmiştir İmam Serahsi’nin ifadesine gore, zahir rivayede Ebu Hanife’den bu konuda bir nakil yoktur Zahir rivayenin gayrisine gore ise bunun yani sargı uzerine mesh zarar vermediği halde meshin terk edilmesi Ebu Hanife’ye gore caizdir Ebu Hanife’den İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed’in goruşleri doğrultusunda rivayet de naklolunmuşturSahih olan goruş zahir rivayede olduğu gibi, sargı uzerine mesh zarar vermediği halde meshin terk edilmesi caiz değildir İhtiyatlı olanda budur Yara iğleşmediği halde sargısının yenisiyle değiştirilmesi her ne kadar uzerine yapılan meshe zarar vermese de guzel olan meshi iade etmektir
Yara bandı ve sargı uzerine mesh etmek
İslam dini ibadetlerde kolaylığı tercih etmesi sebebiyle ayaklara mest giyildiğinde, abdest icin bunun cıkarılıp ayağın yıkanmasını istemeyip, mestin uzerine mesh yapmayı caiz gormuştur Aynı şekilde uzerinde sargı bulunan bir uzvun abdest veya gusul alırken su ile yıkanması sağlık acısından zararlıysa bu sargı cozulmeyip uzerine mesh yapılmasıyla yetinilmiş ve yapılan bu mesh o uzvu hukmen yıkama kabul edilmiştir Hatta mesh de zararlı olması durumunda ondanda vazgecilmiştir Butun bu hukumler dinimizin, takatin fevkinde teklifte bulunmadığını gostermektedir
Sorunun cevabına gelince yara bandı yıkanılması veya mesh edilmesi zararlı olan bir yara uzerine yapıştırılmışsa fıkıh kitaplarımızda gecen “i’sabecebire olarak değerlendirilir Bunun uzerine meshin caiz olabilmesi, belli başlı şartlara bağlıdır Fıkıh kitaplarımızda bunlar şu şekilde mezkUrdur:
Yaranın yıkanması veya mesh edilmesi uzva zarar veriyor veya yıkamak zarar vermese de yaranın acılması zarar veriyorsa sargı uzerine mesh caizdir Aynı şekilde kişi, yarasını yıkamak icin sargıyı actığında o sargıyı tekrardan (pansuman yaparak) bağlaması mumkun olmuyor ve bağlatacak yardımcı da bulamıyorsa sargıyı acmaksızın uzerine mesh yapması caizdir Şayet sıcak, soğuk veya ılık suyla, yarayı yıkamak zarar vermiyorsa mesh caiz olmayıp, yaranın kendisine zarar vermediği suyla yıkanması gerekir Sargı uzerine mesh yapmak da zarar veriyorsa, mesh terk edilir Zira yıkamak meshden daha kuvvetlidir Ozurden dolayı yıkamak terk edilirse, meshin ozurden dolayı terk edilmesi evleviyetle caiz olur
Sargı uzerine mesh zarar vermediği halde meshin terk edilmesi, zahir rivayede, İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed’e gore caiz olmadığı ifade edilmiştir İmam Serahsi’nin ifadesine gore, zahir rivayede Ebu Hanife’den bu konuda bir nakil yoktur Zahir rivayenin gayrisine gore ise bunun yani sargı uzerine mesh zarar vermediği halde meshin terk edilmesi Ebu Hanife’ye gore caizdir Ebu Hanife’den İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed’in goruşleri doğrultusunda rivayet de naklolunmuşturSahih olan goruş zahir rivayede olduğu gibi, sargı uzerine mesh zarar vermediği halde meshin terk edilmesi caiz değildir İhtiyatlı olanda budur Yara iğleşmediği halde sargısının yenisiyle değiştirilmesi her ne kadar uzerine yapılan meshe zarar vermese de guzel olan meshi iade etmektir