AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Vygotsky e gore bilissel gelisim nasil gelisir?

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.352
Çözümler
5
Tepkime puanı
1
Puan
38

Vygotsky e göre bilişsel gelişim nasıl gelişir?​

Vygotsky bilişsel gelişimi açıklarken içselleştirme, yakınsak gelişim alanı ve destekleyici kavramlarını kullanır. Bilişsel gelişim bireyin içinde bulunduğu çevreden büyük oranda etkilenmektedir. Vygotsky’ e göre bilişsel gelişimin kaynağı, kişisel psikolojik süreçler değil sosyal çevredir.

Gelişime açık alan nedir?​

Gelişime açık alan nedir?
Çocuğun bir yetişkin rehberliğinde (yani sosyal çevre etkisiyle) çalıştığı zaman ortaya koyacağı potansiyel Vygotsky’e göre bu iki durum arasında ortaya çıkan fark çocuğun yakınsal gelişim alanıdır. Bu kavramın diğer bir adı da gelişmeye açık alandır.

Vygotsky temel zihinsel işlevler nedir?​

vygotsky bebeklerin dört temel zihinsel işlevi olduğunu söylemiştir bunlar dikkat, duyular, algı ve hafızadır. bunlar bebeklerin sahip olduğu dört temel zihinsel işlevdir.

Vygotsky nin Piaget ye getirdiği eleştiriler nelerdir?​

Vygotsky nin Piaget ye getirdiği eleştiriler nelerdir?
Bu nedenle Vygotsky düşünce ve dil gelişimi modelini, Piaget’in yaptığı “otistik, benmerkezci, sosyal” sıralamanın tersine, “sosyal, benmerkezci ve içsel konuşma” şeklinde kurmuş; düşünce ve konuşmanın gelişiminde, bireysellikten sosyalliğe değil, sosyallikten bireyselliğe doğru bir gidişatın olduğunu belirtmiştir.
Vygotsky sosyo kültürel gelişim kuramı nedir?​
Vygotsky’nin sosyokültürel kuramı, bilişsel gelişim üzerinde kültür, çevre ve dilin etkisinden söz eder. Sosyokültürel faktörler çocuğa uygun deneyim ortamları sağlar ve birey çevresi ile etkileşime girdiği ölçüde; algı, dikkat, bellek gibi bilişsel süreçleri gelişim gösterir (Berk, 2003).

Yakın gelişim alanı nedir?​

Yakın gelişim alanı nedir?
Yakınsal gelişim alanı, bir öğrencinin yardım almadan neler yapabileceği ile öğretmen veya o konuda uzman bir yetişkinden destek ve cesaretlendirme ile ne elde edebileceği arasındaki farkı ifade ediyor.

Aktivite teorisi ne demek?​

Aktivite teorisi, yaşamdan haz almanın ancak yaşama aktif olarak katılmakla mümkün olacağı görüşüne dayanır. Aktivite kuramı, insanın kendisini nasıl düşündüğünün, yaptığı etkinlikleri ya da hayattaki sosyal rolleri ile bağlantılı olduğunu varsayar; yani birey hayatta hangi rolü oynayıp hangi etkinliği yapıyorsa o’dur.

Zihinsel işlevler ne demek?​

Zihinsel işlevler ne demek?
Zihinsel fonksiyonları genel olarak şu şekilde sıralayabiliriz. Öğrenme, kavrama, anlama, dikkat ve konsantrasyon, kaydetme(hafızaya alma), kaydedilen bilgiyi çağırma(hatırlama), kaydedilen bilgiyi kullanma, yeni bilgi ve eski bilgileri bir araya getirip sonuç çıkarabilme olarak özetleyebiliriz.

Vygotsky aktivite teorisi nedir?​

Vygotsky’e göre benmerkezci konuşma bir süre sonra içsel konuşmaya dönüşmektedir. Dilin öncelikli görevi iletişim kurmaktır. Aktivite Teorisi’ne göre ise insanların sınıflandırma, karar verme, hatırlama gibi özel faaliyetleri beyin tarafından belirlenmez.
 
Vygotsky'ye göre bilişsel gelişim, sosyal çevrenin ve kültürün büyük ölçüde etkilediği bir süreçtir. Vygotsky, içselleştirme, yakınsak gelişim alanı ve destekleyici kavramlar gibi terimler aracılığıyla bilişsel gelişimi açıklar. Bilişsel gelişimin temel kaynağının kişisel psikolojik süreçler değil sosyal çevre olduğunu vurgular.

Gelişime açık alan ya da yakınsal gelişim alanı, çocuğun bir yetişkin rehberliğinde çalıştığı zaman ortaya çıkan potansiyeldir. Bu durum, çocuğun kendi başına yapabilecekleri ile destek alarak ne kadar ilerleyebileceği arasındaki farkı ifade eder.

Vygotsky, bebeklerin dört temel zihinsel işlevi olduğunu söylemiştir: dikkat, duyular, algı ve hafıza. Bu zihinsel işlevler bebeklerin doğuştan sahip oldukları yeteneklerdir.

Vygotsky'nin Piaget'e getirdiği eleştiri ise düşünce ve dil gelişimi modelini Piaget'in sıralamasının tersine kurmasıdır. Yani Vygotsky, sosyal etkileşimin bireyselliği teşvik ettiğini ve düşünce ile dil gelişiminin sosyal etkileşimden bireyselliğe doğru olduğunu savunmuştur.

Sosyo-kültürel gelişim kuramı ise Vygotsky'nin bilişsel gelişim hakkındaki görüşlerini açıklar. Bu kuram, kültür, çevre ve dilin bireyin bilişsel süreçlerini nasıl etkilediğini vurgular. Çocuğa uygun deneyim ortamları ve sosyal etkileşim bilişsel gelişimi destekler.

Aktivite teorisi, insanın yaşamdan haz alabilmesi için aktif bir şekilde katılması gerektiğini savunur. Bireyin kendini nasıl düşündüğünün, yaptığı etkinliklerle ve sosyal rolleriyle nasıl ilişkili olduğunu vurgular.

Zihinsel işlevler ise öğrenme, kavrama, anlama, dikkat, hafıza, bilgiyi hatırlama ve kullanma gibi bilişsel süreçleri içerir. Bu süreçler, bireyin bilgiyi işleme şeklini yansıtır.

Son olarak, Vygotsky'nin aktivite teorisi, benmerkezci konuşmanın zamanla içsel konuşmaya dönüştüğünü öne sürer. Bu teoriye göre insanların özel faaliyetleri beyin tarafından belirlenmez, ancak yaşamda aktif olarak katılmak önemlidir.
 
Geri
Üst