AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Urun sorumlulugu kapsaminda kusur ne anlama gelir?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
119.108
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Ürün sorumluluğu kapsamında kusur ne anlama gelir?​

Ürünün Uygunsuzluğu. 7223 Sayılı Kanun’da imalatçının sorumluluğunun şartı olarak hatalı veya ayıplı ürün kavramı yerine uygun olmayan ürün kavramını kullanmıştır; m. 3/I (r) hükmüne göre, “uygunsuzluk” ürünün ilgili teknik düzenlemeye veya genel ürün güvenliği gereklerine uygun olmama hâlini ifade eder.

Ayıplı malın neden olduğu zararlar?​

Ayıplı malın neden olduğu zararlar?
MADDE 6 —Ayıplı bir malın, bir kişinin ölümüne veya yaralanmasına veya bir malın zarar görmesine sebep olması halinde imalatçı/üretici doğan zararı, kusuru aranmaksızın tazmin etmekle yükümlüdür. Ayıplı malın neden olduğu zararlardan dolayı birden fazla kimse sorumlu olduğu taktirde, bunlar müteselsilen sorumludurlar.

Ayıplı mal durumunda satıcı ne yapmalıdır?​

Bunlar; 1.Satılanı iade etmeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme. 2.Satılanı iade etmeyip ayıp oranında satış bedelinde indirim talebinde bulunma. 3.Aşırı bir masrafı gerektirmemek koşuluyla bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere malın ücretsiz tamirini isteme.

Üreticinin sorumlulukları nelerdir?​

Üreticinin sorumlulukları nelerdir?
Özetle üreticinin sorumluluğu, zarar gören için ispat yükünün ortadan kaldırılmasını, kişilerin haklı güvenlik beklentisini sağlamayan ürünlerin alıcı- lara veya üçüncü kişilere verdiği zararların üreticinin kusurundan bağımsız olarak karşılanmasını amaçlamaktadır.
Malın ayıplı olması ne demek?​
Ayıplı mal, tüketiciye teslimi anında, taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan maldır.

Ayıplı mal durumunda tüketici hakları nelerdir?​

Ayıplı mal durumunda tüketici hakları nelerdir?
AYIPLI MAL KARŞISINDA TÜKETİCİNİN HAKLARI NELERDİR?
- Satın aldığı ayıplı ürünü geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
- Satılanı geri vermek istemezse ayıp oranında indirim isteme,
- Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, tüm masraflar satıcıya ait olarak onarım isteme.

Ayıplı konut davası hangi mahkemede açılır?​

4077 Sayılı Yasanın 23. maddesi bu kanunu uygulanması ile ilgili her türlü ihtilafa tuketıci mahkemelerinde bakılacağını öngörmüştür. Taraflar arasındaki uyuşmazlık tüketicinin korunması hakkındaki kanun kapsamında kaldığına göre davaya bakmaya Tüketici Mahkemesi görevlidir.
 
Ürün sorumluluğu kapsamında "kusur" kavramı, bir ürünün ilgili teknik düzenlemelere veya genel ürün güvenliği gereklerine uygun olmama durumunu ifade eder. Yani bir ürünün hatalı veya ayıplı olması durumunda, bu durum ürünün kusuru olarak kabul edilir ve imalatçı/üretici bu durumdan sorumlu tutulabilir.

Ayıplı malın neden olduğu zararlar konusunda ise madde 6 gereğince, bir kişinin ölümüne veya yaralanmasına ya da bir malın zarar görmesine sebep olan ayıplı mal durumunda imalatçı/üretici, doğan zararı kusuru aranmaksızın tazmin etmekle yükümlüdür. Eğer birden fazla kişi sorumlu tutuluyorsa, bu kişiler müteselsilen sorumlu olurlar.

Ayıplı mal durumunda satıcı ne yapmalıdır konusunda ise satıcının, ayıplı mal durumunda şu seçeneklere sahip olduğunu söyleyebiliriz: 1) Satılanı iade etmeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme, 2) Satılanı iade etmeyip ayıp oranında satış bedelinde indirim talebinde bulunma, 3) Aşırı bir masraf gerektirmemek koşuluyla bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere malın ücretsiz tamirini isteme.

Üreticinin sorumlulukları ise, zarar gören kişi için ispat yükünün ortadan kaldırılmasını, güvenlik beklentilerinin sağlanmaması sonucu oluşan zararların üreticinin kusurundan bağımsız olarak karşılanmasını amaçlar.

Malın ayıplı olması durumunda, tüketiciye teslim edildiği anda sözleşmeye aykırı olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması durumunu ifade eder.

Ayıplı mal durumunda tüketici hakları konusunda ise tüketici, ayıplı ürünü geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönebilir, satılanı geri vermek istemezse ayıp oranında indirim isteyebilir ya da aşırı bir masraf gerektirmeyen durumlarda tüm masraflar satıcıya ait olacak şekilde ücretsiz tamir talep edebilir.

Son olarak, ayıplı konut davası açmak isteyen bir tüketici, 4077 Sayılı Yasaya göre Tüketici Mahkemesine başvurmalıdır. Bu yasa, tüketiciyi korumak amacıyla oluşturulan yasal düzenlemeler kapsamında tüketici mahkemelerine başvurulması gerektiğini belirtir. Bu nedenle, ayıplı konut davaları da Tüketici Mahkemelerinde açılmalıdır.
 
Geri
Üst