AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Uluslararası Çalışma Örgütü (Ilo) Anayasası

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.363
Tepkime puanı
1
Puan
1
ILO anayasası, ILO anayasa maddeleri
Anayasanın 1919 yılında kabul edilen orijinal metni,
4 Haziran 1934 tarihinde yürürlüğe giren 1922 tarihli Değişiklik Belgesi;
26 Eylül 1946 tarihinde yürürlüğe giren 1945 tarihli Değişim Belgesi;
20 Nisan 1948 tarihinde yürürlüğe giren 1946 tarihli Değiştirme Belgesi;
20 Mayıs 1954 tarihinde yürürlüğe giren 1953 tarihli Değişiklik Belgesi;
22 Mayıs 1963 tarihinde yürürlüğe giren 1962 tarihli Değişim Belgesi ve
1 Kasım 1974 tarihinde yürürlüğe giren 1972 tarihli Değiştirme Belgesi ile tadil edilmiştir
BAŞLANGIÇ
Evrensel ve kalıcı barışın fakat sosyal adalet temeline dayalı olması nedeniyle;
Çok sayıda insan için, adaletsizliğin, sefaletin ve yoksulluğun bulunduğu alıştırma koşullarının varlığı ve bunun dünya barışı ve ahengini tehlikeye düşürecek bir hoşnutsuzluğa yol açtığı ve bu koşulların örneğin jurnal ve haftalık azami saatlerinin düzenlenmesi, işçilerin işe alınması, işsizliğe karşı mücadele, yeterli hayat koşullarını sağlayacak bir ücretin güvence altına alınması, işçilerin genel ve mesleki hastalıklara ve meslek esnasında meydana gelen kazalara karşısında korunması, çocukların, gençlerin ve kadınların korunması, ihtiyarlık ve maluliyet aylıklarının bağlanması, eşit işe eşit vergiilkesinin tanınması, sendikal özgür ilkesinin sağlanması, teknik ve mesleki eğitimin düzenlenmesi ve aynı diğer önlemler bakımından bu koşulları iyileştirmenin derhal gerekliliği nedeniyle;
Gerçekte insancıl koşullara sahip bir alıştırma düzeninin herhangi bir millet kadar kabul edilmemesi kendi ülkelerinde çalışanların durumlarını iyileştirmeyi özlem eden diğer ulusların çabalarına engel oluşturması sebebiyle; Adalet ve insaniyet duygularından hareketle, aynı zamanda sürekli bir dünya barışını sağlamak arzusu ve bu belirtilmiş hedeflere varmak nedeniyle hareket eden Yüksek Akit Taraflar, Milletlerarası Çalışma Örgütünün işbu Anayasasını onaylarlar
BÖLÜM I ÖRGÜT
Madde 1
1 Bu Anayasanın Başlangıç bölümünde ve Uluslararası Egzersiz Örgütünün maksat ve amaçları ile ilgili 10 Mayıs 1994 tarihinde Filedelfiya'da kabul edilip, metni bu Anayasaya ilave olan Bildirgede açıklanan programın gerçekleşmesine çalışmakla görevli bir örgüt kurulmuştur
2 Uluslararası Çalışma Örgütünün üyeleri, 1 Kasım 1945 tarihinde Örgüt üyesi yer alan Devletler ile bu maddenin 3 ve 4 fıkra hükümleri gereğince üye niteliğini alacak Devletler olacaktır
1 Birleşmiş Milletlerin her ana üyesi ve Koşul hükümlerine uygun olarak Genel Komite kararı ile Birleşik Milletler üyeliğine kabul edilen her devlet, milletlerarası Çalışma Örgütü Anayasasından doğan yükümlülükleri resmen kabul ettiğini Uluslararası Alıştırma Bürosu Genel Müdürü'ne söylemek suretiyle Milletlerarası Çalışma Örgütü'ne aza olabilir
2 Milletlerarası Egzersiz Örgütü Genel Konferansı, hükümet temsilcilerinin üçte ikisinin toplantıda hazır bulunduğu ve oylamaya katıldığı oturumda temsilcilerin üçte ikisinin kabul oyuyla örgüte aza kabul edebilir Böyle bir kabul yeni aza hükümetinin, örgüt Anayasasının getirdiği yükümlülükleri resmen kabul ettiğini Uluslararası Alıştırma Bürosu Genel Müdürüne bildirmesi durumunda yürürlük kazanır
5 Milletlerarası Egzersiz Örgütünün herbir üyesi Milletlerarası Alıştırma bürosu Genel Müdürüne çekilme niyetine dair ön bildirimde bulunmadan Örgütten çekilemez Bu bildirim Genel Müdür kadar alındığı tarihten itibaren iki sene sonradan ve bu tarihte üyenin üyelik sıfatından doğan tüm parasal yükümlülükleri yerine getirmiş olması kaydıyla yürürlüğe girecektir Bir üye ülke, bir uluslararası çalışma sözleşmesini onaylamış ise, bu çekilme sözleşmeden doğan veya onunla ilgili olan yükümlülüklerin sözleşmede öngörülen vakit dahilinde geçerliliğini etkilemez
6 Bir Devletin Örgüte üyeliğinin sona ermiş olması durumunda, onun üyeliğe kabul edilmesi bu maddenin 3 ve 4 üncü fıkraları hükümlerine göre düzenlenir
Madde 2
Kalıcı Örgüt:
(a) Aza ülke delegelerinden oluşan bir Genel Konferans
(b) 7 maddede tanımlandığı şekilde oluşturulan bir Idare Heyeti ve
(c) Idare Kurulunun denetimi aşağıda bir Uluslararası Alıştırma Bürosundan oluşmaktadır
Madde 3
1 Aza ülke delegelerinden oluşan Genel Konferans gerekli görüldükçe ara sıra ve minimum yılda bir defa edinmek üzere toplanacaktır Konferans, ikisi hükümet delegesi, diğer ikisi ise her aza ülkenin çalışanlarının ve işverenlerinin her birini temsilen katılan delegelerden edinmek üzere üye ülkelerin her birinin 4 delegesinden oluşur
2 Her delegeye, toplantının gündeminde yer alan konulardan herkes için ikiyi geçemeyen teknik müşavir eşlik edebilecektir Bilhassa kadınları ilgilendiren konular Konferansta görüşüleceği süre, teknik müşavir olarak belirlenen kişilerden en düşük birisi bayan olacaktır
3 Anavatan dışındaki toprakların Milletlerarası ilişkilerinden sorumluluk sahibi olan her üye ülkesi, delegelerinin herbiri için;
a) Anılan toprakların kendi idare alanı içerisine giren sorunlar konusunda bu toprakların delegeleri kadar seçilen kişileri, ve
b) Kendi kendilerini yönetemeyen topraklarla ilgili sorunlar konusunda delegelerine danışmanlık yerine getirmek üzere seçilen kişileri ek teknik müşavir olarak görev edebilecektir
4 İki ya da daha artı aza ülkenin iki taraflı yönetimi altında yer alan topraklar söz konusu olduğunda bu üye ülkeler, delegelerine danışmanlık yapacak kişileri teknik müşavir olarak belirleyebilecektir
5 Üye ülkeler, hükümet dışı delegeleri ve teknik müşavirleri o ülkede mevcut olan çalışanların ve işverenlerin maksimum temsilcilik yetkisine sahip meslek kuruluşlarıyla anlaşarak belirlemeyi vaat ederler
6 Teknik müşavirler, eşlik ettikleri vekil göre yapılan istek üzerine ve Konferans başkanının özel izni dıştan söz olamaz ve oylamaya katılamazlar
7 Bir vekil, Başkana vereceği yazılı bildirim ile teknik müşavirlerden birisini delege devir edebilecek ve adı geçen vekile bu sıfatla laf almaya ve oylamaya katılmasına izin verebilecektir
8 Delegelerin ve teknik müşavirlerin adları, aza ülkelerin hükümetleri göre Milletlerarası Alıştırma Bürosuna bildirilecektir
9 Delegelerin ve teknik müşavirlerin yetki belgeleri Konferansın incelemesine ast tutulacak ve Konferans, hazırlanmış yer alan delegelerin oylarının üçte iki çoğunluğu ile bu maddeye uygun olarak aday gösterilmemiş olan delege ve teknik müşavirlerin kabulünün reddedebilecektir
Madde 4
1 Her temsilci Konferans kadar görüşülen tüm sorunlar hakkında kişisel olarak oy verme hakkına sahip olacaktır
2 Aza ülkelerden biri, belirleme hakkı olduğu halde hükümet dışı delegelerden birini belirlememişse, öteki hükümet dışı delegelerin Konferansa katılım ve konuşma hakkı olacak ama oy verme hakkı olmayacaktır
3 Konferans, üçüncü madde gereğince üye ülkelerden birinin delegesini kabul etmeyi reddettiği takdirde bu madde hükümleri laf konusu delege belirlenmemiş gibi uygulanacaktır
Madde 5
Konferans toplantıları, Konferans göre bir önceki toplantıda alınan Kararlara uyarlamak koşuluyla, Yönetim Kurulunca kararlaştırılan yerde yapılacaktır
Madde 6
Milletlerarası egzersiz Bürosunun sandalye sayısında yapılacak herhangi bir değişim, mevcut delegelerin oylarının üçte iki çoğunluğu ile konferans kadar kararlaştırılacaktır
Madde 7
1 Idare Heyeti;
Yirmi sekizi hükümetleri temsilen
Ondördü işverenleri temsilen,
Ondördü işçileri temsilen almak üzere ellialtı kişiden oluşacaktır
2 Hükümetleri temsilci yirmi sekiz üyeden on'u büyük sınai önemi olan üye ülkeler kadar atanacak, onsekizi ise yukarıda sözü edilen on üye ülkenin delegeleri dışında Konferansa katılan Hükümet delegeleri göre bu maksat için seçilen aza ülkelerce atanacaktır
3 Idare Heyeti, gerektiği her defada, büyük sınai önemi olan Örgüt üyesi ülkelerin hangileri olduğunu belirleyecek ve Yönetim Kurulu bu hususta bir karar vermeden önce büyük sınai önemi olan ülkelerin seçimi ile ilgili tüm sorunların bağımsız bir komite kadar incelenmesini karşılamak üzere kurallar koyacaktır Büyük sanayi önemi olan aza ülkelerin hangileri olduğu konusunda Idare Kurulunun beyanına karşısında bir aza ülke kadar yapılan herhangi bir başvuru formu, Konferans tarafından karara bağlanacak, ancak Konferansa çıkarılan uygulama, Konferans başvuru ile ilgili karar verinceye değin anılan beyanın uygulanmasını askıya almayacaktır
4 İşverenleri temsilci kişiler ile işçileri temsilci kişiler ortak olarak, Konferansa katılan patron delegeleri ile işçi delegeleri kadar seçileceklerdir
5 Idare Kurulunun görev süresi üç yıldır Eğer herhangi bir nedenle, Yönetim Kurulu seçimleri, bu sürenin ardına kadar yapılmadığı takdirde, Komite bu seçimler yapılıncaya kadar görevi başında kalacaktır
6 Açık görevlerin doldurulması ve vekillerin atanması şekli ile öteki sanki konular hakkında Konferansın onayı ile Idare Heyeti Karar verebilir
7 Yönetim Kurulu, zaman zaman kendi arasından bir başkan ve iki başkan yardımcısı seçer, bunlardan birisi hükümeti, birisi işverenleri birisi de işçileri temsil eden kişiler olacaktır
8 Yönetim Kurulu kendi egzersiz yöntemini kendisi düzenleyecek ve toplanma zamanlarını kendisi belirleyecektir Özel buluşma, Yönetim Kurulundaki minimum Onaltı temsilcinin bu amaca karşın yazılı talebi üstüne yapılacaktır
Madde 8
1 Milletlerarası Çalışma Bürosunun bir Genel Müdürü olacak ve bu kimse Yönetim Kurulu kadar atanacak, Kurulun talimatlarına uyacak, Uluslararası Egzersiz Bürosunun iyi bir şekilde çalışmasından ve kendisine verilecek görevlerin yürütülmesinden sorumluluk sahibi olacaktır
2 Genel Müdür ya da onun yardımcısı Yönetim Kurulunun tüm toplantılarına katılacaktır
Madde 9
1 Uluslararası Egzersiz Bürosu Personeli, Yönetim Kurulunca uygun görülen düzenlemeler çerçevesinde Genel Müdür tarafından atanacaktır
2 Büronun verimli bir şekilde çalışması amacıyla muhtemel olduğunca Genel Müdürün ayrı milliyetlerden kişileri seçmesi gerekecektir
3 Bu kişilerden belirli sayıdaki kısmı kadın olacaktır
4 Genel Müdür ve personelin görevleri sadece milletlerarası nitelikte olacaktır Görevlerin yerine getirilmesinde, Genel Müdür ve personeli, hiçbir Hükümetten ve örgüt dışındaki hiçbir makamdan açıklamalar istemeyecek ve kabul etmeyecektir Bunlar yalnızca örgüte karşısında sorumlu uluslararası görevliler olmaları sebebiyle bu durumlarıyla bağdaşmayan herhangi bir hareketten kaçınacaklardır
5 Örgüt üyesi her ülke, Genel Müdürün ve personelin görevlerinin sadece milletlerarası niteliğine hürmet göstermeyi ve görevlerinin yapılması sırasında onları etkilemeye çalışmamayı vaat eder
Madde 10
1 Uluslararası Çalışma Bürosunun görevleri, endüstriyel yaşam ve egzersiz koşullarına ilişkin uluslararası Sözleşmeler akdetmek amacıyla konferansta görüşülmesi önerilen konuların incelenmesi ve Konferans ya da Idare Kurulunca istenilen özel araştırmaların yürütülmesi ile ilgili konularda bilgilerin toplanıp dağıtılmasını içerir
2 Idare Kurulunun kendisine verebileceği direktifler gizli kalmak kaydıyla, Büro;
a) Konferans toplantılarının gündemi bulunan farklı alanlara yönlendirilmiş maddeler konusunda dokümanlar hazırlayacak;
b) İstekleri üzerine, Konferans kararları esas alınarak yönetmelik hazırlanması, idari uygulamaların ve denetleme sistemlerinin geliştirilmesi için uygun her türlü yardımı, gücü nispetinde hükümetlere sağlayacaktır
c) Sözleşmelere etkin bir yürürlük kazandırılması bağlamında bu Anayasa Hükümlerince istenen görevleri yerine getirecek
d) Idare Kurulunun uygun göreceği dillerde, uluslararası tartı talep eden sanayi ve istihdam sorunları ile ilgili yayınları basacak ve yayınlayacak
3 genelde, konferans ve yönetim kurulu göre kendisine verilecek diğer devir ve yetkilere de sahip olacaktır
Madde 11
Üye ülkelerin sanayi ve istihdam sorunlarıyla ilgilenen bakanlıklar, milletlerarası Çalışma Bürosu Idare Kurulundaki kendi hükümet temsilcisi aracılığı ile ya da böyle bir temsilcisi bulunmadığı takdirde hükümet tarafından bu kasıt için kesin diğer yetkili memuru vasıtasıyla Genel Müdür ile ilk elden iletişim kurabilirler
Madde 12
1 Uluslararası Çalışma Örgütü, işbu tüzük çerçevesinde, özel görevleri yer alan uluslararası hukuku örgütlerinin faaliyetlerini koordine etmekle görevli genel milletlerarası örgüt ile ilgili alanlarda özel görevleri olan milletlerarası halk hukuku örgütleriyle işbirliği yapacaktır
2 Uluslararası Alıştırma Örgütü, milletlerarası kamu hukuku örgütleri temsilcilerinin oy hakkı olmaksızın kendi görüşmelerine katılabilmeleri için uygun düzenlemeler yapabilir
3 Milletlerarası Çalışma Örgütü, istediği takdirde, milletlerarası işverenler, işçiler, tarımcılar ve kooperatifçilerin örgütleri dahil hükümet dışı tanınmış milletlerarası kuruluşlara danışmak için yerinde düzenlemeler yapabilir
Madde 13
1 Uluslararası Egzersiz Örgütü, Birleşmiş Milletler ile yerinde görülecek mali ve bütçe ile ilgili düzenlemeler yapabilir
2 Bu cins düzenlemeler yapılıncaya değin ya da herhangi bir tarihte bu tür düzenlemeler yürürlüğe girmemişse;
a) Üye ülkelerden herkes Konferans ve Yönetim Kurulu toplantılarına katılan delegelerin ve bunların teknik müşavirleri ile temsilcilerinin yol ve konaklama giderlerini ödeyecek, gerektiği durumda;
b) Uluslararası Alıştırma Bürosunun öteki bütün giderleri ile Konferans ve Idare Heyeti Toplantılarının giderleri Milletlerarası Alıştırma Bürosu genel Müdürü tarafından Uluslararası Çalışma Örgütü genel bütçesinden ödenecektir
c) Milletlerarası Egzersiz Örgütü bütçesinin onaylanması, toplanması ve tahsisine ilişkin düzenlemeler Konferans göre hazırlanmış yer alan delegelerin üçte iki çoğunluğu ile belirlenecek ve Hükümet temsilcilerinin oluşturduğu bir kurul tarafından harcamaların örgüt üyesi ülkeler aralarında tahsisine ilişkin düzenlemeler ile bütçenin onaylanması sağlanacaktır
3 Uluslararası Egzersiz Örgütünün giderleri bu maddenin 1 ya da 2 (c) fıkraları gereğince yürürlüğe giren düzenlemelere uygun bir şekilde üye ülkeler göre karşılanacaktır *
 
ILO'nun Anayasası zaman içinde çeşitli değişiklik belgeleriyle tadil edilmiştir. Anayasanın orijinal metni 1919 yılında kabul edilmiştir. Daha sonra şu değişiklikler gerçekleşmiştir:

- 4 Haziran 1934 tarihinde yürürlüğe giren 1922 tarihli Değişiklik Belgesi
- 26 Eylül 1946 tarihinde yürürlüğe giren 1945 tarihli Değişim Belgesi
- 20 Nisan 1948 tarihinde yürürlüğe giren 1946 tarihli Değiştirme Belgesi
- 20 Mayıs 1954 tarihinde yürürlüğe giren 1953 tarihli Değişiklik Belgesi
- 22 Mayıs 1963 tarihinde yürürlüğe giren 1962 tarihli Değişim Belgesi
- 1 Kasım 1974 tarihinde yürürlüğe giren 1972 tarihli Değiştirme Belgesi

Bu değişiklik belgeleriyle Anayasa çeşitli konuları kapsayacak şekilde güncellenmiştir. Anayasanın Başlangıç bölümü, sosyal adaletin önemine vurgu yaparak evrensel ve kalıcı barışa dayalı bir düzenin gerekliliğini belirtmektedir. İnsanların adil koşullarda çalışma hakkına sahip olmaları için çeşitli düzenlemeler öngörülmektedir.

Anayasa ayrıca Uluslararası Çalışma Örgütü'nün yapısını belirlemekte ve örgütün organları olan Genel Konferans, İdare Heyeti ve Uluslararası Çalışma Bürosu hakkında detaylı bilgiler içermektedir. Üye ülkelerin temsilcilerinin görevleri, karar alma süreçleri, toplantı düzenlemeleri ve diğer önemli konular Anayasa'da açıkça belirtilmektedir.

Ayrıca, Uluslararası Çalışma Örgütü'nün bütçe, mali işler ve uluslararası ilişkiler gibi konularda nasıl hareket edeceğine dair hükümler de Anayasa'da yer almaktadır. Bu hükümler doğrultusunda örgütün faaliyetleri ve işleyişi belirlenmiştir.

Bu detaylı düzenlemeler sayesinde ILO'nun etkin bir şekilde çalışması sağlanmış ve üye ülkeler arasındaki işbirliği ve koordinasyon güçlendirilmiştir.
 

Similar threads

Geri
Üst