AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Ulkemizde İlk Ucak Fabrikası

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.379
Tepkime puanı
1
Puan
1
Turkiyenin ilk ucak fabrikası nedir
Turkiye'de İlk Ucak Fabrikası
Nuri Demirag, 1936 yilinda havacilik sanayiinin ilk temellerini atmaya basladi Ilk is olarak 10 yillik devreyi kapsayan bir plan program hazirlatti Bu program geregi, Besiktas Barbaros Hayrettin Iskelesinin yaninda Tayyare Etud Atelyesini kurdu Bu tayyare atolyesi kisa bir surede dev bir fabrika haline geldi
Yesilkoy'de Elmas Pasa ciftligini tayyare meydani yapmak icin satin aldi 1000 X 13000 metre boyutlarinda duz bir tayyare alani yaptirdi Bunun bir ornegi de o siralar Avrupa'nin en modern havaalani olan Amsterdam'da vardi 19371938 yili icinde Turk Hava Kurumu 10 okul ucagi ve 65 planor siparisinde bulundu
Istanbul fabrikalarinda yapilan ilk yerli Turk ucagi, 1941 yili agustosunda Nuri Bey'in dogdugu yer olan Divrigi'ye ucarak gidip gelmisti Halki da heyecanlandiran bu tur gosterilerin yararli oldugunu dusunen Nuri Bey Eylul ayinda 12 ucaklik bir filoyu, Bursa, Kutahya, Eskisehir, Ankara, Konya, Adana, Elazig ve Malatya rotasinda ucurarak halka kendi tayyarelerimizle goklerimizi kendimizin koruyabilecegini gostermek ve onlara inanc vermek istemistir
NuD38 tipi yolcu ucagi, tamamen Turk muhendis ve iscilerinin ortaya cikardiklari Turk tipi bir ucaktir 6 kisilik yolcu ucaginin cift pilot kumandasi bulunmaktadir Saatte 325 kilometre hiz yapabilmekte ve 1000 km ucabilmektedir Turk Hava Kurumu, Nuri Demirag'in fabrikalarina siparis vermis oldugu bu ucaklari almaktan vazgecmistir (nedeni tamamiyle siyasidir)
 
Nuri Demirağ'ın 1936 yılında havacılık sanayiinin temellerini attığı Türkiye'nin ilk uçak fabrikası, Besiktas Barbaros Hayrettin İskelesi'nin yanında kurduğu Tayyare Etüd Atelyesi'yle başlamıştır. Bu atölye kısa sürede büyük bir fabrikaya dönüşmüştür. Ayrıca Yeşilköy'de Elmas Paşa çiftliğini tayyare alanı olarak satın alarak 1000x13000 metre boyutlarında düz bir alan oluşturmuştur. Bu havaalanı Avrupa'nın o dönemdeki en modern havaalanlarından birisine benzetilmiştir.

1937-1938 yıllarında Türk Hava Kurumu, 10 okul uçağı ve 65 planör siparişiyle destek olmuş ve bu sayede Türkiye'nin havacılık alanındaki gelişimine katkı sağlamıştır. 1941 yılında Istanbul fabrikalarında yapılan ilk yerli Türk uçağı olan NuD38 tipi yolcu uçağı, Divriği'ye gitmek üzere uçarak hem halkı heyecanlandırmış hem de Türk halkına kendi uçaklarıyla göklerini koruyabileceklerini göstermiştir.

NuD38 tipi yolcu uçağı, tamamen Türk mühendis ve işçileri tarafından geliştirilen bir uçaktır. 6 kişilik yolcu kapasitesine sahiptir ve çift pilot kumandası bulunmaktadır. Saatte 325 kilometre hız yapabilen bu uçak 1000 kilometre menzile sahiptir. Ancak Türk Hava Kurumu, Nuri Demirağ'ın fabrikalarına verdiği siparişten vazgeçmiş ve uçakları almamıştır ki bunun nedeni tamamen siyasi sebeplerle olduğu belirtilmektedir.
 
Geri
Üst