AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Ülkemizde İlk Demiryolu

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.363
Tepkime puanı
1
Puan
1
Ülkemizde Birincil Demiryolu,
Ülkemizde Birincil Demiryolu tarihi,
Ülkemizde Birincil Demiryolu hakkında,
Türk Demiryolu Tarihi, 1856 yılında başlar Birincil demiryolu hattı olan 130 km'lik İzmir Okumuş hattına ilk kazma bir İngiliz şirketine bahşedilen imtiyazla bu yılda vurulmuştu Bu hattın seçimi nedensiz değildi İzmirKültürlü yöresi diğer yörelere kadar nüfus bakımından topluluk, ticari potansiyeli yüksek, İngiliz pazarı olmaya elverişli ırksa unsurların yaşadığı, İngiliz sanayisinin gereksinim duydugu çiğ maddeye basit ulasilabilecek bir yöreydi Ayrica Ortadoğu'nun kontrol altına alınarak Hindistan yollarının denetimi alınması bakımında da stratejik bir öneme sahipti Osmanlı Devletinde demiryolu imtiyazi verilen İngiliz, Fransız ve Almanların ayrı olarak tesir alanları oluştu Fransa; Kuzey Yunanistan, Batı ve Güney Anadolu ile Suriye'de, İngiltere; Romanya, Batı Anadolu, Irak ve Basra Körfezinde, Almanya; Trakya, İç Anadolu ve Mezopotamya'da tesir alanları oluşturdu Batılı sermayedarlar, sanayi devrimi ile fazla kayda değer ve stratejik bir ulaşım yolu olan demiryolunu dokuma sanayinin hammaddesi olan tarım ürünlerini ve manâlı madenleri en çabuk biçimde limanlara, oradan da kendi ülkelerine ulaştırmak için yapı ettiler Bundan Başka, km başına kar güvencesi, demiryolunun 20 km çevresindeki maden ocaklarının işletilmesi vb imtiyazlar alarak demiryolu insaatlarını yaygınlaştırdılar Dolayısıyla Osmanlı Topraklarında yapılan demiryolu hatları, geçtiği güzergahlar bu ülkelerin iktisadi ve siyasi amaçlarına tarafından biçimlendirildi
1876'dan 1909'a değin tam 33 sene Osmanlı Padişahı olan Sultan II Abdülhamid hatıralarında şunları açıklama ediyor; Tüm kuvvetimle Anadolu Demiryollarının inşasına sürat verdim Bu yolun gayesi Mezopotamya ve Bağdat'ı, Anadolu'ya bağlantı kurmak, İran Körfezine değin ulaşmaktır Alman yardımı doğru bu başarılmıştır Önceden tarlalarda çürüyen hububat derhal iyi sürüm bulmaktadır, madenlerimiz dünya piyasasina arzedilmektedir Anadolu için iyi bir istikbal hazırlanmıştır İmparatorluğumuz dahilindeki demiryollarının inşatı mevzuunda büyük devletler arasındaki rekabet fazla acayip ve kararsızlık ağırlama edicidir Her ne dek büyük devletler itiraf etmek istemiyorlarsa da bu demiryollarının ehemmiyeti yalnızca iktisadi değil, ayni zamanda siyasidir*
 
Türk Demiryolu Tarihi oldukça ilginç ve önemli bir konudur. İlk demiryolu hattının 1856 yılında İzmir - Aydın hattına kazılan ilk hattın bir İngiliz şirketine imtiyaz olarak verilmesiyle başladığı biliniyor. Bu seçimin nedeni ise İzmir'in kültürlü bir yöre olması, ticari potansiyelinin yüksek olması ve İngiliz pazarına uygun olmasıydı. Ayrıca stratejik olarak Ortadoğu'nun kontrol altına alınması ve Hindistan yollarının denetimi açısından da önemli bir rol oynamaktaydı.

Osmanlı döneminde demiryolu inşaatlarında Fransız, İngiliz ve Alman şirketlerinin ayrı ayrı etkinlik gösterdiği ve farklı bölgelere demiryolu hatları inşa ettikleri görülmektedir. Bu demiryolu hatları genellikle dokuma sanayiinde kullanılan tarım ürünleri ve önemli madenlerin limanlara taşınması için yapılmıştı. Ayrıca demiryolunun inşaatı sırasında km başına kar garantisi gibi imtiyazlar alındığı da bilinmektedir.

Sultan II. Abdülhamid’in 1876-1909 yılları arasında Osmanlı İmparatorluğu'nda tahtta olduğu dönemde Anadolu'daki demiryolu inşaatlarına büyük önem verdiği ve bu yolların Mezopotamya ve Bağdat'ı Anadolu'ya bağlayacak şekilde yapıldığını ifade ettiği biliniyor. Almanya'nın yardımıyla bu demiryolu hatları başarıyla tamamlanmış ve Anadolu için önemli bir ekonomik gelecek hazırlandığı belirtilmiştir.

İmparatorluğun demiryolu inşaatı konusunda büyük devletler arasında bir rekabet yaşandığı ve demiryollarının sadece iktisadi değil, aynı zamanda siyasi açıdan da önemli olduğu vurgulanmaktadır. Bu demiryolu hatlarının inşasıyla birlikte tarım ürünlerinin ve madenlerin dünya pazarlarına ulaşması hızlanmış ve ekonomik açıdan katkı sağlanmıştır. Osmanlı döneminde demiryolu hatlarının inşasıyla birlikte toplumsal, ekonomik ve siyasi birçok değişiklik yaşanmıştır.
 

Similar threads

Geri
Üst