AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Ucaklarda perde vites nedir?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
119.108
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Uçaklarda perde vites nedir?​

Perdövites veya stol; akışkanlar dinamiğinde, bir akışkan içerisinde hareket eden bir cisme etki eden taşıma kuvvetinin -hücum açısının (AOA) kritik değeri geçmesi nedeniyle- azalması veya yok olması sonucunda cismin akışkan içerisinde tutunamaması.

Stall durumundan kurtulmak için uygun hareket tarzı nedir?​

tum ucan cisimlerin bir stall konumu vardir. stalldan kurtulmak için flaplerin açılması (kapalı ise tabii) ve burnun yukarı değil tam tersine aşağı döndürülmesi gerekir, tabii bu yöntemlerin çalışabilmesi için yeteri kadar yükseklikte olmak oldukça yararlı olacaktır.

Angle of Attack sensör nedir?​

Angle of Attack sensör nedir?
Stall, kanadın hücum açısı (AOA-Angle of Attack) belirli bir değerin üzerinde artırıldığında ortaya çıkar. Bu açı, “kritik hücum açısı” olarak bilinir ve tipik olarak yaklaşık 15 derecedir (uçaktan uçağa açı farklılıkları vardır).

Stalldan nasıl çıkılır?​

Stalldan nasıl çıkılır?
Her uçağın dizaynına göre havada tutunma sürati vardır. Eğer uçak hızı bu süratin altına düşerse, uçağın kanadında oluşan kaldırma kuvveti uçağın ağırlığını kaldıramaz ve STALL meydana gelir. Yüksek irtifada düz uçuş sırasında olan stall’da uçak burun aşağı verilerek ve motor gücü artırılarak stall’dan kurtulabilir.

Uçuş açısı nedir?​

Uçak kanatlarının hücum açısı genellikle 15-20 derece arasındadır. Savaş uçakları hücum açısı olarak 20-45 dereceye kadar çıkabilecek kapasiteye sahiptir. Bazı süpersonik uçuşlar gerçekleştiren savaş uçaklarında ise bu değer 90 dereceye kadar çıkabilmektedir.

Stall sebepleri nelerdir?​

Yüksek Hücum Açısı stall’a neden olur. Uçaklar hücum açısını arttırdıkça hava akımı airfoil yapıyı takip edemez duruma gelir ve hava girdapları oluşmaya başlar….
- TÜRBÜLANS (Havadaki Karışıklıklar):
- YATIŞ AÇISI:
- AĞIRLIK:
- AĞIRLIK MERKEZİNİN YERİ:
- FLAPLAR:
- BUZLANMA:
- SÜRATSİZ KALMA HIZI:
 
Perdövites veya stall, uçak aerodinamiğinde önemli bir konudur. Stall durumu, bir uçağın kanadındaki hücum açısının kritik değeri aştığında meydana gelir. Bu durumda, kanadın üreteceği kaldırma kuvveti azalır veya tamamen kaybolur ve uçakta kontrol kaybı yaşanabilir.

Stall durumundan kurtulmak için uygulanması gereken doğru hareketler oldukça önemlidir. Bu durumda yapılması gerekenler genellikle şunlardır:
- Flapların açılması (kapalıysa açılması),
- Uçağın burnunun aşağı yöne getirilmesi,
- Gerekirse motor gücünün artırılması.

Stall durumundan çıkmak için bu adımları uygulamak, uçağın hücum açısını düşürerek tekrar kaldırma kuvveti üretmesini sağlayacaktır.

Angle of Attack sensörü, uçağın hücum açısını ölçen bir sensördür. Bu sensör, uçağın hücum açısını belirli bir değer üzerinde tutarak pilot ve sistemlere uçağın aerodinamik durumu hakkında bilgi verir. Genellikle stall durumunu önceden tespit etmek ve önlem almak amacıyla kullanılır.

Uçuş açısı, uçağın kanatlarının hücum açısıdır. Bu açı genellikle 15-20 derece arasında yer alır. Savaş uçakları gibi bazı özel tasarımlı uçaklarda hücum açısı daha yüksek değerlere çıkabilir. Uçuş açısı, uçağın aerodinamik performansını etkileyen önemli bir parametredir.

Stall durumunun birçok sebebi olabilir. Yüksek hücum açısı, turbülans, yatış açısı, ağırlık dağılımı, flap konumları, buzlanma gibi faktörler stall durumuna neden olabilir. Uçaklar bu durumdan çıkmak için pilotun doğru müdahalesi ve uçağın tasarımı gereği belirli hareketlerin yapılması gerekebilir. Bu nedenle pilotların stall durumuna karşı bilinçli ve eğitimli olmaları son derece önemlidir.
 
Geri
Üst