AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Türkiye'nin İlk Çikolata Fabrikası

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.363
Tepkime puanı
1
Puan
1
Türkiye'nin Birincil Çikolata Fabrikası
Türkiye'nin Ilk Kurulan Çikolata Fabrikası
Türkiyede birincil çikolata fabrikası yabancı sermayeli olarak 1927 yılında Feriköyde kurulmuştur Avrupada 1larda üretimine başlanan çikolatanın ülkemize gelişi bir 100 yılı almıştır Hem Osmanlı mutfağının ve geleneksel tatlı kültürümüzün fazla baskın olması sebebiyle çikolatanın o yıllardaki tüketimi de daha ziyade elit bir tabaka ile sınırlı kalmıştır Türkiyede endüstriyel çikolata üretimi 1970li yıllarda başlamıştır Ülkemizde ve batıda kullanılmakta olan çikolata imal teknolojisinin temeli de 1975tir 19751980 yılları aralarında yaşanan döviz sıkıntısı sebebiyle üretim kapasiteleri kısıtlı kalmış, bunun sonucu olarak da reklama yatırım yapılmamıştır Döviz sıkıntısı yaşanan bu dönemde yatırımlara devam edilmiş, yapılan yatırımların çalıştırılması 1980den daha sonra hızlanmış, bu tarihten sonradan hammadde teminindeki zorluklar da aşılmış, hatta kakao çekirdeğinden gümrük de kaldırılmıştır Önceleri lüks ürünler zarfında olan çikolatalı mamuller sektöründe gümrüklerin de sıfırlanmasıyla 1980den sonradan fazla çabuk bir gelişme yaşanmıştır sırası gelmişken şekerlemeye yatırım yapılmamış, tüm yatırımlar çikolataya yönelmiştir Bu manâlı bir stratejik karardır Peş peşe fabrikalar yerleşmiş ve çikolatalı mamullerde gelişme ön planda tutulmuştur
alıntı *
 
Türkiye'nin ilk çikolata fabrikasının yabancı sermayeli olarak 1927 yılında Feriköy'de kurulduğunu biliyoruz. Çikolatanın ülkemize gelişi için 100 yılın gerektiğini ve tüketimin o yıllarda daha çok elit kesimle sınırlı olduğunu da not almalıyız. Endüstriyel çikolata üretiminin 1970'li yıllarda başlamasıyla birlikte çikolata imalat teknolojisinin temelinin de 1975 yılında atıldığını belirtmek önemlidir. 1975-1980 arasında yaşanan döviz sıkıntısı döneminde üretim kapasitelerinin kısıtlı kalması ve reklama yatırım yapılmaması dikkat çekicidir.
1980'den sonra yatırımların hızlanması ve hammadde teminindeki zorlukların aşılmasıyla sektörde önemli gelişmelerin yaşandığı bilinmektedir. Ayrıca, çikolata endüstrisinde gümrüklerin sıfırlanmasıyla beraber sektörde hızlı bir gelişme sürecinin başladığı vurgulanmıştır. Şekerleme yerine çikolataya yatırımın yapılmış olması da stratejik bir karar olarak öne çıkmıştır.

Bu bilgilere dayanarak çikolata endüstrisinin Türkiye'deki gelişim süreci ve sektördeki dönüşüme ilişkin detaylı bir çalışmanın yapılması gerektiğini söyleyebiliriz. Bu dönüşüm sürecinde yaşanan zorluklar, stratejik kararların etkisi ve sektörün bugünkü konumu gibi konuları analiz etmek önemli olacaktır.
 
Geri
Üst