AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Turk sularinda gemi isletme hakkinin yabancilardan alinmasi hangi kanunla gerceklesmistir?

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.352
Çözümler
5
Tepkime puanı
1
Puan
38

Türk sularında gemi işletme hakkının yabancılardan alınması hangi kanunla gerçekleşmiştir?​

Osmanlı Devleti’nin kapitülasyonlar çerçevesinde yabancı ülke gemilerine tanıdığı kabotaj ayrıcalığı Lozan Barış Antlaşması’yla 1923 yılında kaldırıldı. 20 Nisan 1926 tarihinde de kabul edildi. Kabotaj Kanunu 1 Temmuz 1926’da yürürlüğe girdi.

Gemi ne ile çalışıyor?​

Yine teknolojinin zamanla ilerlemesi yeni yakıt türlerinin ve yeni tip makinelerin kullanımını arttırmış, böylece hidrojen, doğal gaz ya da sıvılaştırılmış petrol gazı yakıt olarak kullanılmaya başlamıştır. Günümüzde sıvı yakıt kullanımı yaygın olmakla beraber, gaz yakıtlı makinelerin de kullanımı yaygınlaşmaktadır.

Çatma nedir denizcilik?​

Çatma nedir denizcilik?
Çatma, deniz ticaret hukuku doktrininde iki ya da daha fazla geminin birbiriyle çarpışmasına verilen addır. Çatmanın var olması için çarpışan nesnelerin, Türk Ticaret Kanunu’nda yer alan tanımıyla, gemi olması gerekmektedir.

Yüke elverişlilik ne demek?​

Yüke elverişlilik ne demek?
Yüke elverişlilik ise TTK m 932/f 3’te, geminin “soğutma tesisatı da dahil olmak üzere, eşya taşımada kullanılan kısımlarının eşyanın kabulüne, taşınmasına ve muhafazasına elverişli olması” şeklinde tanımlanmıştır.

1926 Kabotaj Kanunu Nedir?​

Türkiye’de kabotaj Bu yasaya göre; akarsularda, göllerde, Marmara denizi ile boğazlarda, bütün kara sularında ve bunlar içinde kalan körfez, liman, koy ve benzeri yerlerde, makine, yelken ve kürekle hareket eden araçları bulundurma; bunlarla mal ve yolcu taşıma hakkı Türk yurttaşlarına verildi.

Gemiler kaç litre yakıt yakar?​

Kısa cevap Gemilerde şehir içi ya da şehir dışı kullanım diye bir şey yok. Arleigh Burke sınıfı bir destroyer saatte 24 varil (1.000 galon, yani 3.780 litre) yakıt tüketiyor. Fakat bu rakamda o kadar farklı etmenler rol oynuyor ki, donanmalar “şu kadar milde şu kadar litre” hesabı yapmıyor.

Çatma olayı nedir?​

Çatma olayı nedir?
ÇATMA NEDİR? Bir deniz ticareti hukuku terimi olan çatma, iki ya da daha fazla geminin birbiriyle çarpışması anlamına gelmektedir.

Müşterek avarya ne demek?​

Müşterek avarya ne demek?
Karşılaşılan tehlikeden kurtulmak amacıyla gemiyi karaya oturtmak ya da yük atmak gibi eylemlere başvurulduğunda bu eylemler işe yaramış olmalıdır. Yani verilen zarar, tehlike karşısında gemiyi kurtardıysa müşterek avarya sayılır.

Gemilerin yanından neden su akar?​

Tüm pis giderler sintine adı verilen bölgeden bir pompa yardımı ile tanka toplanır. Toplanan bu giderler, limanlarda bekleyen bu işi yapan şileplere boşaltılır. Kimyasal ve fiziksel yöntemler ile tabakalara ayrılan sintine suları daha sonra arıtılır ve mikroplardan, pisliklerden arınmış olarak yeniden denize bırakılır.

Karadeniz’de gemilerin mi battı ne anlama gelir?​

Karadeniz’de gemilerin mi battı? [1] “Öyle derin derin ne düşünüyorsun?” anlamında bir söz.

Yola Elverişlilik ne demek?​

Yola Elverişlilik ne demek?
TTK m 932/f 2’de yola elverişlilik, “denize elverişli bir geminin teşkilatı, yükleme durumu, yakıtı, kumanyası, gemi adamlarının yeterliliği ve sayısı bakımından, yapacağı yolculuğun tamamıyla anormal olanlar dışındaki tehlikelerine karşı koyabilmek için gereken niteliklere sahip olması” şeklinde tanımlanmıştır.

Yola elverişli gemi ne demek?​

Yola elverişli gemi ne demek?
Denize elverişli olan gemi, teşkilatı, yükleme durumu, yakıtı, komanyası, gemi adamlarının yeterliği ve sayısı bakımlarından yapacağı yolculuğun (Tamamiyle anormal tehlikeler hariç) tehlikelerine karşı koyabilmek için gerekli vasıfları haiz bulunduğu takdirde “Yola elverişli” sayılır.

Kabotaj Kanunu hangi amaca yönelik?​

Bu yasa ile beraber Türkler kendi limanlarında, akarsularında, göllerde, Marmara Denizi ve boğazlarda tam bağımsızlığı kazanmış oldu. Yabancı devletlerin gemilerinin, sadece Türk ve yabancı devletlerin limanları arasında ticaret yapabileceği belirtildi. Böylelikle ekonomide ilk bağımsızlık elde edildi.
 
1926 yılında kabul edilen Kabotaj Kanunu, Türkiye'de kabotaj hakkının yabancılardan alınmasını sağlamıştır. Bu Kanun ile Türk yurttaşlarına, akarsularda, göllerde, Marmara Denizi ile boğazlar ve diğer kara sularında makine, yelken ve kürekle hareket eden araçları bulundurma ve bu araçlarla mal ve yolcu taşıma hakkı verilmiştir. Bu sayede Türkiye, kendi su bölgelerinde tam bağımsızlık elde etmiş ve ekonomide ilk bağımsızlık adımını atmıştır.

Gemi işletmeciliği yakıt konusunda da önemli bir noktadır. Günümüzde gemilerin çalıştığı yakıt türleri arasında hidrojen, doğal gaz ve sıvılaştırılmış petrol gazı da bulunmaktadır. Sıvı yakıtların yanı sıra gaz yakıtlı makineler de giderek yaygınlaşmaktadır. Gemilerin tüketebileceği yakıt miktarı ise birçok faktöre bağlı olarak değişiklik gösterir.

Denizcilikte önemli kavramlardan biri de "çatma" olayıdır. Çatma, iki ya da daha fazla geminin birbiriyle çarpışması durumunda ortaya çıkan bir terimdir. Bu durumda çarpışan nesnelerin gemi olması gereklidir ve genellikle deniz ticaret hukuku açısından incelenir.

Yüke elverişlilik ise bir geminin, taşıdığı eşyaların kabulüne, taşınmasına ve muhafazasına uygun olması durumunu ifade eder. Geminin taşıdığı yük için gerekli koşulları sağlayabilmesi önemlidir ve bu konu Türk Ticaret Kanunu'nda da belirtilmiştir.

Kabotaj Kanunu'nun amacı, Türk limanlarında, akarsularda, göllerde, Marmara Denizi ve boğazlarda tam bağımsızlığın sağlanmasıdır. Bu sayede Türk gemileri kendi su bölgelerinde özgürce taşımacılık yapabilirken, yabancı devletlerin gemileri sadece Türk ve yabancı devlet limanları arasında ticaret yapabilmektedir. Bu durum Türkiye'nin ekonomik bağımsızlığı açısından önemli bir adımdır.

Son olarak, gemilerin yola elverişlilik durumu ve yola elverişli gemi tanımı da denizcilik açısından oldukça önemlidir. Bir geminin yola elverişli olabilmesi için çeşitli koşulları sağlaması gerekmektedir ve bu koşullar genellikle geminin sahip olduğu teçhizat, yükleme durumu, yakıtı, mürettebatının nitelikleri gibi unsurları kapsar. Bu sayede gemi, yolculuğu sırasında karşılaşabileceği olası tehlikelere karşı önlem alabilecek durumda olur.
 
Geri
Üst