AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Trafik İşaretlerinin Farklı Renklerde Olma Nedeni

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.379
Tepkime puanı
1
Puan
1
Trafik İşaretlerinin Farklı Renklerde Olma Nedeni
Trafik İşaretleri Neden Farklı Renklerdedir
Trafik İşaretlerinin Farklı Renklerde Olma Nedenleri
Kırmızı renk kan rengi olduğundan asırlar boyu tehlikenin, tahribatın ve olumun simgesi olmuştur Demiryolları ilk faaliyete gectiği 1830'lu yıllarda 'ikaz' ışığının rengi yeşil, 'gec' ışığının ise beyazdı Bir sure sonra beyaz sinyal problem yaratmaya başladı Beyaz renkli 'gec' sinyali diğer sokak lambaları ile karıştırılabiliyordu Ama daha da kotusu 'dur' işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden duşunce ışık beyazlaşıyor, 'gec' sinyali olarak algılanıyor ve kazalara yol acabiliyordu
Sonunda demiryolcular kırmızıyı 'dur', yeşili 'gec' san rengi de 'ikaz' sinyali olarak kullanmaya başladılar Bilindiği gibi sarı, renk spektrumu icinde en goz alıcı renktir Boylece makinist bir sinyalin bulunması gereken yerde beyaz ışığı gorurse, bir şeylerin yanlış olduğunu anlıyor ve tedbirini alıyordu
imagestrafikisaretlerininfarklirenklerdeolmanedeni5af63487e3521
Karayollarına gelince, ilk trafik lambası otomobillerin ortaya cıkmasından cok once 1868'de Londra'da kullanıldı Gazla yakılan ve bir eksen etrafında dondurulebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayıp, kendilerini ceviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı
Ama ote yandan otomobillerin ortaya cıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte durum iyice kotuleşti Ceşitli şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı Demiryollarındaki uygulama ornek alındı ama demiryollarında birbirine paralel iki hat vardı Bu sistem iki yolun kesiştiği kavşaklarda işe yaramıyordu
Sonunda gunumuzdekilere benzeyen ilk elektrikli otomatik trafik lambasını, ilkokul mezunu ve ABD'deki Cleveland'da otomobil sahibi ilk siyah olan Garrett Morgan geliştirdi 1914'de ilk denemelerine başlayan Morgan 1923'de de patentini aldı Morgan 1963'de olumunden az once patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı
Morgan'ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir 'T' uzerinde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti Cok gecmeden ikaz anlamında sarı lamba da ilave edildi ve uygulama butun dunyaya suratle yayıldı
 
Trafik işaretlerinin farklı renklerde olmasının nedeni, insanların hızla ve açıkça bilgi alabilmesini sağlamaktır. Renklerin bu amaçla kullanılmasının kökeni insanların doğal olarak renklere olan hassasiyetlerine dayanır. Örneğin, kırmızı renk halk arasında tehlikenin ve olumun simgesi olmuştur, bu nedenle dur işaretinde kullanılır. Yeşil ise genellikle güvenlik ve geçişin simgesi olduğu için "geç" işaretlerinde kullanılır.

Trafik işaretlerinde farklı renklerin kullanılmasının tarihçesi, demiryolu ve ardından karayolu ulaşımının gelişimiyle şekillenmiştir. Demiryollarında kırmızı ve yeşil ışık kullanımıyla başlayan uygulama, daha sonra sorunlar yaşanması üzerine renklerin anlamsal olarak değiştirilmesine sebep olmuştur. Sarı renk ise uyarı ve hazırlık anlamında kullanılarak trafik lambalarına eklenmiştir.

Garrett Morgan'ın geliştirdiği elektrikli otomatik trafik lambalarıyla birlikte, günümüzde bildiğimiz trafik ışıklarının temelleri atılmış ve dünya genelinde yaygınlaşmıştır. Renklerin net anlamlarının olması ve insanların hızla karar verebilmesi için farklı renklerin belirli anlamlarla ilişkilendirilmesi, trafik işaretlerinin etkinliğini artırmıştır.
 
Geri
Üst