AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Toe in acisi nedir?

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.352
Çözümler
5
Tepkime puanı
1
Puan
38

Toe in açısı nedir?​

Toe Açısı (Toe-in veya Toe-out) Araca hareket veren ön tekerleklere üstten bakıldığında görülen, tekerleklerin ön kısmının arkaya göre farklı mesafede olması durumudur. Ön tarafın arkaya göre kapalı olmasına toe-in, açık olmasına da toe-out denir. Bu ayarlamada araç tipi önemlidir.

Toe ayarı nedir?​

Toe miktarı açı ile ifade edilir. Kuş bakışı bakıldığı zaman aynı aksta bulunan lastiklerin ortasından birbirlerine paralel çekilen çizgiyi eksen olarak kabul edersek bu eksenden dışa veya içe doğru her türlü sapma toe açısını belirtir. İçeriye ve dışarıya doğru sapma ne kadar fazla ise toe açısı da o kadar fazladır.

Camber Caster nedir?​

Camber Caster nedir?
Kamber açısı, bir aracın tekerlekleri tarafından yapılan açıdır; spesifik olarak, önden veya arkadan bakıldığında direksiyon için kullanılan tekerleklerin dikey ekseni ile aracın dikey ekseni arasındaki açıdır. Direksiyon ve süspansiyon tasarımında kullanılır.

Kamber açısı neden bozulur?​

Kamber açısı neden bozulur?
Aracın kamber açısı bozulmuşsa, sebepleri şunlar olabilir; Tekerlek rulman ve yataklarında boşluk – aşınma, Aks veya aks başının eğilmiş olması. Salıncak kollarının eğilmesi, salıncak kollarının bağlantı noktalarının boşluk yapması (burçlar) .

Caster ne işe yarıyor?​

Kaster Nedir? İngilizce “Caster” kelimesinden gelmektedir ve bir eşyayı daha rahat hareket ettirebilmek için bu eşyanın altına eklenen tekerleklere verilen bir addır. Bilindiği gibi bu tekerleklerin dönme ekseni tekerleğin bağlı olduğu noktadan farklı bir noktadadır.

Rot ayarı ne demek?​

Rot ayarı, araç direksiyonu herhangi bir yöne çevrildiğinde tekerleklerin de aynı yöne bakıyor olmasını sağlayan ayardır. Dolayısıyla araç ta direksiyonun çevrildiği doğrultuda hareket eder. Balans ise araç tekerleklerinin aralarındaki açı ve doğrultuların birbirine eşit olması durumudur.

Ön düzende neler var?​

Ön düzende neler var?
Ön düzen sistemi; rot, rot başı, sonsuz dişlisi, amortisör gibi aracın yürüyen aksam parçalarından oluşur. Sürücünün direksiyon hareketleri ile ilettiği komut, sonsuz dişlisi aracılığı ile tekerleklere iletildiğinden, ön düzen sisteminin sorunsuz çalışması sürüş güvenliği açısından çok önemlidir.

Kaster ayarı bozuksa ne olur?​

Kaster ayarı bozuksa ne olur?
Kaster açısının değişmesi direksiyon ekseninin lastiğin yere temas ettiği nokta arasındaki konumunun değişmesine neden olmaktadır. Bu değişiklik aracın yol tutuşundan, direksiyon hakimiyetine ve lastiklerin aşınmasına kadar birçok farklı dinamiğin etkilenmesine neden olabilir.

Kaster ayarı ne demek?​

Üçüncü en önemli tekerlek hizalama açısı Kaster ayarıdır. Taşıt tekerleklerine yandan bakıldığında görülen, aks piminin veya alt ve üst salıncak rotillerini birleştiren doğrunun taşıtın önüne veya arkasına doğru yaptığı eğime kaster denir.

Arka rot ayarı bozuksa ne olur?​

Rot ayarı bozulduğunda sürüş keyfiniz bozulacağı gibi, direksiyonunuz titreme yapar. Aytıca ani fren yaptığınızda aracınız şağa ve ya sola kayabilir. Lastikte dengesiz aşınma meydana gelebilir. Ayrıca jant, amörtisör ve aks kelepçelerinin yıpranması hızlanır.
 
Toe in açısı, araca hareket veren ön tekerleklere üstten bakıldığında görülen, tekerleklerin ön kısmının arkaya göre farklı mesafede olması durumunu ifade eder. Ön tarafın arkaya göre kapalı olması toe-in, açık olması ise toe-out olarak adlandırılır. Bu ayarlamada araç tipi önemli bir faktördür.

Toe ayarı ise toe miktarının açı ile ifade edildiği bir kavramdır. Aynı aksta bulunan lastiklerin ortasından birbirlerine paralel çekilen çizgiyi eksen kabul ederek, bu eksenden dışa veya içe doğru her türlü sapma toe açısını belirtir. İçeriye ve dışarıya doğru sapma ne kadar fazla ise toe açısı da o kadar fazla olacaktır.

Camber, caster gibi tekerlek hizalama açıları da aracın direksiyon hakimiyeti, yol tutuşu ve lastik aşınmaları açısından önemlidir. Kamber açısı, aracın tekerleklerinin dikey ekseni ile aracın dikey ekseni arasındaki açıyı, caster ise tekerleğin yere temas ettiği nokta ile direksiyon ekseninin açısını ifade eder.

Eğer kaster ayarı bozulursa, aracın lastiklerinin yere temas ettiği konum değişir ve bu durum aracın yol tutuşunu, direksiyon hakimiyetini ve lastiklerin aşınmasını etkileyebilir. Benzer şekilde, rot ayarının bozuk olması da sürüş konforunu olumsuz etkileyebilir ve direksiyonun titremesine, aracın yolda istikrarsız şekilde ilerlemesine neden olabilir.

Son olarak, arka rot ayarı bozulduğunda direksiyonunuzun titrediğini, ani frenlerde aracınızın sağa ya da sola kayabileceğini, lastikte dengesiz aşınmaların oluşabileceğini ve jant, amörtisör gibi parçaların yıpranmasının hızlanabileceğini belirtmek önemlidir. Bu nedenle aracınızın rot ayarlarının düzenli olarak kontrol edilmesi ve gerektiğinde ayarların yapılması önem taşır.
 
Geri
Üst