AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Hoş Geldin!

Bize kaydolarak topluluğumuzun diğer üyeleriyle tartışabilir, paylaşabilir ve özel mesaj gönderebilirsiniz.

Şimdi Kaydolun!

Teknoloji Nedir?

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
Teknoloji Nedir?
1 Teknoloji, insanın bilimi kullanarak doğaya ustunluk kurmak icin tasarladığı rasyonel bir disiplindir (Simon, 1983, s173)

2 Teknoloji somut ve deneysel anlamda temel olarak teknik yonden yeterli kucuk bir grubun orgutlu bir hiyerarşi yardımıyla butunun geri kalanı (insanlar, olaylar, makineler vb) uzerinde denetimi sağlamasıdır (McDermott, 1981, s142)

3 Oğretim teknolojileri tarihi konusunda onemli bir isim olan Paul Saetller teknolojiyi şoyle tanımlamaktadır: Teknoloji (Latince texere fiilinden turetilmiştir; ormek, oluşturmak (construct) anlamına gelir) bircoklarının duşunduğu gibi makine kullanmak değildir Teknoloji, bilimin uygulamalı bir sanat dalı haline donuşmesidir Uygulamalı sanat terimi Fransız sosyolog Jackques Ellul tarafından kullanılmış ve kısaca technique olarak isimlendirilmiştir O, teknolojiyi bir technique uyarınca yapılmış bir makine olarak gormuş ve bu techniquenin ancak kucuk bir bolumunun makine tarafından ifade edilebildiğinden bahsetmiştir Belirli bir teknik sayesinde sadece makinenin değil, bu makineye ait oğretimsel uygulamalarında gercekleştirilebileceğinden soz etmiştir Sonuc olarak davranış bilimi ile oğretim teknolojileri arasındaki ilişki, doğal bilimlerle muhendislik teknolojisi arasındaki ya da biyoloji ile sağlık teknolojisi arasındaki ilişkiyle benzer hatta aynıdır(Saettler, 1968, ss 56)

4 Unlu bir eğitim teknoloğu olan James Finn teknolojiyi tanımlarken şoyle demektedir: Makine kullanımının yanı sıra teknoloji, sistemler, işlemler, yonetim ve kontrol mekanizmalarıyla hem insandan hem de eşyadan kaynaklanan sorunlara, bu sorunların zorluk derecesine, teknik cozum olasılıklarına, ve ekonomik değerlerine uygun cozum uretebilmek icin bir bakış acısıdır(Finn, 1960, s10)

5 Bilim ve teknolojinin farklılığını belirtmek icin ilk nukleer denizaltıyı yapan ve serbest bir eğitim eleştirmeni olan Amiral Hyman Rickover şoyle soyluyor: Bilim ve teknoloji birbirine karıştırılmamalıdır Bilim doğadaki gorungulerin (fenomenlerin) gozlenerek, zaten var olan doğru ve gerceklerin ortaya cıkarılması ve bu gozlemler sonucunda elde edilen verilerin duzenlenerek gerceklerin ve bunlar arasındaki ilişkilerin ortaya konulduğu teorilerin oluşturulmasıdır Teknoloji asla bilim icin bir otorite olamaz Teknoloji insan aklını ve vucudunu guclendirmek, ustun kılmak icin geliştirilecek aletler, teknikler, ve yontemler uzerinde durur Bilimsel yontem insan faktorunun tamamen dışlanmasını gerektirir, şoyle ki; gerceği arayan kimse, kendinin ya da diğer insanların hoşlanacağı veya sevmeyeceği şeylerle, populist değerlerle ve herhangi bir cıkar uğruna calışmaz Diğer yandan teknoloji fikir (bilim) değil de hareket olduğundan, eğer insani değerler goz ardı edilirse tamamıyla tehlikeli bir sonuca da yol acabilir


Eğitimde Teknolojinin Rolu Nedir? Eğer teknoloji yukarıda sunulduğu şekli ile algılanırsa, teknolojinin insan hayatında cok onemli bir yer tuttuğu da rahatlıkla anlaşılır Bu nedenle konumuz teknolojiyi kullanmak ya da kullanmamak değil, insan hayatında teknolojinin nasıl bir yeri ve konumu olacağıdır Bu uzerinde bircok değerli kişi ve kuruluşun calıştığı onemli bir konu olmuştur

1 Herbert Simon teknolojiyi insanın kendi yapay ic dunyasıyla dış cevre (doğa) arasında bir arayuz olarak gormektedir

2 Carnegie Komisyonunun bu konuyla ilgili vardığı sonuc şoyledir: Teknoloji oğretimde yardımcı bir rol ustlenmelidir, oğretimin amacı haline getirilmemelidir Teknoloji sadece var olduğu icin kullanılmaya calışılmamalı ya da teknoloji kullanılmadığında cağ dışı kalınacakmış gibi bir korkuya kapılmamalıdır Bizler, gelişmiş teknoloji kullanımının oğretimde doyum ve başarıya ulaşabilmek icin tek başına yeterli olduğuna inanmıyoruz Bircok ders icin donemde birkac saatlik teknoloji desteği yeterli olmaktadır Bazı dersler icin teknoloji, donemin yarısından coğunda kullanılabilir; ama butun bir donemde boylesine bir teknoloji desteğine ihtiyac duyulabileceği ders sayısı yok denebilecek kadar azdır (Carnegie Commission On Higher Education, 1972, s11)

3 Eğitimi etkileyen teknolojik gelişmeleri tartışan cok fazla yayın, makale vardır Bunlar arasında dikkat cekici olanlar aşağıya cıkarılmıştır

a) Alfabe, insanoğlunun bilgiyi paylaşması, kaydetmesi, ve saklaması icin entelektuel bir arac olmuştur Kağıdın icadı ve yazım araclarının geliştirilmesi, alfabe yardımıyla yapılan işlemlerin daha kolay gercekleştirilebildiği bir sureci başlatmıştır Kitap, bircok sayfadan oluşan, değişik tasarımlara sahip, sunmak istediği bilgiyi sıralı olarak veren bir arac olarak duşunulebilir Kısaca kitap, teknik acıdan bakıldığında televizyon gibi, bilgisayar gibi vermek istediği bilgiden farklı bir yapıya sahip bir aractır

Matbaanın icadından sonra kitap yaygınlaşarak hemen herkesin ulaşabildiği bir arac oldu Karatahta hem oğrencinin hem de oğretmenin aynı anda aynı konu uzerinde calışabilmesine olanak sağlayan ilk sınıf ici iletişim araclarından birisidir Okul otobusu oğrencilerin uzak yerlerden oğretim yerlerine taşınması ve dolayısıyla uygun eğitim ortamının sağlanması acısından bir oğretim aracı olarak gorulebilir (Knezevich & Eye, 1970, ss1922)

b) Engler teknolojiyi eğitimin ayrılmaz bir parcası olarak gormektedir Şoyle der: Eğer eğitim her yonuyle oğretmen, oğrenci, ve cevre arasındaki bir iletişim ağı olarak gorulurse, o zaman oğretim teknolojisinin bu ilişkileri tanımlamada onemli bir gorevi olduğu anlaşılabilir(Engler, 1972, s62)

c) Indiana Universityden Robert Heinich oğretmenlerin eğitim teknolojisine yaklaşımlarını şoyle dile getirmektedir: Peter Druckerin bir makalesinde soyledikleri buyuk oranda yanlış anlaşılmıştır; bu makalede kısaca şoyle denmekteydi:Oğrenme ve oğretme, yeni yontemlerden, hayatın başka hicbir safhasının etkilenmeyeceği kadar derinden etkilenecektir İnsanoğlunun en muhafazakar olduğu bu eski oğretme sanatında yeni yaklaşımlara, yontem ve araclara ihtiyac vardır Bu yeni geliştirilecek yontemler sayesinde, oğretmenler beceri ve yeterliliklerini arttırarak daha etkili olacaklardır Bu sayede oğretme, henuz aracları ile gunumuze ayak uyduramamış geleneksel bir sanat olsa da, sıradan bir insanın ustun bir performans sergileyebilmesini olanaklı kılacaktır

Yanlış anlaşıldığından bahsettim; cunku bircok eğitimci bu makaleyi okuduktan sonra başlarını sallayacak ve kullanılacak araclar sayesinde sınıf icerisinde oğrenim başarısının artacağını duşuneceklerdir Fakat burada asıl soylenmek istenen, ancak oğretim teknolojileri kullanıldığında sıradan bir insanın ustun bir performans gosterebileceğidir; yoksa gelişmiş teknoloji kullanmak tek başına yeterli olmayacaktır (Heinich, 1970, s56)


Teknolojinin Uygulamaları Nelerdir? Ceşitli seviyelerdeki kullanışlı uygulamaları ve bu uygulamaların vaat ettiklerini incelerken, duşunce ve yorumlar da kotumserlikten sıyrılıp iyimserliğe doğru kayıyor

1Engler 1972de Eğitim Teknolojilerinin Durumunu Şoyle Anlatıyor:
Şu anki oğretim yontemlerimiz hakkında soylenebilecek en doğru soz eski teknoloji urunu olduklarıdır Kitap, tebeşir, oğretmen gibi temel oğretim aracları ve yontemleri cok uzun zamandan beri kullanılmaktadır Bugun oğretmenler daha iyi hazırlanmakta, kitaplar daha iyi tasarlanıp daha iyi yazılmakta, ve renkli tebeşirler kullanılmaktadır; ama bu aracların işlevleri ve oğrenci icin anlamları yuzyılı aşkın bir suredir hic değişmeden kalmıştır Ayrıca bu sure zarfında oğretimin nasıl uygulanacağına ilişkin her hangi bir temel değişiklik de yapılmamıştır Oğretim hala, oğretmen merkezli, gruba yonelik ve ders kitabı tabanlı hazırlanmakta ve uygulanmaktadır Bu yontem 19yyda İngiltere ve Amerikada başlayıp yayılan Lancastrian modelinin devamı niteliğindedir birbucuk yuzyıldır bircok değişikliğe uğramasına rağmen bu model endustriyel uretim mantığının sonucu olan eğitimde seri uretimi geleneğine sıkı sıkıya bağlı durmaktadır (The Impact of an Industrial Society on the Role and Methods of Education adlı makaleden derlenmiştir)

2 US Agency For International Developmentdan Clifford H Block, İngiliz Hukumetinin Gercekleştirdiği Cok Buyuk Olcekli Uzaktan Eğitim Denemesini Şu Şekilde Yorumluyor:
Televizyon, radyo ve posta gibi iletişim araclarının etkin kullanımı, BBCnin uretim yetenekleri, oğretim tasarımları icin gorevlendirilmiş eğitim teknolojisi grubunun mukemmel başarısı, ve normal bir universiteden farklı olmayan derskonu iceriğiyle 65000 oğrencisi olan İngiliz Acık Oğretim Universitesi (British Open University) İngilterenin en buyuk universitesi ve dunyanın sayılı universitelerinden birisidir Mezunlarının iyi yetişmiş ve entelektuel acıdan yeterli olması sebebiyle bu fakulteden derece almak İngiliz sosyokulturel hayatında onemli bir yere sahip olmak demektir

3 Teknoloji Ve Değişimle İlgili Olarak Block Şoyle Demektedir:
Birkac yıl icerisinde gercek olacak bazı teknolojik gelişmelerle ilgili yorumlarda bulunmak gercekten cekici bir işi butun bir kutuphanenin bir disk icine sığabilmesi, internet ve uydu teknolojileri aracılığı ile evinizden dışarı cıkmak zorunda kalmaksızın tum dunyadaki eğitim merkezlerine istediğiniz her an ulaşabilmek, ve bunların dışında sayısallaştırılmış her turlu bilgiye sahip olma şansı bunlar hakkında konuşmak gercekten cok cekici; fakat ben de, bu konuda calışan diğer insanlar gibi, boylesine temelden değişimlerin ancak aşama aşama ve evrimsel bir surec icerisinde gercekleşeceğine inanıyorum Eğitim kurumlarının, oğrenci, oğretmen ve yoneticileri, bu yeni oğrenme yontemlerini bireysel, toplumsal ve ekonomik yonden hayatlarına adapte edebilmek icin mutlaka zamana ihtiyac duyacaklardır
 
Geri
Üst