SoruCevap
Yeni Üye
- Katılım
- 17 Ocak 2024
- Mesajlar
- 350.999
- Çözümler
- 1
- Tepkime puanı
- 17
- Puan
- 308
- Yaş
- 36
Tasavvufta, kişinin değişik aşamalardan geçip duygularından ve iradesinden sıyrılarak benliğini Allah'ın varlığında yok etmesine ne ad verilir?
AÇile
BKötü
CDerya
DGöç
Sorunun cevabı : Fena
Fena, tasavvufta kişinin duygularından ve iradesinden sıyrılarak benliğini Tanrının varlığında yok etmesi Dağıtılmış aşamalardan oluşur Kişinin safha safha benliğinden sıyrılması öbür terimlerle açıklama edilir ve fena makamları olarak adlandırılır
Ontolojik Bir Temellendirme: Fenâfillah Olarak Arınma: Tasavvufa göre insanı ilahlaşmaktan koruyan zırh da fenafillahtır Yani Allah'ı devre dışı bırakıp onun yerine insanı tanrılaştırma eğilimine karşısında, insanın varlığını Allah'ın varlığında eritmek Yani fani, geçici, zayıf, aciz, yetersiz ve kusurlarla batmış insanın ebedî, ebedi, her anlamda bütün ve çok iyi olan Allah'la aynileşmesi, onunla bütünleşmesi, beşerî iradesini küllî irade olan Allah'ın iradesine bağlaması, Allah'ın istekleri çerçevesinde bir hayat kurgusu, aslında geçici olan insanı sonsuzluğa kavuşturuyor Bu da fazla sağlam bir koruyucu kalkan ve son derece muhakkak bir sığınaktır Dolayısıyla fenafillah, insanın varoluş meselesini en dürüst bir yere oturtur Ahmet Yesevî'nin ilahî aşkı terennüm eden hikmetlerini bu çerçevede algılamak ve eleştirmek gerekli
Fenafillah, Müslümanın kendi varlığını Allah'ın varlığında eriterek benlik davasından vazgeçip adamakıllı Allah'a râm olması, iradesini ilahî irade içinde yok ederek bütün teslim olmasıdır Dolayısıyla tasavvufta fenafillah, yüksek bir mertebedir ve kişinin günahlardan arınmasında bu mertebe kayda değer bir aşamadır Günah ve kötülükler, kişinin nefsinin ego davası gütmesinden kaynaklanır Nefsin ego davasından vazgeçmesi aramak, günahlarından arınması demektir Nitekim Ahmet Yesevî bir hikmetinde şöyle der:
Adım sanım hiç kalmadı, lâ lâ oldum Allah yâdını diye diye illâ oldum; Halis olup, muhlis olup fenâ oldum; Fenâ fi'llah makamına yükseldim işteBir kişinin adının sanının kalmaması, benlikten, gururdan, şöhretten, iddia sahibi olmaktan, dik başlılık yapmaktan, tiranlıktan uzaklaşması demektir Halis muhlis halde fena olmak, dünyaya ait bütün isteklerden, menfaatlerden vazgeçmesi, kendini en ince ayrıntısına kadar Allah'a adaması demektir Böyle bir kişi de temizlenmiş, ruh ve kalp mutluluğuna ermiş demektir *
AÇile
BKötü
CDerya
DGöç
Sorunun cevabı : Fena
Fena, tasavvufta kişinin duygularından ve iradesinden sıyrılarak benliğini Tanrının varlığında yok etmesi Dağıtılmış aşamalardan oluşur Kişinin safha safha benliğinden sıyrılması öbür terimlerle açıklama edilir ve fena makamları olarak adlandırılır
Ontolojik Bir Temellendirme: Fenâfillah Olarak Arınma: Tasavvufa göre insanı ilahlaşmaktan koruyan zırh da fenafillahtır Yani Allah'ı devre dışı bırakıp onun yerine insanı tanrılaştırma eğilimine karşısında, insanın varlığını Allah'ın varlığında eritmek Yani fani, geçici, zayıf, aciz, yetersiz ve kusurlarla batmış insanın ebedî, ebedi, her anlamda bütün ve çok iyi olan Allah'la aynileşmesi, onunla bütünleşmesi, beşerî iradesini küllî irade olan Allah'ın iradesine bağlaması, Allah'ın istekleri çerçevesinde bir hayat kurgusu, aslında geçici olan insanı sonsuzluğa kavuşturuyor Bu da fazla sağlam bir koruyucu kalkan ve son derece muhakkak bir sığınaktır Dolayısıyla fenafillah, insanın varoluş meselesini en dürüst bir yere oturtur Ahmet Yesevî'nin ilahî aşkı terennüm eden hikmetlerini bu çerçevede algılamak ve eleştirmek gerekli
Fenafillah, Müslümanın kendi varlığını Allah'ın varlığında eriterek benlik davasından vazgeçip adamakıllı Allah'a râm olması, iradesini ilahî irade içinde yok ederek bütün teslim olmasıdır Dolayısıyla tasavvufta fenafillah, yüksek bir mertebedir ve kişinin günahlardan arınmasında bu mertebe kayda değer bir aşamadır Günah ve kötülükler, kişinin nefsinin ego davası gütmesinden kaynaklanır Nefsin ego davasından vazgeçmesi aramak, günahlarından arınması demektir Nitekim Ahmet Yesevî bir hikmetinde şöyle der:
Adım sanım hiç kalmadı, lâ lâ oldum Allah yâdını diye diye illâ oldum; Halis olup, muhlis olup fenâ oldum; Fenâ fi'llah makamına yükseldim işteBir kişinin adının sanının kalmaması, benlikten, gururdan, şöhretten, iddia sahibi olmaktan, dik başlılık yapmaktan, tiranlıktan uzaklaşması demektir Halis muhlis halde fena olmak, dünyaya ait bütün isteklerden, menfaatlerden vazgeçmesi, kendini en ince ayrıntısına kadar Allah'a adaması demektir Böyle bir kişi de temizlenmiş, ruh ve kalp mutluluğuna ermiş demektir *