Standart Hadis-i Şeriflerle Amel Etmek

zeberus

Yeni Üye
Katılım
29 Ocak 2024
Mesajlar
74.060
Tepkime puanı
2
Puan
38
Yaş
36
Sual :

Camiye girince oturmadan namaz kılınırsa ya da ayağa kalkmadan şu dua okunursa şu sevab alınır diye hadisler var Camide oturulduktan ya da ayağa kalkıldıktan sonradan okunursa sevabı azalır mı, yahut hiç sevab olmaz mı?

Cevap:

Hadisi şeriflerden bizim hüküm çıkarmaya çalışmamız ve çıkardığımız hükümle amel etmemiz çok yanlış olur; çünkü o hadisi şerif ictihad isteyebilir, diğer bir hadisi şerifle değişmiş olabilir, nesh edilmiş olabilir ya da bilmediğimiz bir tevili vardır Mezhebimizin hükmü neyse onunla amel edilir (Berika)

Hadisi şerifte, denizden çıkan her hayvanın yendiği bildirilirken, Hanefî âlimleri deniz haşaratının yenmesinin caiz olmadığını bildirmişlerdir Yine hadisi şerifte kan aldırmanın, vücuttan kanın çıkmasının abdesti bozmayacağı bildirildiği halde, Hanefî âlimleri, vücuttan kan çıkınca abdestin bozulacağına hükmetmişlerdir Bunun için bizim hadisi şerifle yok, mezhebimizin o konudaki hükmüyle amel etmemiz gerekir

Bildirdiğiniz hadisi şeriflerden birkaçının meali şöyledir:

(Mescide girince, oturmadan önce iki rekât tehıyyetül mescid namaz kılın!) Buhari

Hanefî mezhebine kadar, oturduktan sonradan da, kalkıp kılınabilir

(Akşam namazından sonradan, konuşmadan 6 rekât namaz kılan, 12 yıl beyhude ibadet etmiş gibi sevaba kavuşur) İbni Mace

Konuşulmuş olsa da tekrar evvabin sevabı alınır

(Sabahtan namazını kıldıktan sonra konuşmadan kıbleye karşısında durup, güneş bir mızrak yükseldikten sonradan, iki rekât işrak namazı kılan Cennetliktir) İslam Ahlakı

Konuşulsa da, yeniden o vakitte işrak namazı kılınınca işrak sevabı hâsıl olur

(Namazı bitiren kimse, hiç konuşmadan “Allahümme ecirnî minennâr ve edhılnil Cennete demezse melekler, “Yazık şuna! Cehennemden korunmasını istemekten aciz kaldı, Cennet de, “Eyvah şuna! Cenneti istemekten aciz oldu der) Taberani

Namazı bitirince çağırmak, tesbihleri çekip duayı ettikten sonra demektir Tesbihlerden önce yapılması bid ’at olur Duadan sonra konuşsa da, o duayı okursa, bildirilen ecre kavuşur

(Akşam namazını kıldıktan sonra, hiç konuşmadan yedi defa “Allahümme ecirnî minennâr diyen, o gece ölürse, ona Cehennem ateşinden kurtuluş emânı belgesi verilir Sabahleyin namazından daha sonra da benzer şekilde okuyup, o gün ölene, yeniden ateşten kurtuluş emânı verilir) Müslim

Bunun da tesbihlerden önce yapılması bid ’at olur Konuştuktan sonradan okuyan da benzer sevaba kavuşur

Bir hadisi şerifte de, sabah namazını kılıp, yerinden kalkmadan ve konuşmadan on kez, (La ilahe illallahü vahdehü lâşerike leh lehülmülkü ve lehülhamdü yuhyî ve yümît ve hüve alâ külli şey ’in kadîr) okuyanın, o gün her türlü kötülükten ve şeytanın şerrinden korunacağı ve çoğu sevablara kavuşacağı bildiriliyor (Nesai)

Yerinden kalksa da, okumadan önce konuşsa da, yine duanın faziletine kavuşur Şüphesiz daha iyi olanı, konuşmadan okumaktır



mehmet ali demirbaş *
 
Geri
Üst