AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Ses yontemi nedir?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
143.172
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Ses yöntemi nedir?​

Ses Temelli Cümle Yöntemi’nde, ilk okuma-yazma öğretimine seslerle başlanmaktadır. Anlamlı bütün oluşturacak birkaç ses verildikten sonra seslerden, hecelere, kelimelere ve cümlelere ulaşılmaktadır. İlk okuma-yazma öğretimi, cümlelere kısa sürede ulaşılacak şekilde düzenlenmektedir.

Sesi tanıma aşamasında neler yapılır?​

Sesi hissetme ve tanıma aşaması tanıtılacak sesin öğrenciler tarafından fark edilmesini sağlamaya yöneliktir. Bu aşamada aşağıdaki çalışma ve etkinlikler yapılmalıdır: Kısa öyküler anlatma, drama yapma, tekerleme ya da şarkı söyleme gibi etkinliklerle ses hissettirilir.

Ses temelli ilk okuma-yazma öğretim aşamaları nelerdir?​

Ses temelli ilk okuma-yazma öğretim aşamaları nelerdir?
Ses Temelli Cümle Yönteminin Aşamaları:
- İlk okuma-yazmaya hazırlık.
- İlk okuma-yazmaya başlama ve ilerleme. Sesi hissetme ve tanıma. Sesi okuma ve yazma. Sesten heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler oluşturma. Metin oluşturma.
- Okuryazarlığa ulaşma.

Neden ses temelli cümle yöntemi?​

Ses temelli cümle yönteminde, ilk okuma-yazma öğretimine seslerle başlanmaktadır. Anlamlı bütün oluşturacak birkaç ses verildikten sonra seslerden hecelere, kelimelere ve cümlelere ulaşılmaktadır. İlk okuma- yazma öğretimi, kısa sürede cümlelere ulaşılacak şekilde düzenlen- mektedir.

Sesi tanıma çalışmalarında ilk aşamada hangi sesler çalışılır?​

İlk okuma yazma öğretiminin en önemli aşaması; heceler üretme, hecelerden kelimeler, kelimelerden de cümleler oluşturmadır. Bu aşamada aşağıdaki çalışmalar yapılmalıdır: Verilen ilk iki sesin/harfin ( e – l) ardından bunlarla ilgili hecelere ulaşılır.

Ses temelli okuma yazma öğretimi nasıl yapılır?​

Ses temelli okuma yazma öğretimi nasıl yapılır?
Ses temelli okuma yazma ne zaman başladı?​
Türkiye’de uzun yıllar ilkokuma yazma öğretimi Cümle Yöntemi ile yapılmaktaydı. 2004-2005 eğitim öğretim yılı itibariyle Ses Temelli Cümle Yöntemine geçilmiştir. Yazı öğretiminde de bitişik eğik yazı benimsenmiştir (MEB, 2004).
Ses Temelli cümle Yöntemi ne zaman geçildi?​
 
Ses yöntemi veya Ses Temelli Cümle Yöntemi, ilk okuma ve yazma öğretimine seslerle başlayan bir yöntemdir. Bu yöntemde öğrencilere önce anlam ifade edecek birkaç ses verilir, sonra bu seslerden hecelere, kelimelere ve cümlelere doğru ilerlenir. İlk okuma ve yazma becerileri, hızlı bir şekilde cümleler oluşturacak şekilde düzenlenir. Bu yöntemde seslerin önemi oldukça büyüktür ve öğrencilerin sesleri tanımaları, hissetmeleri ve tanımaları üzerinde durulur.

Sesi tanıma aşamasında ise öğrencilerin tanıtılacak sesi fark etmeleri ve hissetmeleri amaçlanır. Bu aşamada öğrencilere kısa öyküler anlatma, drama yapma, tekerlemeler veya şarkılar söyleme gibi etkinliklerle sesler hissettirilir. Bu çalışmalar öğrencilerin sesleri daha iyi algılamalarını ve tanımalarını sağlar.

Ses temelli ilk okuma-yazma öğretiminin aşamaları şu şekildedir:
1. İlk okuma-yazmaya hazırlık.
2. İlk okuma-yazmaya başlama ve ilerleme. Bu aşamada sesin hissedilmesi ve tanınması üzerinde durulur.
3. Sesten heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler oluşturarak ilerleme.
4. Metin oluşturma ve okuryazarlık becerisine ulaşma.

Ses temelli cümle yöntemi, seslerle başlayarak öğrencilerin cümlelere hızlı bir şekilde ulaşmasını sağlayan bir yöntemdir. Sesleri hissetme, tanıma, okuma ve yazma üzerinden ilerleyerek öğrencilerin dil becerilerini geliştirmeyi hedefler.

Ses temelli okuma yazma öğretimi Türkiye'de 2004-2005 eğitim öğretim yılında başlamıştır. Bu dönemde Ses Temelli Cümle Yöntemine geçilmiş ve Yazı öğretiminde de bitişik eğik yazı benimsenmiştir. Bu değişiklikle birlikte ilk okuma ve yazma becerilerinin öğretiminde yeni bir yaklaşım benimsenmiştir.
 
Geri
Üst