satranç tahtası üzerinde taşların hamleleri nelerdir

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
satranç tahtası üstünde taşların hamleleri

Satranç tahtası 8 yatay ve 8 dikey basmakalıp oluşur Yataylar 1'den 8'e dek numaralandırılır Dikeyler de a, b, c, d, e, f, g, h şeklinde isimlendirilir Bu Nedenle 64 karenin herbirine bir rakam ve bir harften oluşan isim verilir a1, b2, h8 gibi Kare isimlerinde önce harf sonradan sayı belirtilmelidir


Piyon dışındaki taşlar için baş harflerinden oluşan kısaltmalar kullanılır
Ş Şah, V Vezir, K Kale, F Fil, A Beygir Piyon için herhangi bir kısaltma yoktur
Bir hamleyi belirtirken hangi taşın nereye gittiğini yazmak yeterlidir
Ae5: Atın e5 karesine gittiğini gösterir
Piyonlar için sadece gidilen yer belirtilir
e4: e4 karesine piyonun gittiğini gösterir

Eğer benzer kareye iki taş gidebiliyorsa o süre taşların bambaşka olan konumları yazılır Benzer yatayda iseler diekyleri, benzer dikeyde iseler yatayları Bambaşka dikey ve yataylarda ise dikeyleri belirtilir
Mesela:
a1'de ve h1'de duran kalelerden a dikeyinde olanı d1 karesine gitmişse Kad1
a1'de ve a5'te duran atlardan 5 yataydaki b3'e gitmişse A5b3 biçiminde yazılır
a1'de ve d2'de duran atların ikisi de b3 karesine gidebilir a1'deki atın hareketi için Aab3 ve diğer atın hareketi için Adb35 kullanılır biçiminde yazılılr

Taş yerken, alan taşın ismi ile gidilen yerin arasına x işareti konulur
Vxd3: Vezir d3 karesine gitmiştir ve oradaki bir taşı yemiştir
Piyon taş alırken, piyonun bulunduğu düşey belirtilip x işaretinden daha sonra gittiği yer yazılır
exc4: e dikeyindeki piyon c4'e gelerek bir taş yemiştir
Eğer bir piyon geçerken taş almışsa gidilen yerden daha sonra ep yazılır (ep: en passant)
dxc6 ep: d dikeyindeki piyon c6'ya gelirken geçerken taş almıştır
Şah çekilince hamlenin sonuna + işareti konulur
Fg3+: Fil g3'e gelerek şah çekmiştir
Piyon terfisinde, piyonun gittiği son kareden sonradan terfi etiği taş yazılır
g8V: Piyon g8'e gelerek vezire dönüşmüştür
Kısa rok için 00, uzun rok için 000 kullanılır
Beraberlik teklifleri, yapılan hamleden sonra konularak belirtilir
Mat için hamleden daha sonra ++ ya da # işaretleri konulur

Kullandığımız kısaltmalar topluca şunlardır:

Ş: Şah
V: Vezir
K: Kale
F: Fil
A: Beygir
00: Kısa rok
000: Uzun rok
x: Taş yeme
+: Şah çekme
: Birliktelik teklifi
ep: Geçerken alma (en passant)
++ , #: Mat

Örnek bir oyun:
1 d4 Af6 2 c4 e6 3 Af3 Fb4+ 4 Abd2 b6 5 a3 Fxd2+ 6 Fxd2 Fb7 7 b4 d6 8 Fg5 Abd7 910 Fe2 OOO 11 OO Khf8
Bu hamleri yaptığınzda aşağıdaki konuma ulaşmış olmalısınız *
 
Geri
Üst