AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Satim sozlesmesinde satilan mal ayipli oldugu takdirde alicinin onun Ayipsizi ile degistirilmesini istemesi ne tur bir haktir?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
119.108
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Satım sözleşmesinde satılan mal ayıplı olduğu takdirde alıcının onun Ayıpsızı ile değiştirilmesini istemesi ne tür bir haktır?​

Ayıplı Malın Değiştirilmesi TBK m. 227, alıcıya böyle bir hak tanıdığı gibi, satıcıya da derhal satılanın ayıpsız bir benzerini teslim etmek ve alıcının uğradığı zararı tamamen tazmin etmek koşuluyla alıcının açabileceği davalardan ve alıcıya tanınan seçimlik hakların kullanılmasının önüne geçme hakkı tanır.

Ayıba karşı garantiden sorumluluktan kaynaklanan davalar ne zaman başlar süresi ne kadardır?​

6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun 231.maddesine göre: Satıcı daha uzun bir süre için üstlenmiş olmadıkça, satılanın ayıbından doğan sorumluluğa ilişkin her türlü dava, satılandaki ayıp daha sonra ortaya çıksa bile, satılanın alıcıya devrinden başlayarak iki yıl geçmekle zamanaşımına uğrar.

Ayıplı maldan kim sorumlu?​

Ayıplı maldan kim sorumlu?
4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunun (TKHK) 4. maddesine göre; “İmalatçı-üretici, satıcı, bayi, acente, ithalatçı ve kredi veren; ayıplı maldan ve tüketicinin bu maddede yer alan seçimlik haklarından dolayı müteselsilen sorumludur ”, denilmektedir.

Tacirler arasında ayıp ihbarı nasıl yapılır?​

Tacirler arasında ayıp ihbarı nasıl yapılır?
İlgili hüküm “Tacirler arasında, diğer tarafı temerrüde düşürmeye, sözleşmeyi feshe, sözleşmeden dönmeye ilişkin ihbarlar veya ihtarlar noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi ile yapılır.” şeklinde düzenlenmiştir.

Tüketiciler ayıplı mal veya hizmet satın aldığını fark ettiğinde teslim tarihinden ne kadar sonra satıcıya ya da sağlayıcıya başvurabilirler?​

Tüketici, malın teslimi tarihinden itibaren otuz gün içerisinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür. Tüketici bu durumda, bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme, malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi veya ayıp oranında bedel indirimi ya da ücretsiz onarım isteme haklarına sahiptir.
 
Ayıplı malın değiştirilmesini isteme hakkı, Türk Borçlar Kanunu'nun 227. maddesi ile düzenlenmektedir. Bu maddeye göre, alıcı ayıplı malın değiştirilmesini isteyebilir. Ancak satıcı da bu durumda ayıpsız bir benzerini hemen teslim etmek ve alıcının uğradığı zararı tamamen tazmin etmek koşuluyla bu talebi yerine getirmelidir. Satıcı, bu sorumluluğunu yerine getirmezse alıcı, dava açabilir ve seçimlik haklarını kullanabilir. Ancak TBK m. 227, satıcıya bu sorumluluğu yerine getirme ve zararı tazmin etme imkanı tanımaktadır.

Ayıba karşı garantiden sorumluluktan kaynaklanan davalarda zamanaşımı süresi ise 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu'nun 231. maddesi gereği belirlenmiştir. Buna göre, satılanın ayıbından doğan sorumlulukla ilgili her türlü dava, satılanın alıcıya devrinden başlayarak iki yıl içerisinde zamanaşımına uğrar. Bu süre, satılanın ayıbının daha sonra ortaya çıkması durumunda bile geçerlidir.

Ayıplı maldan sorumlu olanlar ise 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun'un 4. maddesine göre belirlenmiştir. İmalatçı-üretici, satıcı, bayi, acente, ithalatçı ve kredi veren, ayıplı mal nedeniyle müteselsilen sorumludur.

Tacirler arasında ayıp ihbarı ise ilgili hükümler doğrultusunda yapılmalıdır. Ayıp ihbarları, noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi ile yapılabilir.

Tüketiciler, ayıplı mal veya hizmet satın aldıklarını fark ettiklerinde malın teslim tarihinden itibaren otuz gün içerisinde satıcıya ya da sağlayıcıya ayıbı bildirmekle yükümlüdürler. Bu durumda tüketiciler, bedel iadesini içeren sözleşmeden dönme, malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi, ayıp oranında bedel indirimi veya ücretsiz onarım gibi hakları kullanabilirler.
 
Geri
Üst