AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Oratoryonun Tarihcesi Ayrıntılı Bilgi

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.379
Tepkime puanı
1
Puan
1
Oratoryo
imagesoratoryonuntarihcesiayrintilibilgi5ad9f69713f09
Sololar koro ve calgılar icin yazılan, genellikle dinsel romantik muzik turu Opera ve kilise kantatına benzeyen oratoryoda, Operada olduğu gibi duo, triyo ve korolar vardır; ama sahnede rol yapılmaz
XVI yy’da Roma’da, oratoryum tarikatının kurucusu Aziz Filippo Neri’nin cevresinde doğan oratoryonun, başlangıcta yer yer doğagtan bolumleri vardı Konu coğunlukla Kutsal Kitap’tan, azizlerin yaşamlarıyla agar; yazılardan ya da kilise tarihinden alınır ve sozler Latinceya da İtalyanca olurdu
italya'da gelişen bu muzik turu (Caldara, Stradella, Scarlatti, Pergolesi, Carissimi, vb besteciler), XVili yy'da Handel ve Bach tarafından kesin bicimine kavuşturuldu Almanya’da, konu olarak secilen metinler, daha cok isa’nın olumuyle ilgili olaylardan oluşuyordu (Schutz, Buxtehude, Telemann'ın oratoryoları) Bu arada “kırsal’ diye nitelendirilebilecek oratoryoların Noel oratoryoları yanı sıra, Telamann ve Bach, isa’nın cektikleri konu alan oratoryalarıyla turun cok guzel orneklerini ortaya koydular
XVIII yy, ikinci yarısında Mozart ( Betulia Liberata ) ve Yaydn ( Mevsimleri, Yaratılışı ), turun en başarılı ornekleri arasında sayılan bir kac yapıt besteledilerXIX yy Berlioz, Schumann, Mendelssohn, Gounod, Franck, Liszt, XX yy'da da Debussy, Honegger, Britten, Dvorak, Penderecki, Stravinsky, Schoenberg, Walton, Şostakovic, Krenek, Henze, Messiaen, vb besteciler oratoryo geleneğini surdurduler
Turkiye’deki oratoryo calışmalarının başlıcaları “Adnan Saygun (Yunus Emre Oratoryosu, 1945 ve Nevit Kodalı Ataturk Oratoryosu, 1953) Ortaya ortaya koydular
 
Oratoryo, sololar, koro ve çalgılar için yazılan, genellikle dinsel ve romantik müzik türü operaya ve kilise kantatına benzeyen bir müzikal formdur. Operalarda olduğu gibi duo, trio ve koro bölümleri bulunur ancak oratoryoda sahnede rol yapılmaz.

XVI. yüzyılda Roma'da oratoryum tarikatının kurucusu Aziz Filippo Neri'nin çevresinde doğan oratoryonun başlangıçta doğaçlama bölümleri vardı. Konular genellikle Kutsal Kitap'tan, azizlerin hayatlarından veya kilise tarihinden alınır ve sözler genellikle Latince veya İtalyanca olurdu.

İtalya'da gelişen bu müzik türü (Caldara, Stradella, Scarlatti, Pergolesi, Carissimi gibi besteciler) XVII. yüzyılda Handel ve Bach tarafından daha kesin bir şekle kavuşturuldu. Almanya'da seçilen metinler genellikle İsa'nın ölümüyle ilgili olaylardan oluşurken (Schütz, Buxtehude, Telemann'ın oratoryoları), kırsal nitelikte Noel oratoryoları ve İsa'nın çektiği konuları ele alan oratoryolar da ortaya çıktı (Telemann ve Bach'ın eserleri).

XVIII. yüzyılın ikinci yarısında Mozart (Betulia Liberata) ve Haydn (Mevsimler, Yaratılış) gibi besteciler, türün en başarılı örneklerinden birkaçını bestelediler. XIX. yüzyılda Berlioz, Schumann, Mendelssohn, Gounod, Franck, Liszt; XX. yüzyılda ise Debussy, Honegger, Britten, Dvořák, Penderecki, Stravinsky, Schoenberg, Walton, Shostakovich, Krenek, Henze, Messiaen gibi besteciler oratoryo geleneğini sürdürdüler.

Türkiye'de oratoryo çalışmalarının başlıcaları arasında "Adnan Saygun'un Yunus Emre Oratoryosu (1945) ve Nevit Kodalı'nın Atatürk Oratoryosu (1953)" önemli bir yere sahiptir.
 
Geri
Üst