Oğrenmeyi Etkileyen Faktorler Nelerdir?

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
Oğrenmeyi Etkileyen Etmenler nelerdir

OĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTORLER


A Oğrenenle ile ilgili faktorler S Ture ozgu hazır oluş
oğrenecek olan organizmanın istenuen davranışı gostermek icin gerekli biyolojik donanıma sahip olması demektir Organizma bu donamımdan yoksun olduğunda oğrenemez Orneğin; İnsan ucmayı oğrenemez ancak kuşlar ucabilir

Olgunlaşma

• Organların kendilerinden beklenen gorevleri yapabilecek duruma gelmesi durumudur Diğer bir deyişle Organizmanın temelindeki potansiyel guclerin goreve hazır bir duruma ulaşmasıdır

Organizma ture ozgu hazır oluş durumunda olsa bile olgunlaşma olmadan oğrenemez Olgunlaşma yaş ve zeka acılarından ele alınmaktadır
İki aylık bir bebek yuruyemez, yaş acısından o olgunluğa ulaşmamıştır Aynı zamanda bazı insanlar yaş olarak olgunlaşmış olsalar bile zeka gelişimleri acısından yeterli olgunluğa ulaşmamış olabilirler

Kaygı ve genel uyarılmışlık hali

Organizmanın verimli bir oğrenme sağlayabilmesi icin hazır ve tetikte bulunmasıdır Bireyin dışarıdan gelen uyarıcıları alma derecesidir Canım ders calışmak istemiyordiyen oğrenci aslında yeterli genel uyarılmışlık haline ulaşmamıştır Yatakta ders calışmak oğrencinin genel uyarılmışlık haline girmesini olumsuz yonde etkilemektedir Benlik kavramı, gudu, calışma alışkanlıkları gibi etkenler genel uyarılmışlık halini etkileyen faktorlerdendir

Kaygı

Guclu bir istek ya da durtunun gercekleşmeyecek gibi gorunduğu durumlarda ortaya cıkan tedirgin edici bir duygudur Aşın ve duşuk duzeydeki kaygı oğrenmeyi olumsuz yonde etkilemektedir

Gudulenme (Motivasyon)

Organizmayı etkileyerek bir amac icin harekete geciren durumdur Buradaki durumifadesi durtu, istek, ihtiyac, hırs vb olabilir
Guduler bizi harekete geciren guclerdir Yani davranışı bir amaca doğru başlatan ve surduren bir ic şarttır Guduler organizma icindeki ihtiyaclardan doğar ve bu ihtiyacların giderilmesi icin organizmayı harekete gecirir Organizmanın oğrenmeye gudulenmiş olması bireyin oğrenmesini kolaylaştırır
Oğrenmede guduler uc nedenle onemlidir;

1 Gudu, davranışı oluşturan en onemli koşuldur Ornek: ac olmayan organizmaya et gosterilse de salya salgılamaz

2 Gudu, pekiştirme icin de gereklidir Yani davranışın surdurulmesinitekrarını sağlar

3 Gudu, davranış değişikliğini de denetler Yani davranışın şu ya da bu yonde olmasını sağlar Boylece organizmanın istenen tepkide bulunabilme artar
Guduler genellikle icse! veya dışsal uyarıcılar tarafından uyarılmaktadır Gudunun uyandırılması sonucunda organizma buguduyu doyurmak icin harekete gecmektedir

Orneğin susuzluk durtusu organizmayı su ihtiyacını karşılamak icin harekete gecmeye zorlar

Organizma

harekete gecerek su aramaya başlar Suyun icilmesiyle birlikte susuzluk durtusu doyurulmuş olur

Gudulerin icseldışsal, birincilikincil, dongusel olma gibi ozellikleri vardır
• Dikkat: Bilincin bir noktada toplanması haline denir Diğer bir deyişle psikofizik enerjinin bir noktada toplanmasıdır

Eski Yaşantılar

Daha onceden deneyimli oluş ya da konu ile tanışıklığın bulunması (eski yaşantılar) yeni oğrenmeleri etkiler

Yetişkin kişiler hemen hemen hic bir oğrenmeye sıfırdan başlamazlar Okullardaki eğitimde her konu daha once oğrenilmiş olması gereken başka konularla bağlantılıdır Bu acıdan bir derste oğrenilen kavramlar diğer bir dersteki oğrenilen kavramlarla ters duşmemelidir

Birey oğrenmeyi kolaylaştıracak ve hızlandıracak onbilgilere (on oğrenmeler) sahip olmalıdır Bu on oğrenmeler oğrenmeyi kolaylaştıracağı gibi zorlaştırabilir

Oğrenmenin Aktarılması

Pozitif transfer (olumlu aktarma): Gecmiş yaşantıların oğrenmeyi kolaylaştırmasına denir Otomobil kullanmayı oğrenen birisinin başka bir model ya da marka otomobili de kullanabilmesi

Negatif transfer (olumsuz aktarma): Gecmiş yaşantıların oğrenmeyi olumsuz etkilemesine denir Iki parmak yontemiyle daktilo yazmayı oğrenen birisi on parmak ile yazmaya calıştığında zorlanır ve daha yavaş yazar Onceki oğrenme yeni oğrenmeyi olumsuz etkiler

Fizyolojik Durum

Oğrenme icin sağlıklı bir fizyolojik yapı gereklidir Sureğen hastalıklar ve duyu organlarındaki bozukluklar oğrenmeyi olumsuz yonde etkiler

Bireysel Farkhlıklar

Zeka, ilgi, yetenek, tutum, guven, benlik tasarımı gibi farklılıklar oğrenmeyi etkileyen bireysel farklılıklardır Kalıtım ve cevrenin rolu vardır

B Oğretim Yontemi ile ilgili Faktorler Konunun Yapısı

oğrenmede konunun butun olarak verilmesi parcalara bolerek verilmesinden daha etkilidir Konu anlamlı ve kolayca birbirine bağlanabilir nitelikte olmalıdır

Oğrenmeye Ayrılan Zaman

Oğrenen bireyler arasında bir konunun oğrenilmesine ayrılan zaman bakımından farklılıklar vardır

Bazı oğrenciler oğrenilecek konuyu gunde 2 saatten bir haftada oğrenirler buna aralıklı oğrenme denir Sistematik calışmadır oğrenilen bilgiler kısa surede unutulmaz

Bazı oğrenciler de oğrenilecek konuyu yoğun bir bicimde bir gunde oğrenirler buna toplu oğrenme denir Sadece sınav zamanında calışan oğrenciler bu gruba girer Oğrenciler konuyu kısa zamanda oğrenmekte ve sınavda başarılı olmaktadırlar Buna karşın oğrenilen bilgi kısa surede unutulmaktadır

Katılım (oğrenci aktivitesi)

Oğrenilecek olanla etkileşim oğrenme cabasına girmedir Bu etkileşim dinlemeokumayazmaanlatma şeklinde olabilir Dinlemede oğrenci pasiftir Oğrenme zayıf olmaktadır Buna karşın anlatmaya doğru gidildikce oğrenci aktifleşmekte ve oğrenme artmaktadır

Geribildirim (Donut)

Sonucların bilgisi de denebilir iyi bir oğrenmenin gercekleşmesi icin oğrencinin oğrenip oğrenmediği veya ne kadar oğrendiği ile ilgili olarak bilgilendirilmesi gerekir Oğrenci yaptıkları ve soylediklerinin ne derece doğru olduğunu bilirse daha kolay oğrenir Bunu bilmeyen oğrenci yavaş oğrenir Sınav sorularının kısa surede cevaplanması geribildirimdir

C Oğrenme Malzemesi ile ilgili faktorler s Algısal Ayırt Edilebilirlik

Oğrenme malzemesinin cevredeki uyarıcılardan ayırt edilebilir olmasıdır Beyaz uyarıcılar icinde siyah bir uyaranın dikkat cekmesi gibi oğrenilecek konu da oğrencinin dikkatini cekmelidir Diğer uyaranlar arasından oğrenilecek malzeme ile ilgili uyaranlar kolayca ayırt edilebilir nitelikte olmalıdır Oğrenilecek malzeme oğrencilerin amaclarına, beklentilerine uygun olmalıdır
 
Oğrenmeyi etkileyen faktörler oldukça geniş yelpazede olup insanın biyolojik yapılarından, psikolojik durumuna, oğrenilen konunun yapısına kadar pek çok etmenden etkilenmektedir.

A. Oğrenenle ilgili faktörler:

1. Türe özgü hazır oluş: Oğrenmeyi etkileyen önemli bir faktördür. Öğrenme için gerekli biyolojik donanıma sahip olmak gereklidir. Örneğin, insanlar uçamazken kuşlar doğuştan uçabilme yeteneğine sahiptir.

2. Olgunlaşma: Organizmanın içinde bulunduğu potansiyel güçlerin göreve hazır bir duruma gelmesi olarak tanımlanabilir. Türe özgü hazır oluş durumunda olsa bile olgunlaşma olmadan öğrenme gerçekleşemez. Olgunlaşma yaş ve zeka açılarından ele alınır ve bireyin oğrenmeye hazır olması önemlidir.

3. Kaygı ve genel uyarılmışlık hali: Organizmanın etkili bir şekilde öğrenme sağlayabilmesi için hazır ve tetikte bir durumda olması gereklidir. Diğer etkenler arasında kaygı seviyesi ve genel uyarılmışlık hali de önemlidir.

4. Motivasyon (Güdülenme): Bir amacı hedefleyerek bireyi harekete geçiren durumdur. Motivasyon, öğrenme sürecinde hayati bir rol oynar ve davranışları belirler. Öğrenmeyi kolaylaştıran motivasyon, bireyin öğrenme sürecinde daha etkili olmasını sağlar.

5. Dikkat: Bilincin bir noktada toplanması olarak tanımlanabilir. Öğrenme sürecinde dikkatin dağılmaması ve odaklanmanın sağlanması önemlidir.

6. Eski Yaşantılar: Daha önce deneyimlenen konuların, yeni öğrenmeleri etkilediği bilinmektedir. Bu yüzden önceki deneyimler, yeni öğrenmelerde etkili olabilir.

7. Öğrenme Aktarımı: Geçmiş deneyimlerin, öğrenme sürecini etkileyebileceği bilinmektedir. Pozitif transfer, geçmiş deneyimlerin öğrenmeyi kolaylaştırırken, negatif transfer ise öğrenmeyi olumsuz etkileyebilir.

8. Fizyolojik Durum: Öğrenme için sağlıklı bir fizyolojik yapı gereklidir. Sürekli hastalıklar veya duyu organlarındaki bozukluklar, öğrenmeyi olumsuz etkileyebilir.

9. Bireysel Farklılıklar: Zeka, ilgi, yetenek, tutum gibi farklılıklar da öğrenmeyi etkileyen faktörler arasındadır. Her bireyin farklı öğrenme biçimleri ve hızları olduğu unutulmamalıdır.

B. Öğretim Yöntemi ile ilgili faktörler:

1. Konunun Yapısı: Öğrenme sürecinde konunun bütün olarak verilmesi, parçalara bölünmesinden daha etkili olabilir. Konunun anlaşılabilir ve bağlantılı olması önemlidir.

2. Öğrenmeye Ayrılan Zaman: Öğrenmeye ayrılan zamanın farklılıklar gösterebileceği unutulmamalıdır. Arazi çalışmaları veya toplu çalışmalar gibi farklı yöntemlerle öğrenme süreci hızlandırılabilir.

3. Katılım (Öğrenci Aktivitesi): Öğrenmeye aktif katılımın önemi büyüktür. Öğrencinin konuyla etkileşim içinde olduğu durumlarda öğrenme daha etkili olabilir.

4. Geribildirim (Dönüt): Öğrencinin öğrenme süreci hakkında geri bildirim alması önemlidir. Doğru ve yanlışlarını öğrenen öğrenci, daha etkili bir şekilde öğrenme sürecine devam edebilir.

C. Öğrenme Malzemesi ile ilgili faktörler:

1. Algısal Ayırt Edilebilirlik: Öğrenme materyalinin, çevredeki uyarıcılardan ayırt edilebilir olması önemlidir. Öğrencinin dikkatini çekebilecek şekilde düzenlenmiş materyaller, öğrenme sürecini olumlu yönde etkileyebilir.
 
Geri
Üst