AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Nefs ne ister?

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.352
Çözümler
5
Tepkime puanı
1
Puan
38

Nefs ne ister?​

Nefis çok şehvetlidir; yâr ister, eş ister, flört ister, aşk ister; nikâhla yetinmez, zinâya koşar, mahremi varken harama bakar, eşi varken metres tutar, camdan bakıp kaş göz eder, yuva yıkar, düğün basar, kız kaçırır, namus meselesinden silah çeker, kan döker, can verir, can alır, kâtil olur.

Nefis ne için var?​

Nefsin temizlenip günâhlardan arındırılması, sâf, pâk, ve olgun hale getirilmesi sürecine verilen isim. Nefsi teskiye etmek demek nefsi temizlemek demektir. Bu temizlik yedi kademede gerçekleşir. Bu kademeler tamamlandığında, tasavvufta nefs afetlerin çoğundan temizlenmiş demektir.
Kaç çeşit nefis vardır?​
Nefsin; nefs-i emmare, nefs-i levvame, nefs-i mülhime, nefs-i mutmainne, nefs-i razıyye, nefs-i merdıyye ve nefs-i kamile olmak üzere 7 mertebesi vardır. Bu mertebelere aynı zamanda “atvar-seb’a” da denmektedir. Nefse ait mertebelerin her biri Allah’a ait isimler zikredilerek aşılabilmektedir.

Nefsani arzular nedir?​

Nefsani arzular nedir?
ŞEHVET, HEVA VE HEVES Nefsani hazlarını, bedeni tatminini, kendi benliğinin isteklerini yerine getirmeyi öne alıp Allah Teâlâ’nın zikrinden, kulluğundan ve hesabından uzaklaşarak hayat sürmek demektir.

Nefis ve ruh nedir?​

Nefis ve ruh nedir?
Kuranıkerim’de Cibril’e de, vahye de ruh diyor. O halde ruh Allah’tan gelen ve canlıyı canlı kılan ilahî öz. Nefs ise bunun sanki mahlûk olan insandaki değişimi, mutasyonu gibi bir şey. Yani bu manevi hattın Allah’a ulaşan yönü ruh, insanın dünyaya bakan arzularına bulaşmış kısmı ise nefs.

Nefis hangi maddeden yaratıldı?​

Nefis kendini beğenir, kendine tapar, kendine hayrandır, bencildir, şımarıktır, kibirlidir. Topraktan yaratılmış olduğundan zayıf, çamurdan olması sebebiyle cimri, balçıktan olduğu için şehvetli, pişmiş topraktan olduğu için de cahildir.

Nefsi terbiye etmek için ne yapmalı?​

Az uyumak, yemek ve konuşmak, riyazet adıyla da bilinir….Tasavvuf ehli olanlar nefislerini terbiye etmek için farklı yollar denemiştir.
- Kıllet-i Menam: Sadece ağırlık çökünce uyumak.
- Kıllet-i Taam: İhtiyacın kadar yemek.
- Kıllet-i Kelam: Gerektiğinde konuşmak.
Nefsini bilmek ne demek?​
“Nefsini bilen, Rabbini bilir.” ne demektir? Nefsini bilen, aynı zamanda haddini de bilir. Bu sınır, kulluğun yaşandığı yegâne özgürlüktür. Haddini bilmek; Kurân’ın emir ve nehiylerini harfiyyen uymak, nefsin aşırılıklarına sapmadan yaşamaktır.
 
Nefs ne ister konusunda nefsin şehvetli doğası ve çeşitli arzuları detaylı bir şekilde ele alınmış. Nefis, insanın içinde var olan ve temizlenip günahlardan arındırılması gereken bir yapı olarak tanımlanmış. Bu temizlik süreci nefsi teskiye etmekle mümkün olur ve yedi kademede gerçekleşir. Nefsin yedi farklı mertebesi olduğu belirtilmiş; nefs-i emmare, nefs-i levvame, nefs-i mülhime, nefs-i mutmainne, nefs-i razıyye, nefs-i merdıyye ve nefs-i kamile olarak sıralanmış.

Nefsani arzular başlığı altında, şehvet, heva ve hevesin nefsin tatmin edilmesi, kendi isteklerine odaklanma ve Allah'ın zikrinden uzaklaşma durumunu ifade ettiği vurgulanmış.

Nefis ve ruh arasındaki fark da açıklanmış; ruhun Allah'tan gelen ilahi bir öz olduğu, canlıyı canlı kıldığı belirtilirken, nefsin ise insanın dünyevi arzularına odaklanan kısmı olduğu ifade edilmiş.

Nefis hangi maddeden yaratıldı konusunda, nefsin bencil, kibirli, şımarık ve hayran bir varlık olduğu detaylı olarak anlatılmış. Nefsin toprak, çamur ve pişmiş topraktan olmasıyla çeşitli özelliklere sahip olduğu belirtilmiş.

Nefsi terbiye etmek için yapılabilecek bazı yollar da sıralanmış. Az uyumak, yemek ve konuşmak gibi riyazet olarak adlandırılan uygulamaların nefsin terbiyesinde etkili olduğu ifade edilmiş. Kıllet-i Menam, Kıllet-i Taam ve Kıllet-i Kelam gibi yöntemler nefsin disiplin altına alınmasına yardımcı olabilir.

Son olarak, nefsini bilmek konusunda da açıklamalar yer almış. "Nefsini bilen, Rabbini bilir." sözüyle ifade edilen anlam üzerinde durulmuş ve nefsi doğru tanımanın, haddi bilmenin önemine vurgu yapılmış. Kişinin nefsinin sınırlarını aşmadan Allah'a itaatinin ve yaşamının denge içinde sürdürülmesinin kulluğun gerçek özgürlüğünü sağlayacağı belirtilmiş.
 
Geri
Üst