Namazda sureleri sırayla okumak şart mı

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
Namazda sureleri mushaf’taki sıraya gore okumanın hukmu nedir?

Namazda okunan ayet ve surelerin, gerek bir rekat icinde gerekse ikinci rekatla birlikte duşunulduğunde, Mushaf’taki sıraya gore yukarıdan aşağı okunması uygundur İlerideki bir sureyi veya ayeti okuduktan sonra, ardından gerideki bir ayet ve sureyi okumak mekruhtur Fakat bu, namazı gecersiz kılacak boyutta değildir Burada soz konusu olan gereklilik, esasında namazın değil tilavetin bir vacibidir (İbni Abidin, Reddu’lmuhtar, II, 268269) Tertibe riayetin vacip olduğu goruşu, sure ve ayetlerin sırasının insanlar tarafından değil de, Hz Peygamber tarafından (tevkifen) belirlendiği kabulune dayanmaktadır Ancak, surelerin iclerindeki ayetlerin tertibinin tevkifi olduğunda ittifak bulunmakla birlikte, sureler arasındaki tertibin tevkifi olduğu konusunda İslam alimleri arasında ittifak yoktur Bu sebeple namazda, surelerin sıraya gore okunması hakkında farklı goruşler ortaya atılmıştır Hanefi mezhebinde, hem ayetler hem de sureler arasında tertibe riayet edip sırayı takip ederek okumak gerekli gorulmuştur Hz Peygamber (sas)’in bir gece namazında sıraya riayet etmeden, once Nisa suresini sonra Ali İmran suresini okuması gibi olayların ise, henuz tertip gercekleşmeden onceki bir zamanda meydana geldiği belirtilmektedir (Nevevi, Sahihi Muslim bi Şerhi’nNevevi, VI, 6162)



Sırayı tersine cevirmeksizin, okuma esnasında ilerideki bir yere gecerken, aradaki tek bir sure veya ayetin atlanması da mekruh kabul edilmiştir Fakat bu, bir oncekinden daha hafif derecede bir mekruhtur Sonraki rek’atte ileriden okunacaksa, uygun olan, en az iki ayet veya iki sure atlayarak okumaktır Alimlerden bazıları, sıraya riayet etmeme şeklindeki değişik hareketlerin sadece farzlarda mekruh olduğunu, nafile namazlarda mekruh olmayacağını soylemişlerdir (İbni Abidin, Reddu’lmuhtar, II, 268269; Muhammed Hattab esSubki, elMenhelu’lAzbulMevrud Şerhu Suneni Ebi Davud, VII, 260) Aksi goruşte olanlar ise şunu delil getirmektedirler: Hz Peygamber (sas), Hz Bilal’in (ra), nafile bir namaz olan teheccudu kılarken bir sureden diğerine atladığını duyduğunda, ona: “sureyi olduğu gibi oku buyurmuştur (İbn Ebi Şeybe, Musannef, III, 629)


Sonuc olarak, namazda sure ve ayetlerin tertibine riayet edilmemesi mekruhtur Fakat bu, namazı bozacak ve tekrar kılmayı gerektirecek boyutta bir yanlışlık değildir
 
Geri
Üst