SoruCevap
Yeni Üye
- Katılım
- 17 Ocak 2024
- Mesajlar
- 350.999
- Çözümler
- 1
- Tepkime puanı
- 17
- Puan
- 308
- Yaş
- 36
namazda huşu nedir
huşu ile namaz kılmak
Namazda huşu ve tefekkur
namazda kalp huzuru huşu
Namaz hUşu ve hudU ile kılınmalıdır HUşu namazın sırrı ve ruhudur Kur'anı Kerimde; Allah'ın huzurunda tam hUşu ve hudU ile durunbuyurulmaktadır (Bakara, 238) Bazı alimler hudU zahiri eğilmek, hUşu ise, manevi ve ruhi eğilmektir, derler (Haydar Hatipoğlu, Suneni İnni Mace Tercemesi ve Şerhi, c 3, s 348) Bazı Alimler ise, hUşu azalarla; hudU ise kalple olur, demişlerdir Veya hUşu gozle, hudU diğer azalarla olur
Hazreti Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem , HUşu ancak, namazda (uzuvlarını) hic kımıldatmayan ve tevazu icinde olan kimseler icin tahakkuk ederbuyurmuştur
Felah, namazlarını hUşu ile kılanlara mahsustur Namazlarında hUşu'a riayet etmeyenler felaha eremezler HUşuun bulunmaması felahın da yokluğu demektir Bu konuda Kur'anı Kerim;
Namazlarını hUşu ile kılan muminler kurtuluşa ermişlerdirbuyrulmaktadır (Mu'minun,1)
Bu ayeti kerime nazil olmazdan once sahabei kiram namazda gozlerini gokyuzune kaldırıyorlar, sağa sola bakınıyorlardı Ayeti Kerimenin nazil olmasından sonra artık gozlerini secde mahalline cevirmeye başladılar
Abdullah Bin Omer bu ayeti kerimenin izahında şoyle der: Sahabei Kiram, namaz icin ayağa kalktıklarında başka hicbir şeyle ilgilenmezler, butun varlıklarıyla kendilerini namaza verirlerdi Gozlerini secde yerine dikerler ve Allah'ın kendilerine baktığını kabul ederlerdi
Namazda ayakta iken secde yerine, rukUda iken ayaklara, secdede iken burun ucuna, otururken iki elleri arasına bakmalıdır Bu soylenilen yerlere bakıp ta gozler etrafa kaymazsa, namazda hUşu hali hasıl olabilir, kalp dunya duşuncelerinden kurtulabilir
El parmaklarını RukUda acmak ve secdede bir birine yapıştırmak sunnettir Bunlara dikkat edilmelidir Parmakları acık veyahut bitişik bulundurmak, sebepsiz boş şeyler değildir Bizler icin İslamiyet'in sahibine uymak kadar buyuk bir nimet yoktur (Sadık Dana, Altınoluk sohbetleri 2, s 121)
Hazret Ammar Radıyallahu anh 'den rivayet edildiğine gore, Hazreti Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz şoyle buyurmuştur:
Cennette efyah denen bir ırmak vardır İcinde huriler bulunur Allah onları zaferandan yaratmıştır İnci ve yakut taneleriyle oynarlar Yetmiş bin lisanla Allah'ı tesbih ederler Sesleri Davud Aleyhisselamın sesinden daha guzeldir Bu huriler şoyle derler:
Bizler, namazı hUşu ve kalp huzuru ile kılanlar iciniz
Hazreti Ali Radıyallahu anh şoyle buyurur:
HUşu olmayan namazda, luzumsuz şeylerden kacınılmayan oructa, tertile riayet edilmeden yapılan kıraatte, gunahlardan sakındırmayan amelde, sehavet bulunmayan malda, sıkı bağlılık bulunmayan kardeşlikte, ihlas olmayan duada hayır yoktur
Musluman, namazını kalbi ve kalıbı beraber olarak kılmalıdır Nitekim Hadisi şerifte: Kişinin kalbi ve bedeniyle beraber namazda hazır olmadıkca Allah o namaza bakmazbuyurulur
Namazda her uzvun tevazu gostermesi ve kalbin de, Allah Teala'dan korku uzere olması lazımdır
Bir Hadisi şerifte: Kişiye namazdan yazılacak ecir, kalp huzurundan başkası değildir(İhya, I 160)
Diğer bir Hadisi şerifte: Kulun kıldığı namazından elde edeceği şey, sadece (namazda oluşunun) şUurunda olduğu anların sevabıdırbuyrulur
Abdulvahid bin Zeyd:
Alimler, kulun kıldığı namazdan, onun icin sadece şUurlu olarak kıldığı kısımların sevap temin ettiği hususunda ittifak etmişlerdirdemiş ve bu hususta bir icma bulunduğunu iddia etmiştir
Sahabelerden Ammar Bin Yasir Radıyallahu anh 'ın bildirdiğine gore, Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz şoyle buyurmuştur: Oyle durumlar olur ki, kişi namazını bitirince defterine kıldığı namazın sadece onda biri, dokuzda biri, sekizde biri, yedide biri, altıda biri, beşte biri, dortte biri, ucte biri veya yarısı kadar sevap yazılır(Darimi, Salat, 91)
*
Namaz kılanlara, ihlas ve hUşu derecesine gore sevap verilir Bazılarına ecir ve sevabın hepsi verilir Bazılarına sevabın yarısı verilir, bazılarına onda biri verilir Bazılarına hicbir şey verilmez Cunku namazı hicbir şeyi hak etmemektedir
Cenabı Hakk, farz namazlarının ecir ve sevabını belli bir olcuye gore vermektedir Nitekim bir hadisi Şerifte:
Allah katında farz namaz icin bir olcu vardır O namazda ne kadar kusur ve eksiklik varsa, onun hesabı yapılırbuyurulur
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz şoyle buyurur:
Kim guzelce abdest alır, rukUları ve secdeleri tam yaparak hUşu ile vaktinde namazını kılarsa, o namaz bembeyaz, parıl parıl bir şekilde goğe yukselir ve sahibine şoyle der:
Sen beni nasıl gecirmedin, vaktinde kılarak korudun ise Allah da seni korusun
Kim ki guzel abdest almaz, rukUları ve secdelerini HUşu ile yapıp, vaktinde namazını eda etmezse, onun namazı da simsiyah zifiri karanlık halinde goğe cıkarak sahibine şoyle der:
Sen beni zayi ettiğin gibi Allah da seni zayi etsin!
Allah'ın dilediği zaman gelince bu tur namazlar, bir eski pacavra gibi durulup sarılarak sahibinin suratına carpılır (etTerğip ve'tTerhib, I, 339)
Rasulullah (as) bir gun adamın birinin namaz kılarken sakalını elleriyle karıştırdığını gordu, buyurdu ki: Eğer bunun kalbin de hUşu olsaydı vucudunun her uzvunda hareketsizlik olurdu
Rasuli Ekrem bir buyurdu ki: Kıldığın namazı, en son namazınmış gibi, bir daha namaz kılma fırsatı bulamayacak bir kişinin kıldığı namaz gibi kıl
Muceddidi Elfi Sani İmamı Rabbani Hazretleri Mektubat'ta şoyle yazıyor: Secde de ellerin parmaklarını birleştirmeye, rukUda da parmakları birbirinden ayrı tutmaya (birleştirmemeye) dikkat etmelidir Şeriat parmakları birleştirmeyi ve acık tutmayı luzumsuz yere emretmemiştir Yani boyle basit meseleleri bile gozetmek gerekirDevamla şoyle yazıyor Namazda ayakta dururken gozleri secde yerine dikmeli, rukU halinde ayaklara doğru bakmalı,secde yaparken burun hizasına ve otururken de diz uzerindeki ellere bakmalıdır Tum bunlar namazda hUşu meydana getirir, aynı zamanda dikkatin dağılmayıp kişinin kendini namaza vermesi mumkun olur
Biri Hz Ali'den hUşu nedir? diye sordu
Hz Ali: HUşu kalpte bulunan bir şeydir Namazda iken donmuş gibi durup hic bir yana bakmamak ve hic bir şeyle ilgilenmemek hUşudandır İbni Abbas (ra) hazretleri diyor ki: Namazda hUşulu olan kişi Allah'tan korkan kişidir Namaz kılarken de hareketsiz duran kişidir
Hz EbU Bekir (ra) diyor ki: Rasuli Ekrem bir keresinde buyurdu ki: Munafıkca hUşudan Allah'a sığının sahabei Kiram Munafıkca hUşu nedir? deyince, dedi ki:Gorunuşte sukunet ve hareketsizlik vardır, ama iceride munafıklık olursa bu munafıkca hUşudur
Pek cok sahabe ve tabilerden şoyle nakledildi hUşu; sukUn ve hareketsizliğin adıdır
Kaynak: Osman ERSAN, Gozumun NUru Namaz,
huşu ile namaz kılmak
Namazda huşu ve tefekkur
namazda kalp huzuru huşu
Namaz hUşu ve hudU ile kılınmalıdır HUşu namazın sırrı ve ruhudur Kur'anı Kerimde; Allah'ın huzurunda tam hUşu ve hudU ile durunbuyurulmaktadır (Bakara, 238) Bazı alimler hudU zahiri eğilmek, hUşu ise, manevi ve ruhi eğilmektir, derler (Haydar Hatipoğlu, Suneni İnni Mace Tercemesi ve Şerhi, c 3, s 348) Bazı Alimler ise, hUşu azalarla; hudU ise kalple olur, demişlerdir Veya hUşu gozle, hudU diğer azalarla olur
Hazreti Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem , HUşu ancak, namazda (uzuvlarını) hic kımıldatmayan ve tevazu icinde olan kimseler icin tahakkuk ederbuyurmuştur
Felah, namazlarını hUşu ile kılanlara mahsustur Namazlarında hUşu'a riayet etmeyenler felaha eremezler HUşuun bulunmaması felahın da yokluğu demektir Bu konuda Kur'anı Kerim;
Namazlarını hUşu ile kılan muminler kurtuluşa ermişlerdirbuyrulmaktadır (Mu'minun,1)
Bu ayeti kerime nazil olmazdan once sahabei kiram namazda gozlerini gokyuzune kaldırıyorlar, sağa sola bakınıyorlardı Ayeti Kerimenin nazil olmasından sonra artık gozlerini secde mahalline cevirmeye başladılar
Abdullah Bin Omer bu ayeti kerimenin izahında şoyle der: Sahabei Kiram, namaz icin ayağa kalktıklarında başka hicbir şeyle ilgilenmezler, butun varlıklarıyla kendilerini namaza verirlerdi Gozlerini secde yerine dikerler ve Allah'ın kendilerine baktığını kabul ederlerdi
Namazda ayakta iken secde yerine, rukUda iken ayaklara, secdede iken burun ucuna, otururken iki elleri arasına bakmalıdır Bu soylenilen yerlere bakıp ta gozler etrafa kaymazsa, namazda hUşu hali hasıl olabilir, kalp dunya duşuncelerinden kurtulabilir
El parmaklarını RukUda acmak ve secdede bir birine yapıştırmak sunnettir Bunlara dikkat edilmelidir Parmakları acık veyahut bitişik bulundurmak, sebepsiz boş şeyler değildir Bizler icin İslamiyet'in sahibine uymak kadar buyuk bir nimet yoktur (Sadık Dana, Altınoluk sohbetleri 2, s 121)
Hazret Ammar Radıyallahu anh 'den rivayet edildiğine gore, Hazreti Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz şoyle buyurmuştur:
Cennette efyah denen bir ırmak vardır İcinde huriler bulunur Allah onları zaferandan yaratmıştır İnci ve yakut taneleriyle oynarlar Yetmiş bin lisanla Allah'ı tesbih ederler Sesleri Davud Aleyhisselamın sesinden daha guzeldir Bu huriler şoyle derler:
Bizler, namazı hUşu ve kalp huzuru ile kılanlar iciniz
Hazreti Ali Radıyallahu anh şoyle buyurur:
HUşu olmayan namazda, luzumsuz şeylerden kacınılmayan oructa, tertile riayet edilmeden yapılan kıraatte, gunahlardan sakındırmayan amelde, sehavet bulunmayan malda, sıkı bağlılık bulunmayan kardeşlikte, ihlas olmayan duada hayır yoktur
Musluman, namazını kalbi ve kalıbı beraber olarak kılmalıdır Nitekim Hadisi şerifte: Kişinin kalbi ve bedeniyle beraber namazda hazır olmadıkca Allah o namaza bakmazbuyurulur
Namazda her uzvun tevazu gostermesi ve kalbin de, Allah Teala'dan korku uzere olması lazımdır
Bir Hadisi şerifte: Kişiye namazdan yazılacak ecir, kalp huzurundan başkası değildir(İhya, I 160)
Diğer bir Hadisi şerifte: Kulun kıldığı namazından elde edeceği şey, sadece (namazda oluşunun) şUurunda olduğu anların sevabıdırbuyrulur
Abdulvahid bin Zeyd:
Alimler, kulun kıldığı namazdan, onun icin sadece şUurlu olarak kıldığı kısımların sevap temin ettiği hususunda ittifak etmişlerdirdemiş ve bu hususta bir icma bulunduğunu iddia etmiştir
Sahabelerden Ammar Bin Yasir Radıyallahu anh 'ın bildirdiğine gore, Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz şoyle buyurmuştur: Oyle durumlar olur ki, kişi namazını bitirince defterine kıldığı namazın sadece onda biri, dokuzda biri, sekizde biri, yedide biri, altıda biri, beşte biri, dortte biri, ucte biri veya yarısı kadar sevap yazılır(Darimi, Salat, 91)
*
Namaz kılanlara, ihlas ve hUşu derecesine gore sevap verilir Bazılarına ecir ve sevabın hepsi verilir Bazılarına sevabın yarısı verilir, bazılarına onda biri verilir Bazılarına hicbir şey verilmez Cunku namazı hicbir şeyi hak etmemektedir
Cenabı Hakk, farz namazlarının ecir ve sevabını belli bir olcuye gore vermektedir Nitekim bir hadisi Şerifte:
Allah katında farz namaz icin bir olcu vardır O namazda ne kadar kusur ve eksiklik varsa, onun hesabı yapılırbuyurulur
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz şoyle buyurur:
Kim guzelce abdest alır, rukUları ve secdeleri tam yaparak hUşu ile vaktinde namazını kılarsa, o namaz bembeyaz, parıl parıl bir şekilde goğe yukselir ve sahibine şoyle der:
Sen beni nasıl gecirmedin, vaktinde kılarak korudun ise Allah da seni korusun
Kim ki guzel abdest almaz, rukUları ve secdelerini HUşu ile yapıp, vaktinde namazını eda etmezse, onun namazı da simsiyah zifiri karanlık halinde goğe cıkarak sahibine şoyle der:
Sen beni zayi ettiğin gibi Allah da seni zayi etsin!
Allah'ın dilediği zaman gelince bu tur namazlar, bir eski pacavra gibi durulup sarılarak sahibinin suratına carpılır (etTerğip ve'tTerhib, I, 339)
Rasulullah (as) bir gun adamın birinin namaz kılarken sakalını elleriyle karıştırdığını gordu, buyurdu ki: Eğer bunun kalbin de hUşu olsaydı vucudunun her uzvunda hareketsizlik olurdu
Rasuli Ekrem bir buyurdu ki: Kıldığın namazı, en son namazınmış gibi, bir daha namaz kılma fırsatı bulamayacak bir kişinin kıldığı namaz gibi kıl
Muceddidi Elfi Sani İmamı Rabbani Hazretleri Mektubat'ta şoyle yazıyor: Secde de ellerin parmaklarını birleştirmeye, rukUda da parmakları birbirinden ayrı tutmaya (birleştirmemeye) dikkat etmelidir Şeriat parmakları birleştirmeyi ve acık tutmayı luzumsuz yere emretmemiştir Yani boyle basit meseleleri bile gozetmek gerekirDevamla şoyle yazıyor Namazda ayakta dururken gozleri secde yerine dikmeli, rukU halinde ayaklara doğru bakmalı,secde yaparken burun hizasına ve otururken de diz uzerindeki ellere bakmalıdır Tum bunlar namazda hUşu meydana getirir, aynı zamanda dikkatin dağılmayıp kişinin kendini namaza vermesi mumkun olur
Biri Hz Ali'den hUşu nedir? diye sordu
Hz Ali: HUşu kalpte bulunan bir şeydir Namazda iken donmuş gibi durup hic bir yana bakmamak ve hic bir şeyle ilgilenmemek hUşudandır İbni Abbas (ra) hazretleri diyor ki: Namazda hUşulu olan kişi Allah'tan korkan kişidir Namaz kılarken de hareketsiz duran kişidir
Hz EbU Bekir (ra) diyor ki: Rasuli Ekrem bir keresinde buyurdu ki: Munafıkca hUşudan Allah'a sığının sahabei Kiram Munafıkca hUşu nedir? deyince, dedi ki:Gorunuşte sukunet ve hareketsizlik vardır, ama iceride munafıklık olursa bu munafıkca hUşudur
Pek cok sahabe ve tabilerden şoyle nakledildi hUşu; sukUn ve hareketsizliğin adıdır
Kaynak: Osman ERSAN, Gozumun NUru Namaz,