Namaz kılarken gulmek abdesti bozar mı
Namazdayken kahkahayla gulunduğunde iki veya daha fazla harf yahut anlaşılır bir harf acığa cıkarsa namaz bozulur Bu durumda namazın bozulması kahkahadan değil, kahkaha ile birlikte telaffuz edilen harften dolayıdır Gulmesi baskın gelen kişi, cok gulmediği takdirde namazı bozulmaz Kişi icinden gulmesi namazını bozmaz Hanefilerin aksine namazda kahkaha ile gulmek abdesti bozmaz Hanefilerde ise kahkaha ile gulmek abdesti bozar
Hanefiler (elHidaye, 1, 6, elBedayi, 1,232), namazda gulme ile kahkahayı birbirinden ayırmışlardır Hanefilere gore gulmek, sadece kendisinin duyabileceği kadar olan harekettir Gulmede yanındakiler sesi işitmez Bu şekilde gulmenin hukmu, sadece namazı bozmuş olmaktır Bu turlu gulmek abdesti bozmaz Fakat kahkaha, hem namaz kılanın kendisinin, hem de yakınındakilerin işiteceği kadar olandır Bu hem namazı, hem de abdesti bozar Tebessum ise sessiz olarak ortaya cıkan hareket olup bundan oturu namaz bozulmaz
Hanefilerin yukarıdaki goruşlerinin dayandığı delil mana olarak şu hadisi şeriftir
Sizden her kim kahkaha ile (sesli olarak) gulerse hem namazı hem de abdesti birlikte iade etsin(Nasbu'rRaye, I, 4754)
Teşehhut miktarı oturmadan once gulme vuku bulduğu takdirde, bilerek abdesti bozmakla namaz bozulduğu gibi, Hanefilere gore kahkaha ile, yani sesli olarak gulmekle de namaz batıl olur
Eğer gulmek teşehhut miktarı oturduktan sonra olursa teşehhut ile tamamlanan namaz batıl olmaz Hatta abdestini bozsa da namaz batıl olmaz Sadece abdestsizliğin ortaya cıktığı kısım bozulur Nitekim namazda imamdan bir kac rekat geri kalan, sonradan namaza başlayan kimsenin namazı fasit olur Dolayısıyla kılınamayan namaz rekatlarının bu gecilmiş olan kısım uzerine bina kılınması, yani onun uzerine namaza devam edilmesi mumkun olmaz Cunku sesli gulmenin vuku bulduğu kısmı cemaatin namazının ortasından itibaren bozmuştur Namazın bir kısmı bozulursa o namaz da bozulur
2 Bu konuda rivayet edilmiş musned ve mursel hadisler vardır Musned olan hadisler Ebu Musa elEş'ari, EbU Hureyre, Abdullah b Omer, Enes b Malik, Cabir b Abdullah, İmran b Husayn ve Ebu'lMuleyh tarafından rivayet edilmiştir Ebu Musa hadisini Taberani rivayet etmiştir: Bir ara Resuluiiah (as) insanlara namaz kıldırırken, bir adam mescide girerek, mescit icindeki bir cukura duşmuştu Bu adamın gozleri kor idi Namazdaki cemaatın coğu buna gulduler Bunun uzerine Hz Peygamber (as) gulen cemaatın namazları ile birlikte abdestlerini yenilemelerini emretmiştir
Şafii mezhebine gore namazdayken kahkaha ile gulunduğunde iki veya daha fazla harf yahut anlaşılır bir harf acığa cıkarsa namaz bozulur Bu durumda namazın bozulması kahkahadan değil, kahkaha ile birlikte telaffuz edilen harften dolayıdır Gulmesi baskın gelen kişi cok gulmediği takdirde namazı bozulmaz
Namazdayken kahkahayla gulunduğunde iki veya daha fazla harf yahut anlaşılır bir harf acığa cıkarsa namaz bozulur Bu durumda namazın bozulması kahkahadan değil, kahkaha ile birlikte telaffuz edilen harften dolayıdır Gulmesi baskın gelen kişi, cok gulmediği takdirde namazı bozulmaz Kişi icinden gulmesi namazını bozmaz Hanefilerin aksine namazda kahkaha ile gulmek abdesti bozmaz Hanefilerde ise kahkaha ile gulmek abdesti bozar
Hanefiler (elHidaye, 1, 6, elBedayi, 1,232), namazda gulme ile kahkahayı birbirinden ayırmışlardır Hanefilere gore gulmek, sadece kendisinin duyabileceği kadar olan harekettir Gulmede yanındakiler sesi işitmez Bu şekilde gulmenin hukmu, sadece namazı bozmuş olmaktır Bu turlu gulmek abdesti bozmaz Fakat kahkaha, hem namaz kılanın kendisinin, hem de yakınındakilerin işiteceği kadar olandır Bu hem namazı, hem de abdesti bozar Tebessum ise sessiz olarak ortaya cıkan hareket olup bundan oturu namaz bozulmaz
Hanefilerin yukarıdaki goruşlerinin dayandığı delil mana olarak şu hadisi şeriftir
Sizden her kim kahkaha ile (sesli olarak) gulerse hem namazı hem de abdesti birlikte iade etsin(Nasbu'rRaye, I, 4754)
Teşehhut miktarı oturmadan once gulme vuku bulduğu takdirde, bilerek abdesti bozmakla namaz bozulduğu gibi, Hanefilere gore kahkaha ile, yani sesli olarak gulmekle de namaz batıl olur
Eğer gulmek teşehhut miktarı oturduktan sonra olursa teşehhut ile tamamlanan namaz batıl olmaz Hatta abdestini bozsa da namaz batıl olmaz Sadece abdestsizliğin ortaya cıktığı kısım bozulur Nitekim namazda imamdan bir kac rekat geri kalan, sonradan namaza başlayan kimsenin namazı fasit olur Dolayısıyla kılınamayan namaz rekatlarının bu gecilmiş olan kısım uzerine bina kılınması, yani onun uzerine namaza devam edilmesi mumkun olmaz Cunku sesli gulmenin vuku bulduğu kısmı cemaatin namazının ortasından itibaren bozmuştur Namazın bir kısmı bozulursa o namaz da bozulur
2 Bu konuda rivayet edilmiş musned ve mursel hadisler vardır Musned olan hadisler Ebu Musa elEş'ari, EbU Hureyre, Abdullah b Omer, Enes b Malik, Cabir b Abdullah, İmran b Husayn ve Ebu'lMuleyh tarafından rivayet edilmiştir Ebu Musa hadisini Taberani rivayet etmiştir: Bir ara Resuluiiah (as) insanlara namaz kıldırırken, bir adam mescide girerek, mescit icindeki bir cukura duşmuştu Bu adamın gozleri kor idi Namazdaki cemaatın coğu buna gulduler Bunun uzerine Hz Peygamber (as) gulen cemaatın namazları ile birlikte abdestlerini yenilemelerini emretmiştir
Şafii mezhebine gore namazdayken kahkaha ile gulunduğunde iki veya daha fazla harf yahut anlaşılır bir harf acığa cıkarsa namaz bozulur Bu durumda namazın bozulması kahkahadan değil, kahkaha ile birlikte telaffuz edilen harften dolayıdır Gulmesi baskın gelen kişi cok gulmediği takdirde namazı bozulmaz