Müta Nikahı Haramdır

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.120
Çözümler
3
Tepkime puanı
1
Puan
38

Müta Nikahı Haramdır​

Sual: Dinimizde müta nikahı var mı?
CEVAP
Müta nikahı dört mezhepte de haramdır. Müta nikahı, şahitsiz olarak bir kadına belli para verip, belli zaman için beraber yaşamayı sözleşmek demektir. Müta nikahının haram olduğunda bütün âlimlerin sözbirliği bulunduğu, Mizan-ül-kübra’da ve İbni Âbidin’de yazılıdır.

İmam-ı Taberani bildiriyor ki:
Abdullah ibni Abbas (Müta nikahı önce helal idi. Fakat, (Analarınız, size haramdır) mealindeki âyet-i kerime geldikten sonra, haram edildi. Müminun suresinin (Ancak zevceleriniz ve sahip olduğunuz cariyeleriniz helaldir) mealindeki âyet-i kerimesi, müta nikahının haram edildiğini kuvvetle bildiriyor. Çünkü, bu âyetten yalnız zevcelerin ve cariyelerin helal olup, başkalarının haram olduğu anlaşılmaktadır) demiştir.

Müta nikahının haram olduğunu, Hazret-i Ali de içinde olmak üzere, birçok Sahabi-yi kiram bildirmiştir. Buhariyi şerif kitabında (Hazret-i Ali, Abdullah ibni Abbas’a, Resulullah, Hayber gazasında, müta nikahını ve eşek eti yemesini yasak etti, buyurmuştur) yazılıdır. Bundan başka, (Müslim-i şerif) kitabında ve İbni Mace’nin kitabında, Peygamber efendimizin (Ey müslümanlar! Kadınlar ile müta nikahı yapmanıza izin vermiştim. Fakat, şimdi bunu, Allahü teâlâ haram etti. Kimin yanında böyle kadın varsa, onu salıversin ve ona vermiş olduğu malı geri almasın!) buyurduğu yazılıdır.

Bütün tefsirler ve fıkıh kitapları diyor ki, Nisa suresi, 24.âyetinin (İstimta’ ettiğiniz kadınların ücretini veriniz) meal-i âlisi, müta nikahı için değildir. Nikahtaki mehir parasını vermek içindir. Mesela (Beydavi tefsiri) ve bunun hâşiyesi (Şeyhzade tefsiri) ikinci cilt, 26. sayfada, yukarıdaki âyetin tefsirinde buyuruyor ki:
(Bu âyet-i kerime, sahih olan nikahı bildirmektedir. Müta nikahının mubah olmasını göstermiyor. Nitekim mehir parasını emrediyor. Müta nikahı, önce mubah olmuştu. Sonra yasak edildi. İslamiyet’te belli bir zaman için nikah yapmak yoktur.)

[Müta nikahı hakkında geniş bilgi için, İbni Sebecilik maddesinde Hazret-i Ömer’e dil uzatılamaz kısmına bakınız.]

Müta nikâhı ve geçici nikâh
Sual:
Müta nikâhı ile geçici nikâh arasında fark var mıdır?
CEVAP
Evet, fark varsa da, ikisi de dört mezhepte haramdır. Müta nikâhı, şahitsiz olarak bir kadına para verip, bir süreliğine beraber olmak demektir. Bu beraberliğin haram olduğunda bütün âlimlerin sözbirliği bulunduğu, Mizan-ül-kübra ve İbni Âbidin’de yazılıdır.

Muvakkat [geçici] nikâh, yüz sene bile olsa, belli bir zaman sonra boşamayı söyleyerek, diğer bütün şartlarına uygun yapılan, ancak zaman tayin edildiği için haram olan bir nikâhtır. Zaman söylemeyip, yalnız kalbinden geçirse, nikâh sahih olur. (S. Ebediyye)
 
Müta nikahı konusunda verilen bilgiler oldukça detaylı ve açıklayıcıdır. Müta nikahının dört mezhepte de haram olduğu vurgulanmıştır. Müta nikahının ne anlama geldiği ve neden haram olduğu pek çok kaynaktan örneklerle desteklenerek açıklanmıştır.

Ayrıca, Sahabe-i Kiram'dan ve hadislerden örnekler verilerek müta nikahının yasaklanmasının nasıl gerçekleştiği belirtilmiştir. Peygamber efendimizin müta nikahı konusundaki açıklamaları da detaylı bir şekilde paylaşılmıştır.

Müta nikahı ile geçici nikah arasındaki farka da değinilmiş ve her ikisinin de dört mezhepte haram olduğu belirtilmiştir. Geçici nikahın nasıl yapıldığı ve haram olma sebepleri hakkında bilgi verilmiştir.

Son olarak, geçici nikahın belli bir zaman aralığı belirtilerek yapıldığında haram olduğu, ancak zaman belirtilmeden kalpten geçirilerek yapıldığında geçerli sayılabileceğine dair bilgi verilmiştir.

Bu detaylı açıklamalar sayesinde müta nikahı ve geçici nikah konularıyla ilgili daha fazla bilgi edinilebilir.
 
Geri
Üst