AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

muahat ne demek kısaca

zeberus

Yeni Üye
Katılım
29 Ocak 2024
Mesajlar
74.060
Tepkime puanı
2
Puan
38
Yaş
36
“Muahat (kardeşleştirme) ne demektir?

Muahat yani kardeşleştirme Hicret sonrasında Hz Peygamber (sas)’in goc eden Muhacirler ile Ensarı yani yerli Muslumanları birbiriyle kardeş ilan etmesidir Kaynaklarda belirtildiğine gore Hz Peygamber (sas), Enes b Malik’in evinde veya başka bir rivayete gore Mescidi Nebevi’de Hicretin birinci yılının ortalarında onları topladı ve ikişer ikişer kardeşleştirdi Bu sistemin yuklediği sorumlulukları taraflara acıkladı Kardeşleştirilen kimselerin sayısının kırkbeşer kişiden doksan veya ellişer kişiden yuz olduğu soylendiği gibi, Ensardan biriyle kardeşleştirilmeyen hicbir muhacirin kalmadığı da rivayet edilmektedir Kardeşleştirilen kimselerle ilgili listeler kaynaklarda geniş olarak kaydedilmektedir Kardeşleştirmenin, rastgele secilen iki kişinin bir araya getirilmesiyle oluşturulmadığını; bilakis Hicretten itibaren altı ayı aşkın bir sure zarfında Hz Peygamber (sas)’in Muslumanları iyice tanıyarak, durumlarını inceleyerek ve her cift arasında ortak vasıflar bularak bunu gercekleştirdiğini belirtmek gerekir Hz Peygamber (sas)’in, eşsiz bir sosyal yardımlaşma ve dayanışma orneği olan kardeşleştirmeyi gercekleştirmesinin gayesi, işguc ve servet sahibi oldukları Mekke’de herşeylerini bırakan ve dinleri uğruna doğup buyudukleri yeri terkeden muhacirleri maddi ve manevi olarak desteklemek, mali sıkıntılarını bir olcude de olsa hafifletmeye calışmak ve oz yurtlarından ayrılmış olmanın vermiş olduğu garipliği ve mahzunluğu gidermekti Boyle bir faaliyet aynı zamanda muhacirlerle Ensarı birbirine ısındırma, yekvucut olarak kenetlenmelerini sağlama, bilgi ve tecrubelerini birleştirme, ortaklaşa iş yapma ve uretme anlayışını kazandırma amacına yonelikti Ensar bu konuda buyuk bir fedakarlık gercekleştirdi Kardeşlerin beraber calışmak suretiyle mahsule ortak olmaları kararlaştırıldı Kardeşleştirilenler birbirlerine varis bile olabileceklerdi Bu muessesenin mirasa ait hukmu Bedir Savaşı’nden sonra nazil olan Kur’an ayeti ile neshedilmiştir Kardeşlik anlaşması ile, Cahiliye donemindeki hilfin yerini İslam kardeşliği almıştır Ancak Hz Peygamber (sas) cahiliye doneminde haksızlığı onlemek ve yardımlaşmak amacıyla gercekleştirilen hilfleri de doğru kabul etmiştir Şu kadar var ki, İslam doneminde ve ozellikle Hicretten sonra Muslumanlar arasında dayanışma temin edildiği ve kardeşlik kurulduğu icin hilfe gerek kalmadığını acıklamıştır Muahat sayesinde muhacirlerin Medine’nin yaşayışına daha kolay ve kısa surede intibakı sağlanmıştır Mali destek ve varis olma, işin maddi yonuydu Mesele sadece maddi destekten ibaret değildi; oyle olsaydı, Hz Peygamber (sas) muhacirlere gerekli yardımın yapılmasını Ensara emreder, onlar da bu emri memnuniyetle yerine getirirlerdi Fakat bu sistemle işin maddi yonu manevi bir kardeşlikle desteklenmiş oluyordu Ensar ile muhacirler arasında ortak kimlik oluşturuluyor, zihniyet birliği sağlanıyordu İcte Yahudi ve munafıklara, dışta ise muşrik Arap kabilelerine karşı anlaşmış ve kaynaşmış bir toplum oluşturuluyordu Bu daha sonra genişleyerek butun mu’minleri icine alan genel İslam kardeşliğine donuşmuştur
 
Geri
Üst