AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Motorlarda turbo sistemlere neden ihtiyac duyulur?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
127.594
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Motorlarda turbo sistemlere neden ihtiyaç duyulur?​

Genellikle daha hızlı bir performans için daha fazla silindire ihtiyaç duyulsa da turbo motorlar bu gerekliliği büyük ölçüde ortadan kaldırıyor. Çünkü turbo sayesinde motordaki silindirlere daha fazla hava akışı sağlandığı için daha fazla güç elde edilebiliyor.

Turbo neyle çalışır?​

Turbo neyle çalışır?
Turbonun mekanik bir pompa olduğundan bahsetmiştik. Gücünü elektrik yerine içinden geçen akışkanın aynı mile bağlı olan fanlarını döndürmesi ile kazanır. Hava filtresinden çekilen hava kompressör fanını döndürür, eş zamanlı olarak motorun egzoz manifoldundan gelen yanmış gazlar, turbonun türbin fanını döndürür.

Turbo beslemenin sağladığı faydalar nelerdir?​

Amacı motorun doğal halde emebildiği taze havadan daha fazla havayı emerek yüksek basınçla silindirler içerisine göndermektir. Daha fazla hava ve basınç ile motor daha verimli güç üretebilir. Bu sayede aynı güçteki atmosferik emişli (turbo olmayan) motorlara göre performans artar, yakıt tüketimi düşer.

Turbo arızalı ise ne olur?​

Turbo arızalı ise ne olur?
Turbo mili karışık yağlama durumlarından dolayı uygunsuz dönerse, turbonun emiş basıncı düşer ve motorun performansı azalır. Turbo hava emişinin yetersiz olması, egzozdan siyah duman çıkmasını sağlayabilir. Çünkü gönderilen yakıta karşılık yeterli hava yanma odasına gidemeyecektir.

Turbo en fazla kaç devir döner?​

Turbolarda meydana gelmesi muhtemelen arızaları ve sebeplerini anlamak için öncelikle araçlarda turbo ne zaman devreye girer konusuna bakmak gerekiyor.Bu her ne kadar aracın modeline ve yaşına bağlı olarak değişim gösteren bir durum olsa da ortalama 1500 ila 1750 devir sonrasında turbo devreye giriyor.

Biturbo nasıl çalışır?​

Biturbo nasıl çalışır?
bu sistem aslında bir twin turbo sistem olup, tek bir turbonun ancak iki egzos çıkışının olduğu sistemdir. yani bir anlamda ikisi bir arada (two-in-one) sistemdir. bu sistemde turbo daha az yer kaplar, daha hafiftir ancak farklı devirlerde farklı basınç uyguladığından twin turbo gibi çalışır.

Turbo havayı nereden alır?​

Egzoz manifoldundan hemen sonra egzoz hattına bağlanan turbo, egzoz gazlarından hareket alır ve bu hareketle temiz havayı basınçlı olarak emme manifolduna-yanma odasına göndererek yanma verimini ve motor gücünü arttırır. Turbo basıncı, turbo basınç kontrol valfi tarafından ayarlanır.

Turbo wastegate kapalı kalırsa ne olur?​

Turbo wastegate kapalı kalırsa ne olur?
Wastegate arızalandığında, bypass klapesi (egzoz gazı tahliye kapakçığı) ya açık kalır ya kapalı kalır. Klape kapalı kaldığında, yüksek devirlerde aşırı turbo besleme basıncı oluşur.

Turbo sürekli çalışır mı?​

Bu yanlıştır arkadaşlar, Turbo her zaman çalışır. Siz kontağı çevirdikten itibaren, egzoz gazı üretildiği andan sonra, direkt çalışmaya başlar. Türbini döner, sadece siz gaza basıp belli bir devre getirene kadar, yani egzoz gazı düzgünce üretilene kadar tam basıncına ulaşamaz.

Benzinli motor turbo olur mu?​

Benzinli motor turbo olur mu?
Benzinli motorlarda turbo var mı; benzinli motor sistemlerinde turbo bulunmaktadır. Hava basıncı ve ısı düzeyinin ayarlanmasıyla güç üretiminin dengelenmesi için önemli bir rol oynamaktadır. Turbo sistemler benzinli motorlarda düşük hacimli eco sınıf olduğu için kullanılmayabilmektedir.

Turbo ne işe yarar nasıl çalışır?​

Gücünü hava akışkanının tanecikli yapısının turbo fanlarına uyguladığı basınç sayesinde kazanır ve en verimli şekilde temiz havayı silindire ulaştırmaya çalışır. Turbo egzoz gazlarının fanı döndürmesi ile havayı yanma odasına iletir. Turbo fanı belirli bir devirde en verimli basmayı sağlar.

Turbo ne kadar güç sağlar?​

Turbo ne kadar güç sağlar?
Turbo sistemi motorun daha çok yakıt ve hava karışımını yakmasını sağlar. Turbo sisteminin normal etkisi kare başına 6 ya da 8 psi basınçtır ve %30-%40 arası güç artışı sağlar.

Turbo bakımı ne zaman yapılır?​

Bakım zamanı Motor yağlarının kullanım süresi genellikle 7.500km-30.000km aralığında değişir. Turbo sistemlerde kullanılması şart olan yarı sentetik veya mümkünse tam sentetik motor yağları ise genellikle 15.000km-30.000km arasında kullanım süresine sahiptir.

Araçlarda turbo nasıl çalışır?​

Araçlarda turbo nasıl çalışır?

Araç turbo neden bozulur?​

Yetersiz yağlama turboların arıza vermesine sebebiyet veren en önemli etkenlerdendir. Yağlama şartları bozulduğunda turbolarda arıza meydana gelmesi kaçınılmazdır. Bunun en büyük sebebi yüksek hızlarda çalışmalarıdır.

Turbo tamamen bozulursa ne olur?​

Turbo tamamen bozulursa ne olur?
Turbo havayı, yanma odasına basmakla mükelleftir. Turbo arızası sonucunda oluşan boşluktan yağ sızabilir. Sızan yağ, turbonun bastığı hava ile birlikte yanma odasına gönderilir ve araç yağ yakmaya başlar. Yağ sızıntısı zamanla artar ve motor yağı yakıt olarak görür.

Turbo çalışmazsa ne olur?​

Turbo hava emişinin yetersiz olması, egzozdan siyah duman çıkmasını sağlayabilir. Çünkü gönderilen yakıta karşılık yeterli hava yanma odasına gidemeyecektir. Bu da zengin hava-yakıt karışımının bozulduğu anlamına gelir.

Araçlarda turbo nasıl devreye girer?​

Araçlarda turbo nasıl devreye girer?
Silindirin içerisine basınçlı bir içeriye dolan fazla havanın silindir içerisindeki yakıtın yanması sonucunda işlem gerçekleşir. Bu nedenlede yakıtın verimliliği açısından yüksek performans verir. Yanmanın verimliliği artması durumunda ekstra güç sağlayıp turbo devreye girmiş olur.

Turbolu araçlarda turbo ne zaman devreye girer?​

 
Turbo sistemlerin motorlarda kullanılmasının nedenleri hakkında bilgi vermek isterim. Turbo sistemler, motordaki silindirlere daha fazla hava akışı sağlayarak daha büyük bir güç üretimine olanak tanır. Bu durum, daha yüksek performans elde etmek isteyen kullanıcılar için önemli bir avantajdır. Ayrıca turbo besleme sistemi, motorun daha verimli çalışmasını sağlayarak yakıt tüketimini azaltabilir.

Turbonun çalışma prensibi ise şu şekildedir: Turbo, mekanik bir pompa olarak çalışır ve gücünü içinden geçen akışkanın fanlarını döndürerek kazanır. Emilen hava kompressör fanını döndürürken, egzoz manifoldundan gelen yanmış gazlar da türbin fanını döndürür. Bu sayede turbo, motora daha fazla hava sağlayarak güç artışı sağlar.

Turbo sistemlerin sağladığı faydalar arasında, motorun daha yüksek güç üretme kapasitesi, performans artışı ve yakıt tüketiminin düşmesi gibi avantajlar bulunmaktadır. Turbo sistemler sayesinde motorlar daha verimli çalışabilir ve daha yüksek performans gösterebilir.

Turbo sistemlerde yaşanabilecek arızalar ise motor performansının düşmesine neden olabilir. Örneğin, turbo mili karışık yağlama durumlarından dolayı uygunsuz dönerse, motordaki performans azalabilir. Turbo arızaları sonucunda egzozdan siyah duman çıkması gibi belirtiler de görülebilir.

Turbo sistemlerin devreye giriş hızı, genellikle aracın modeline ve motor özelliklerine bağlı olarak değişebilir. Ancak genel olarak ortalama olarak 1500 ila 1750 devir arasında turbo devreye girebilir.

Eğer turbo wastegate kapalı kalırsa, yüksek devirlerde aşırı turbo besleme basıncı oluşabilir ve motor performansında sorunlar yaşanabilir. Bu nedenle turbo sisteminin düzgün çalışması ve bakımının düzenli olarak yapılması önemlidir.

Benzinli motorlarda da turbo sistemleri kullanılabilir. Turbo sistemi, hava basıncı ve ısı düzeyinin ayarlanmasıyla güç üretiminin dengelenmesi için önemli bir rol oynar. Turbo sistemi, benzinli motorlarda performansı artırabilir ve daha verimli bir çalışma sağlayabilir.

Sonuç olarak, turbo sistemler motorlarda daha yüksek performans ve verimlilik sağlamak amacıyla kullanılır. Turbo sistemlerin doğru şekilde çalışması, düzenli bakımının yapılması ve olası arızaların zamanında tespit edilip giderilmesi önemlidir.
 
Geri
Üst