- Konu Yazar
- #1
Mekanik ve organik örgüt yapıları arasındaki farklılıklar nelerdir?
Mekanik organizasyon yapısı tepesinden güç ve otorite olan bir piramit şeklindedir. Organik organizasyon yapısı, üyeler arasında eşit olarak dağıtılan güç ve otorite ile yatay bir yüzey şeklindedir. Mekanik organizasyon, örgütsel yapının bürokratik ve hiyerarşik biçimini takip eder.Mekanik organizasyon ne demek?
Mekanik organizasyon yapıları: işler belirli uzmanlık alanlarına bölünmüştür, her personel kendi departmanının amaçlarına göre davranır, her uzmanlık ve fonksiyonel kademedeki haklar ve sorumluluklar ayrıntılı olarak belirlenmiş ve buralarda hangi teknik ve metotların kullanılacağı kararlaştırılmıştır, otorite ve emir- …Organik organizasyon ne demek?
Organik organizasyon ne demek?b) Organik Organizasyon Yapısı ✓ Organik yapı ise çevre koşullarının sürekli ve hızlı olarak değiştiği durumlarda en uygun organizasyon yapısı olarak belirtilmektedir.
Örgütsel yapıyı belirleyen yapısal unsurlar nelerdir?
Yukarıda tanımlanan üç ögenin -karmaşıklık, biçimsellik ve merkezileşme- farklı şekillerde bir araya gelmesiyle birbirinden farklı örgüt yapıları meydana gelir. Herhangi bir örgütün ne tür bir yapıya sahip olacağını belirleyen faktörler ise, büyüklük, teknoloji, çevre ve güç-kontrol faktörleridir.Mekanik bürokrasi nedir?
Mintzberg’in belirttiği mekanik bürokrasi bir çeşit fonksiyonel ayrıma tutulmuş örgüt yapısıdır (1996: 345). Sanayi devrim ile işlerin aşırı uzmanlaşması sonucunda doğmuştur. Tam bir formal örgüt yapısı olup mekanistiktir.Örgütlerin ana yapısal özellikleri nelerdir?
Örgütlerin ana yapısal özellikleri nelerdir?Örgütlerin yapısı; karmaşıklık, biçimsellik ve merkezileşme olmak üzere üç temel ögeden oluşmaktadır (Robbins, 1994). Karmaşıklık, bir örgütün yatay, dikey ve coğrafi farklılaşma derecesiyle ilgilidir. Bir örgüt bu üç boyutta ne kadar farklılaşmış ise, o kadar karmaşık demektir.
Yapısal faktörler kapsamında organizasyonların, hiyerarşik yapıları, formelleşme dereceleri, otorite, işbölümü, uzmanlaşma, merkezcilik, yetki devri, katılımcılık ve eşgüdüm gibi unsurlar yer almaktadır.
Bürokrasi, bir toplumda tabandan yukarıya çıktıkça daralan bir yapı içinde örgütlenmiş olan; kişisel olmayan genel kurallar ve işleyiş ilkelerine göre çalışan sistem ve kurallar grubudur.