Mahlas Nedir - Mahlas Hakkında Bilgi

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
Mahlas tanımı - Mahlas nedir - Mahlas hakkında






Mahlas, Türk halk edebiyatında, şairlerin asıl adlarının yerine kullandıkları takma ada denir. Halk edebiyatında çok geçerli ve önemli bir gelenektir. Aşıkların çoğunun asıl ismi unutulmuş, mahlasları isim olarak kullanılır olmuştur. Örneğin: Aşık Ruhani'nin asıl adı Mustafa, Dadaloğlu'nun asıl adı Veli, Gevheri'nin ki Mehmet'dir.
Mahlas alma yolları

a) Mahlasını Kendi Seçerek Alma:

Adını, soyadını mahlas olarak kullanır.
Yaşayışına ve sanatına uygun olarak kendi seçtiği herhangi bir ismi mahlas olarak kullanır.

b) Usta bir aşıktan, imam, pir ya da mürşitten alma.

Usta aşık çırağı sınava tabi tutar, durumuna göre bir mahlası uygun görür.
Şeyh ve pirin manevi tesiriyle mahlas alma.

c) Rüyasında bade içerken alma.

Padişahların Mahlasları

II. Murad Muradi (İstenerek, ümid ederek beklenen. Arzu edilen şey.) Fatih Sultan Mehmed Avni (Yardım) II. Bayezid Adli (Hakkaniyet. Adâlet üzere oluş) Şehzade Korkut Harimi (Çekinmez. Kayıtsız kimse.) Cem Sultan Yavuz Sultan Selim Kanuni Sultan Süleyman Muhibbi (Seven, sevgi besleyen anlamında muhible ilgili) II. Selim Sultan Mehmed Şehzade Mustafa Şehzade Cihangir Şehzade Bayezid Sultan III. Murad Sultan III. Mehmed Adni (Vatan tutmak , Cennette bir makam adı) I. Ahmed Bahti (Kader. Tâli. Uğur. Alın yazısı. Kısmet. İkbal.) II. Osman Farisi (Acemce, Farsça. İran'la alâkalı) IV. Murad Muradi (İstenerek, ümid ederek beklenen. Arzu edilen şey.) IV. Mehmed II. Ahmed II. Mustafa İkbali (Baht açıklığı. Talih. Refah.) III. Ahmed Necib (Soyu ve nesli temiz, aslı kerim olan. Cömert. Asilzâde. Güzel huylu ve ahlâklı) III. Mustafa Cihangir ( Meşhur, cihanı zabteden, fâtih.) III. Selim İlhami (İlham ile elde edilen ve nâil olunan. İlham ile alâkalı) II. Mahmud Adli (Adâlete mensup, adâletle alâkalı, ilgili.) Mehmed Reşat
 
Mahlas, Türk halk edebiyatında şairlerin gerçek adlarının yerine kullandıkları takma ada denir. Bu geleneğin önemli bir yeri vardır çünkü aşıkların çoğunun gerçek isimleri unutulmuş ve mahlasları daha çok bilinir hale gelmiştir. Mahlas almanın farklı yolları bulunmaktadır:

1. Kendi seçerek alma: Kişi adını, soyadını veya yaşayışına uygun olarak seçtiği herhangi bir ismi mahlas olarak kullanabilir.

2. Usta bir aşıktan, imam, pir ya da mürşitten alma: Usta aşık çıraklarını sınava tabi tutar ve duruma göre bir mahlası uygun bulabilir. Şeyh ve pirin manevi tesiriyle de mahlas alınabilir.

3. Rüyasında bade içerken alma: Bazı şairler mahlaslarını rüyalarında alır ve bu şekilde seçerler.

Mahlaslar, Osmanlı padişahları da dâhil olmak üzere birçok ünlü figür tarafından kullanılmıştır. Örneğin II. Murad'ın mahlası "Muradi", II. Bayezid'in mahlası "Adli", Fatih Sultan Mehmed'in mahlası "Avni" gibi isimlerdir. Her bir mahlas kendi anlam ve sembolizmiyle özdeşleşmiştir ve o kişinin karakteri veya idealleri hakkında ipuçları verebilir.

Mahlaslar, şairler veya sanatçılar tarafından kendilerini ifade etmek veya belirli bir kimlik oluşturmak amacıyla seçilir. Bu takma adlar, genellikle eserlerinin altına imza atar gibi kullanılır ve kişinin sanatını temsil etmesi beklenir. Mahlaslar, Türk halk edebiyatı ve kültüründe önemli bir yere sahip olup, şairlerin ve sanatçıların kimliklerini oluşturan önemli bir unsurdur.
 
Geri
Üst