SoruCevap
Yeni Üye
- Katılım
- 17 Ocak 2024
- Mesajlar
- 350.999
- Çözümler
- 1
- Tepkime puanı
- 17
- Puan
- 308
- Yaş
- 36
Kul Hakkı nedir?
imageskulhakkihakkindabilinmesigerekenlernelerdir5ad2b10797647
Kul hakkı, insanın sahip olduğu hakları demektir
Kutsal kitabımız Kuranı Kerim kul hakkı uzerinde onemle durmaktadır Allahın emir ve yasaklarının hemen hemen dorrte ucu kul hakkı ile ilgilidir Busebeple, Allaha kulluk, yalnızca belli ibadetleri yerine getirmek değil, aynı zamanda insan haklarına da buyuk saygı duymaktır Aksi takdirde insanların birarada kardeşce yaşamaları, devletler kurmaları mumkun olmaz
Toplumun kaynaşması, kotuluklerden uzak, kardeşce yaşayışın sağlanması icin kul haklarına saygılı olmak o kadar onemlidir ki, Allah her turlu gunahı affettiği halde, kul hakkını affetmiyor
İhanet etmek, utandırmak, kucumseme, mala ve cana zarar vermek, alış verişte aldatmak, dargın durmak, iftira etmek, arkasından konuşmak, laf taşımak,dedikodu yapmak, anarşi cıkarmak, dini ve milli değerlere saygısız davranmak kul hakkını zedeleyen davranışlardandır
Peygamberimez: İnsanlara merhamet etmeyen kimseye Allah da merhamet etmez buyurur
Kulun maddi hukukuna en buyuk tecavuz, oldurme hadisesi İnsanın yaşama hakkına son verme, onun bu kainatla olan butun munasebetlerini bir anda kesip atma, kulu, Rabbine ibadetten alıkoyma, İlahi eserleri tefekkurden, rahmani nimetlere şukurden menetme cinayeti Allahı tesbih eden yetmiş trilyona yakın hucrenin butun bu tespihlerini bir kurşunla delip gecme, yahut bir bıcakla kesip atma ihaneti
Fıkıh alimlerimiz katlin uc yerde caiz olduğunu soylerler
İmandan sonra kufre girme
evli olduğu halde zina etme
haksız yere bir insanın kanına girme
Bunlar dışında insanın hayatına son verilemiyor
Kim bir nefsi, kısas yahut yeryuzunde fesat cıkarma sebeplerinin biri olmaksızın oldururse butun insanları oldurmuş gibidir
(Maide SUresi, 32)
mealindeki ayeti kerimenin tefsiri sadedinde Ustad Bediuzzaman Hazretleri, şu enteresan beyanda bulunur:
Bir masumun hayatı, kanı, hatta umum beşer icin de olsa heder olmaz İkisi nazarı kudrette bir olduğu gibi, nazarı adalette de birdir
( Sunuhat)
Yani, Allahın sonsuz kudretine nazaran bir insan yaratmakla butun insanları yaratmak arasında fark olmadığı gibi, Onun sonsuz rahmet ve adaleti noktasında da bir insanın katli ile, butun insanların katli arasında fark yoktur
İnsanoğlu her nasılsa, başkalarının hakkını ciğnerken o insanların Allahın kulu olduklarını unutuyor Ben Allahın bir kuluna zulmedersem, Onun kahrına hedef olurum diye duşunemiyor Bunun icindir ki, kendisine İlahi ikazlar geliyor
Bu rahmani ikazlara tercuman olma sadedinde Allah Resulu de (asm) ummetini defalarca ve değişik şekillerde ikaz etmiştir
Sadece uc misal:
Mazlumun bedduasından sakınınız Cunku onun duasıyla Allah arasında perde yoktur
(Buhari, Muslim)
Ummetimden muflis odur ki, kıyamet gunu namaz ve zekatla gelir Ama, bu arada sovduğu şu kimse, dovduğu bir başka kimse dahi gelir Bunun uzerine kendisinin hasenatından şuna verilir, buna verilir Uzerinde haklar bitmeden kendi hasenatı tukenirse, o zaman onların hatalarından alınır kendisine yuklenir Daha sonra cehenneme atılır
(Muslim)
Kacmayarak, yalnız Allahtan sevap bekleyip sabrederek, duşmana karşı durduğun halde oldurulursen, borclarından başka butun gunahlarına kefaret olur Bunu bana Cibril soyledi
(Muslim)
Bu son Hadisi Şeriften cok onemli bir hakikat dersi alıyoruz: Şehitlik de kul hakkını kaldırmıyor
Allah yolunda canını veren bir mumin bunun buyuk mukafatını gormekle birlikte, kullara olan borclarından kurtulamıyor Zira kul hakkının affını Cenabı Hak kula bırakmış Aynı şekilde, samimi tovbe eden bir muminin de gecmiş gunahları affolunuyor, ama kul hakkı bu affa da girmiyor
Tovbekar olanlar hakkında hukukullah davası takip edilmez Ancak hukuku şahsiye davası kalır
( Hak Dini Kuran Dili)
Mesela, gıybet eden bir insan gıybet ettiği kimseden helallik almadıkca bu gunahın cezasından kendini kurtaramaz
Kuranı Hakimde, ilk bakışta kul hakkı gibi gorunen ve kullar arasındaki adalet esaslarını tespit eden bircok ayetlerden sonra, İşte bu Allahın hudududur, onu tecavuz etmeyin mealinde İlahi ikazlar gelir Demek ki, kul hakkını ciğnemek, Allahın hududuna tecavuz olarak kabul ediliyor Artık boyle bir cinayeti işleyen insan kime iltica edecek, kimden yardım dileyecektir?
İnsan, Allahın kulu olduğundan onun hukukuna riayetsizlik de İlahi azabı netice veriyor ve bu noktada hukuklar birleşiyor
Kendi parmağımızı nicin kesemez, hayatımıza neden kastedemeyiz? Cunku, ne beden bizim, ne de ruh Haneyi harap etmeye de hakkımız yok, misafiri oradan cıkarmaya da Yaparsak ne olur? Allahın mahlUkatında Onun rızası dışında tasarrufa kalkışmış oluruz Bu ise hem hukukullaha karşı bir isyan, hem de kul hakkını ihlaldir Demek ki aynı fiil ile iki hukuka birden tecavuz ediliyor
alıntı
imageskulhakkihakkindabilinmesigerekenlernelerdir5ad2b10797647
Kul hakkı, insanın sahip olduğu hakları demektir
Kutsal kitabımız Kuranı Kerim kul hakkı uzerinde onemle durmaktadır Allahın emir ve yasaklarının hemen hemen dorrte ucu kul hakkı ile ilgilidir Busebeple, Allaha kulluk, yalnızca belli ibadetleri yerine getirmek değil, aynı zamanda insan haklarına da buyuk saygı duymaktır Aksi takdirde insanların birarada kardeşce yaşamaları, devletler kurmaları mumkun olmaz
Toplumun kaynaşması, kotuluklerden uzak, kardeşce yaşayışın sağlanması icin kul haklarına saygılı olmak o kadar onemlidir ki, Allah her turlu gunahı affettiği halde, kul hakkını affetmiyor
İhanet etmek, utandırmak, kucumseme, mala ve cana zarar vermek, alış verişte aldatmak, dargın durmak, iftira etmek, arkasından konuşmak, laf taşımak,dedikodu yapmak, anarşi cıkarmak, dini ve milli değerlere saygısız davranmak kul hakkını zedeleyen davranışlardandır
Peygamberimez: İnsanlara merhamet etmeyen kimseye Allah da merhamet etmez buyurur
Kulun maddi hukukuna en buyuk tecavuz, oldurme hadisesi İnsanın yaşama hakkına son verme, onun bu kainatla olan butun munasebetlerini bir anda kesip atma, kulu, Rabbine ibadetten alıkoyma, İlahi eserleri tefekkurden, rahmani nimetlere şukurden menetme cinayeti Allahı tesbih eden yetmiş trilyona yakın hucrenin butun bu tespihlerini bir kurşunla delip gecme, yahut bir bıcakla kesip atma ihaneti
Fıkıh alimlerimiz katlin uc yerde caiz olduğunu soylerler
İmandan sonra kufre girme
evli olduğu halde zina etme
haksız yere bir insanın kanına girme
Bunlar dışında insanın hayatına son verilemiyor
Kim bir nefsi, kısas yahut yeryuzunde fesat cıkarma sebeplerinin biri olmaksızın oldururse butun insanları oldurmuş gibidir
(Maide SUresi, 32)
mealindeki ayeti kerimenin tefsiri sadedinde Ustad Bediuzzaman Hazretleri, şu enteresan beyanda bulunur:
Bir masumun hayatı, kanı, hatta umum beşer icin de olsa heder olmaz İkisi nazarı kudrette bir olduğu gibi, nazarı adalette de birdir
( Sunuhat)
Yani, Allahın sonsuz kudretine nazaran bir insan yaratmakla butun insanları yaratmak arasında fark olmadığı gibi, Onun sonsuz rahmet ve adaleti noktasında da bir insanın katli ile, butun insanların katli arasında fark yoktur
İnsanoğlu her nasılsa, başkalarının hakkını ciğnerken o insanların Allahın kulu olduklarını unutuyor Ben Allahın bir kuluna zulmedersem, Onun kahrına hedef olurum diye duşunemiyor Bunun icindir ki, kendisine İlahi ikazlar geliyor
Bu rahmani ikazlara tercuman olma sadedinde Allah Resulu de (asm) ummetini defalarca ve değişik şekillerde ikaz etmiştir
Sadece uc misal:
Mazlumun bedduasından sakınınız Cunku onun duasıyla Allah arasında perde yoktur
(Buhari, Muslim)
Ummetimden muflis odur ki, kıyamet gunu namaz ve zekatla gelir Ama, bu arada sovduğu şu kimse, dovduğu bir başka kimse dahi gelir Bunun uzerine kendisinin hasenatından şuna verilir, buna verilir Uzerinde haklar bitmeden kendi hasenatı tukenirse, o zaman onların hatalarından alınır kendisine yuklenir Daha sonra cehenneme atılır
(Muslim)
Kacmayarak, yalnız Allahtan sevap bekleyip sabrederek, duşmana karşı durduğun halde oldurulursen, borclarından başka butun gunahlarına kefaret olur Bunu bana Cibril soyledi
(Muslim)
Bu son Hadisi Şeriften cok onemli bir hakikat dersi alıyoruz: Şehitlik de kul hakkını kaldırmıyor
Allah yolunda canını veren bir mumin bunun buyuk mukafatını gormekle birlikte, kullara olan borclarından kurtulamıyor Zira kul hakkının affını Cenabı Hak kula bırakmış Aynı şekilde, samimi tovbe eden bir muminin de gecmiş gunahları affolunuyor, ama kul hakkı bu affa da girmiyor
Tovbekar olanlar hakkında hukukullah davası takip edilmez Ancak hukuku şahsiye davası kalır
( Hak Dini Kuran Dili)
Mesela, gıybet eden bir insan gıybet ettiği kimseden helallik almadıkca bu gunahın cezasından kendini kurtaramaz
Kuranı Hakimde, ilk bakışta kul hakkı gibi gorunen ve kullar arasındaki adalet esaslarını tespit eden bircok ayetlerden sonra, İşte bu Allahın hudududur, onu tecavuz etmeyin mealinde İlahi ikazlar gelir Demek ki, kul hakkını ciğnemek, Allahın hududuna tecavuz olarak kabul ediliyor Artık boyle bir cinayeti işleyen insan kime iltica edecek, kimden yardım dileyecektir?
İnsan, Allahın kulu olduğundan onun hukukuna riayetsizlik de İlahi azabı netice veriyor ve bu noktada hukuklar birleşiyor
Kendi parmağımızı nicin kesemez, hayatımıza neden kastedemeyiz? Cunku, ne beden bizim, ne de ruh Haneyi harap etmeye de hakkımız yok, misafiri oradan cıkarmaya da Yaparsak ne olur? Allahın mahlUkatında Onun rızası dışında tasarrufa kalkışmış oluruz Bu ise hem hukukullaha karşı bir isyan, hem de kul hakkını ihlaldir Demek ki aynı fiil ile iki hukuka birden tecavuz ediliyor
alıntı