kerahat vaktinde tahiyyetu'l mescid namazı kılınır mı

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
ahiyyetu’lMescid namazının hukmu nedir? Kerahet vakitlerinde kılınması caiz midir?
Tahiyyetu’lmescid namazının, camiye girildiğinde kılınması sunnettir Nitekim Hz Peygamber (sas), soz konusu namazla ilgili olarak; “Sizden biriniz mescide girdiğinde oturmadan iki rek‘at namaz kılsın (Muslim, Salatu’lmusafirin, 69) buyurmuştur Tahiyyetu’lmescid namazı Hanefilere gore iki veya dort, Malikilere gore ise iki rekat kılınır Şafiilere gore aslolan iki rekat olmakla birlikte Şafii ve Hanbeliler bu niyetle istendiği kadar namaz kılınabileceğini ifade etmişlerdir Hanefiler, nafile namaz kılmanın mekruh sayıldığı vakitlerde (Bkz 159 ve 315 nolu fetva) tahiyyetu’lmescid namazının kılınamayacağı kanaatindedir Şafiiler’e gore tahiyyetu’lmescid mutlak değil sebebe bağlı nafile namazlardan olduğu icin bu vakitlerde de kılınabilir (Şirbini, Muğni’lmuhtac, I, 200) Ezan okunduğu sırada mescide giren kimsenin bu namazı kılması Hanefilere gore mekruh iken Şafiiler’e gore mekruh değildir Ancak muezzin kamet getirirken veya cemaatle namaza başlandığında mescide giren kişinin tahiyyetu’lmescid kılmasının mekruh olduğu hususunda ise fakihler goruş birliği icindedir Hanefiler, Cuma namazında hatip minberde iken mescide giren kimsenin oturup hutbeyi dinlemesi gerektiğini ve tahiyyetu’lmescid kılmasının mekruh olduğunu soylemiştir Şafiilere gore ise uzatmamak ve iki rek‘atı gecirmemek şartıyla kılınmalıdır Mescide giren kişinin, meşguliyet veya kerahet vaktinin girmesi gibi sebeplerle bu namazı kılamaması durumunda, “Subhanallahi ve’lhamdu lillahi ve la ilahe illallahu va’llahu ekber demesi mustehaptır; bazı alimler buna “ve la havle ve la kudrete illa bi’llahi’laliyyi’lazim cumlesini de eklemiştir Hanefiler, herhangi bir namazı kılmak veya farz namazı cemaatle kılmak suretiyle de mescidin hakkının verileceğini, dolayısıyla en az iki rek‘at farz veya nafile namazı kılmak niyetiyle mescide giren kişinin kıldığı bu namazın, niyet etmese bile tahiyyetu’lmescid yerine gececeğini ve onun sevabını da kazanacağını belirtmişlerdir (Kasani, Bedai’, I, 190191) Mescidi Haram’ın tahiyyesi Kabe’yi tavaf etmektir; tavaf niyetiyle oraya giren hemen tavafa başlamalı, tavaf niyeti olmaksızın giren ise tahiyyetu’lmescid namazı kılmalıdır
 
Geri
Üst