AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Kaymali ve Yuvarlanmali yataklara ne denir?

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Editör
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
136.429
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Kaymalı ve Yuvarlanmalı yataklara ne denir?​

Rulmanlı yataklar kayma sürtünmesi yerine bir yuvarlanma sürtünmesi sağlayarak enerji kayıplarını azaltmak için yataklar ile muylular arasına yerleştirilirler. Hareket, kayma yerine yuvarlanma olarak meydana gelir. Bu da kaymaya göre sürtünme direncini azaltır, büyük dönme hızları sağlar.

Pimler ne işe yarar?​

Pim, birbirine bağlanması istenen hareketli veya birbiri içine geçen parçaların uygun deliklerinden geçirilerek parçaların kaymasını engelleyen, konumlarının tespit edilmesini sağlayan ve parçaları merkezleyen genellikle silindirik olan makine elemanlarıdır.

Kaymalı yatak ile Yuvarlanmalı yataklar arasındaki temel farklılıklar nelerdir?​

Kaymalı yatak ile Yuvarlanmalı yataklar arasındaki temel farklılıklar nelerdir?
Rulmanlı yataklar genel olarak hem radyal hem de eksenel yükleri taşıyabilirler. Kaymalı yataklarda ise radyal ve eksenel kuvvetleri taşıyan yatakların konstrüksiyonları farklıdır. Rulmanlı yatakların eksenel boyutları (genişlikleri) kaymalı yataklara göre daha küçüktür.

Pim ve Perno arasındaki fark nedir?​

Pim ve Perno arasındaki fark nedir?
Çoğunlukla pimler bulundukları yerde sıkışması için konik yada çentikli olarak imal edilirler. Pim hesapları ise daha çok kesilmeye karşı yapılmalıdır. Perno ise pim gibi çalışır fakat daha çok kısa mil şeklindedir. Parçaları dönel şekilde birbirine bağlamak için kullanılır.

Rulmanlı yatağın kısımları nelerdir?​

Rulmanlı yataklar; iç bilezik, kafes, rulmanlar (bilya, makara, masura veya iğne olabilir) ve dış bilezikten oluşur.

Kayma dirençli yarım yataklara ne denir?​

Millerin yatak içinde kalarak hareket eden kısımlarına muylu denir. Kayma dirençli yataklarda, yatak ile muylu yüzeyi birbirine göre kayarak çalıĢır. Bu nedenle bu yataklara kaymalı yatak denir ( ġekil 1.2 ).

Perno nedir nerelerde kullanılır?​

Perno nedir nerelerde kullanılır?
Perno Nerelerde Kullanılır? Hareketli birleştirme yapmaya yarayan pernolar mafsallı birleştirmelerde, makaralarda çok kullanılır. Pernolar genel olarak makine imalatında, lokomotiflerde, vagon yapımında, madencilikte, motorlu taşıt yapımında ve kaldırma iletme makinelerinde kullanılır.

Perno nedir ve çeşitleri?​

Perno nedir ve çeşitleri?
Pernolar, mafsallı bağlantılarda, tekerlek, rulo ve kasnakların taşıyıcı elemanlara bağlanmasında da sıklıkla tercih edilen dairesel kesitli elemanlardır. Pernolar başlı, başsız, delikli veya vidalı tiplerde olabilmektedir.
Rulmanların sık devreye alınması kaymalı yataklara göre avantajı nedir?​
Sabit uygulamalarda kullanıldıkları zaman kaymalı yataklar, gömülmedikleri ve paslanarak yapışmadıkları için rulman yataklarına kıyasla avantajlıdır. Titreşimli veya döndürme hareketli uygulamalarda kullanıldıkları zaman kaymalı yataklar, oluklar oluşturmadığın dan bir avantaj sunar.
Çevresel yük nedir?​
Çevresel yük: Eğer yük sabit, bilezik dönüyorsa veya bilezik sabit, yük dönüyorsa çevresel yük vardır. Noktasal yük: Eğer bilezik dönmüyor ve yük sabitse veya yük bilezikle birlikte dönüyorsa noktasal yük vardır. Belirsiz yük: Hem çevresel hem de noktasal yük varsa belirsiz yük vardır.

Makine Elemanı pim nedir?​

Makine Elemanı pim nedir?
Pim, farklı parçaları sabitlemek ya da merkezlemek için kullanılan, ince uzun silindirik ya da konik parçadır. Mekanik sistemlerde bir makine elemanı olarak metalden yapıldığı gibi marangozluk ve mobilyacılıkta bağlantı elemanı olarak kullanılan ahşap ya da metal tipleri vardır.

Radyal rulmanlı yataklar nedir?​

Radyal rulmanlı yataklar nedir?
Rulmanlı yatak ya da yuvarlanmalı yatak (İngilizce rolling bearing, Almanca wälzlager), iç ve dış bilezikleri arasında bulunan yuvarlanma elemanları (rulmanlar) sayesinde minimum sürtünme ile millerin veya aksların istenen yöndeki hareketlerine müsaade eden, istenmeyen yönlerdeki hareketlerini de engelleyen.

Rulmanlar kaça ayrılır?​

Rulman Nedir? Rulman Çeşitleri ve Sınıflandırılması
- Rulmanların Sınıflandırılması Yuvarlanma elemanlarının tipine göre:
- Bilyalı Rulmanlar(Radyal)
- Bilyalı Rulmanlar(Eksenel)
- Omuzlu Bilyalı Rulmanlar.
- Eğik Bilyalı Rulmanlar.
- Oynak Bilyalı Rulmanlar.
- Silindirik Makaralı Rulmanlar.
- Oynak Makaralı Rulmanlar.

Radyal yatak hangi kuvvetler altında kullanılır?​

Eğer kuvvet yatağın eksenine dik bir Ģekilde etkirse radyal yatak olarak adlandırılırlar. Otomotiv sektöründe; motorlarda ve özellikle krank-biyel yataklarında, buhar türbinlerinde, haddelerde radyal kaymalı yataklar sıkça kullanılmaktadır.

Hidrostatik yatak nedir?​

Hidrostatik yatak nedir?
Hidrostatik kaymalı yataklarda, yatak yüzeyleri arasında metalik temas olmadan yani aşınmaya neden olmadan, müm- kün olan en küçük sürtünme katsayısında çalışılır. Çok küçük çalışma hızlarında dahi kayma yüzeyleri arasında taşıyıcı yağ filminin hidrodinamik etkisi olmaksızın yatağın çalışması sağlanır.
 
Rulmanlı yataklar, kayma sürtünmesi yerine bir yuvarlanma sürtünmesi sağlayarak enerji kayıplarını azaltmak için kullanılır. Bu yataklar, hareketin kayma yerine yuvarlanma ile gerçekleşmesini sağlar ve böylece sürtünme direncini azaltarak büyük dönme hızları elde edilmesine yardımcı olur.

Pimler, hareketli veya birbiri içine geçen parçaların uygun deliklerinden geçirilerek parçaların kaymasını engeller, konumlarının tespit edilmesini sağlar ve parçaları merkezler. Genellikle silindirik olan pimler, parçaların birbirine bağlanmasında ve sabitlenmesinde kullanılır.

Rulmanlı yataklar ile kaymalı yataklar arasındaki temel farklılıklar şunlardır: Rulmanlı yataklar, hem radyal hem de eksenel yükleri taşıyabilirken, kaymalı yatakların konstrüksiyonları radyal ve eksenel kuvvetlerin taşınmasına göre farklılık gösterir. Ayrıca, rulmanlı yatakların eksenel boyutları kaymalı yataklara göre daha küçüktür.

Pimler ve pernolar arasındaki fark ise genellikle pimlerin konik veya çentikli olması ve sıkışması için tasarlanmış olmalarıdır. Pernolar ise genellikle kısa mil şeklinde olup parçaları dönel şekilde birbirine bağlamak için kullanılırlar.

Rulmanlı yatakların bileşenleri genellikle iç bilezik, kafes, rulmanlar (bilya, makara, masura veya iğne olabilir) ve dış bilezikten oluşur. Kayma dirençli yarım yataklar ise millerin yatak içinde kalarak hareket etmesini sağlar ve yataklar ile muylu arasındaki kayarak çalışmayı temsil eder.

Pernolar, mafsallı bağlantılarda, tekerlek, rulo ve kasnakların taşıyıcı elemanlara bağlanmasında sıklıkla tercih edilen elemanlardır ve başlı, başsız, delikli veya vidalı tiplerde olabilirler.

Rulmanlı yatakların sık devreye alınması durumunda, kaymalı yataklara göre avantajları şunlardır: Sabit uygulamalarda paslanarak yapışmazlar ve rulman yataklarına kıyasla avantaj sağlarlar. Titreşimli veya döndürme hareketli uygulamalarda kullanıldıklarında ise oluklar oluşturmadıkları için avantaj sunarlar.

Çevresel yük, yükün sabit olması durumunda ve bileziğin dönmesi veya yükün dönmesi durumunda ortaya çıkar. Noktasal yük ise bileziğin dönmemesi ve yükün sabit olması veya yükün bileziğin dönmesi durumunda oluşur. Belirsiz yük ise hem çevresel hem de noktasal yüklerin olması durumunda ortaya çıkar.

Hidrostatik yataklar, metalik temas olmaksızın en küçük sürtünme katsayısında çalışacak şekilde tasarlanmış yataklardır. Bu yataklar, kayma yüzeyleri arasında taşıyıcı yağ filminin hidrodinamik etkisi ile çalışarak aşınma olmadan düşük hızlarda bile verimli bir şekilde işlev görürler.
 
Geri
Üst