AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Kanunlar Anayasaya aykiri olamaz ilkesi nedir?

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.352
Çözümler
5
Tepkime puanı
1
Puan
38

Kanunlar Anayasaya aykırı olamaz ilkesi nedir?​

d-)Anayasanın 11. maddesine göre ” Anayasa hükümleri, yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını ve diğer kuruluş ve kişileri bağlayan temel hukuk kurallarıdır. Kanunlar Anayasaya aykırı olamaz. ” Bu durum eşitlik ilkesine ve hukuk devleti ilkesine aykırılık teşkil etmektedir.

Anayasa Yargısı ilk kez hangi anayasada yer almıştır?​

Anayasa Mahkemesi, 1982 Anayasasında 146 ila 153. maddeler arasında düzenlemiştir. 1982 Anayasası döneminde Anayasa Mahkemesine ilişkin ilk kanuni düzenleme, 10/11/1983 tarih ve 2949 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ile yapılmıştır.
Kanunların Anayasaya uygunluğunu denetleyen en yüksek mahkeme hangisi?​
Anayasa Mahkemesi Genel Kurulu, kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasa’ya şekil ve esas bakımlarından uygunluğunu denetler. Anayasa değişikliklerini ise sadece şekil bakımından inceler ve denetler.

Yerleşik Yargıtay içtihat ne demek?​

Yerleşik Yargıtay içtihat ne demek?
Somut olayda mevcut olan anlaşmazlık konusunda, üst mahkemelerin benzer olaylar bakımından verdiği farklı kararlarla ortaya çıkan ve anlaşmazlığı ortadan kaldırmaya yönelik; yetkili üst kurullarca alınan kararlardır.

Kanunlar neden anayasaya aykırı olamaz?​

Kanunlar neden anayasaya aykırı olamaz?
Kanunlar Anayasaya aykırı olamaz.” hükmünü amirdir. Buna göre her organ işlem ve eylemlerinde anayasal sınırlar içinde kalntâk’ ve anayasaya uygun hareket etmek zorundadır. Bu hukuk devleti olmanın da zorunlu bir sonucudur. Hangi yönetmeliklerin Resmi Gazete’de yayımlanacağı kanunda belirtilir” hükmünü amirdir.

Anayasaya aykırılık iddiası ne kadar sürede karara bağlanır?​

Mahkeme, Anayasa aykırılık iddiasını ciddi görmezse bu iddia, temyiz merciince esas hükümle birlikte karara bağlanır. Anayasa Mahkemesi, işin kendisine gelişinden başlamak üzere beş ay içinde kararını verir ve açıklar. Bu süre içinde karar verilmezse mahkeme davayı yürürlükteki kanun hükümlerine göre sonuçlandırır.

Anayasa yargısı modeli olarak Türkiye’de hangi model benimsenmiştir?​

Bu açıdan bakıldığında, AYM üyelerinin karma yöntemle, yani yasama, yürütme ve yargı organlarının katılımı ve seçim ve atama yoluyla belirlenmesi en uygun çözüm olarak karşımıza çıkmaktadır. 2010 anayasa değişikliğiyle Türkiye’de 1961 Anayasası’nda da kabul edilmiş olan karma sisteme dönülmüştür.
Kanunların Anayasaya uygunluğunun denetlenmesi aşağıdakilerden hangisi tarafından gerçekleşir?​
Anayasa mahkemeleri, esas olarak yasama organı tarafından yapılan yasaların anayasaya uygunluğunu denetlemekle yetkili ve görevlidirler.

Anayasaya uygunluk denetimi kapsamlı olarak ilk kez hangi anayasada ele alınmıştır?​

Anayasaya uygunluk denetimi kapsamlı olarak ilk kez hangi anayasada ele alınmıştır?
Kanunların anayasaya uygunluğunun genel mahkemeler tarafından değil, bu iş için kurulmuş özel bir mahkeme tarafından denetlenmesi şeklindeki anayasa yargısı modeline ise, “Avrupa Modeli” denmektedir. Bu modelin ilk örneği, 1920 tarihli Avusturya Anayasası ile kurulan Avusturya Anayasa Mahkemesi’dir.

Yargıtay içtihadı birleştirme kararı nedir?​

Yargıtay içtihadı birleştirme kararı nedir?
İçtihadı birleştirme kararları, Resmî Gazete’de yayınlanan, benzer konularda bağlayıcı niteliği bulunan, daireler arası yorum farklıları sonucu ortaya çıkabilecek görüş ayrılığının hukuk güvenliğini olumsuz etkilemesini önlemek için belirli bir içtihadın benimsendiği kararlardır.

Içtihat nedir din kültürü?​

İctihâd, (Arapça: اِجْتِهاد)İslam hukukçusunun sosyal hayatta şeriatın birincil kaynaklarında yer almayan sorunları çözmek amacıyla fıkıh usûlü prensiplerini kullanarak hükme varmak için zihinsel çaba harcamasına verilen Arapça terim.
 
"Kanunlar Anayasaya aykırı olamaz" ilkesi, Anayasanın üstünlüğünü ve bağlayıcılığını vurgulayan temel bir prensiptir. Anayasa, ülkenin temel hukuk kurallarını belirler ve yasama, yürütme, yargı organlarını, idare makamlarını ve diğer kuruluşları bağlar. Bu ilke sayesinde, Anayasa ile uyumlu olmayan kanunlar yürürlüğe konulamaz ve var olan kanunlar Anayasaya aykırı hale geldiğinde Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilir. Böylece Anayasaya aykırı kanunlar veya düzenlemelerin uygulanması engellenir ve temel hak ve özgürlüklerin korunması sağlanmış olur.

Anayasa Mahkemesi, Türkiye'de Anayasa'ya uygunluğu denetleyen en yüksek mahkemedir. Kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasa'ya uygunluğunu şekil ve esas bakımlarından denetler. Anayasa değişikliklerini ise sadece şekil bakımından inceler ve denetler. Bu sayede Anayasa Mahkemesi, yasama organı tarafından çıkarılan yasaların Anayasa'ya uygunluğunu korur ve Anayasa'ya aykırı düzenlemelerin önüne geçer.

Anayasa'ya aykırılık iddiası, yetkili merci tarafından ciddi bulunmazsa temyiz merciince esas hükümle birlikte karara bağlanır. Anayasa Mahkemesi ise bu iddiayı işin kendisine gelişinden başlamak üzere beş ay içinde karara bağlar. Bu süre içinde karar verilmezse, mahkeme davayı yürürlükteki kanun hükümlerine göre sonuçlandırır.

Türkiye'de kabul edilen Anayasa yargısı modeline göre, Anayasa Mahkemesi üyelerinin karma yöntemle belirlenmesi en uygun çözüm olarak görülmektedir. Bu model, yasama, yürütme ve yargı organlarının katılımıyla ve seçim/atama yoluyla üyelerin belirlendiği bir yapıyı ifade eder. Bu şekilde Anayasa Mahkemesi'nin tarafsızlığı ve bağımsızlığı korunarak Anayasa'ya uygunluğun denetimi sağlanır.

Anayasa'ya uygunluk denetiminin kapsamlı bir şekilde ele alındığı ilk örnek ise "Avrupa Modeli" olarak bilinen sistemde görülmüştür. Bu model, genel mahkemelerin değil özel anayasa mahkemelerinin yasaların Anayasa'ya uygunluğunu denetlediği bir sistemi ifade eder. Türkiye'de de Anayasa Mahkemesi, Anayasa'ya uygunluğun denetlenmesi için benzer bir yapıyı benimsemiştir.

Son olarak, Yargıtay içtihadı birleştirme kararları, daireler arasında farklı yorumlardan kaynaklanabilecek görüş ayrılıklarını önlemek ve hukuk güvenliğini sağlamak amacıyla belirli bir içtihadın benimsendiği kararlardır. Bu kararlar, benzer konularda bağlayıcı niteliği olan ve Resmi Gazete'de yayınlanan kararlardır."
 
Geri
Üst