AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Kaderiyye firkasinin dogusunu hazirlayan tabiin donemi alimleri kimlerdir?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
126.732
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Kaderiyye fırkasının doğuşunu hazırlayan tabiin dönemi alimleri kimlerdir?​

Yesâr, Amr b. Ubeyd, Amr b. Fâid, Vehb b. Münebbih (sonradan kaderci anlayıştan döndüğü söylenir), Osman et-Tavîl, Avf b. Ebû Cemîle, Sevr b. Zeyd, Abbâd b.

Kuran kader kavramını nasıl açıklar?​

Kuran kader kavramını nasıl açıklar?
Kader”in ıstılah anlamı da şu şekilde tarif edilmiştir: “Hak Teâlâ’nın ezelden ebede kadar olmuş ve olacak şeylerin zaman ve mekânını, sıfatlarını, hususiyetlerini ve her türlü özelliklerini bilip ezelde o surette takdir etmesidir.

Kaderi reddeden ilk kişi kimdir?​

İlk defa kader konusunda konuşarak Allah’ın önceden bir takdiri olduğunu reddedenin Ma’bed el-Cüheni (öl. H.80/M.699) olduğu kaydedilir.

Kader konusunu tartışmaya açan ilk kişi kimdir?​

Kader konusunu tartışmaya açan ilk kişi kimdir?
İslâm âleminde kader konusunu tartışma gündemine getiren ilk şahsın Ma’bed bin Hâlid el-Cühenî (öl. 85/704) olduğu nakledilir. Onu Geylân el-Dimaşkî takip etmiş ve kaderle ilgili görüşlerini daha da geliştirmiştir.
Dımaşk kimdir?​
Şam veya Dimaşk (Arapça: دمشق Dimaşk ya da الشام Eş-şam), Suriye’nin başkentidir. Ayrıca, Şam Valiliğinin ve Rif Şam Valiliği’nin de idari başkentidir. Şam, dünya tarihi boyunca, hiç aralıksız en uzun süre kullanılan şehir olarak anılır.

Mutezile ekolünün ilk fikir önderi kimdir?​

Mutezile ekolünün ilk fikir önderi kimdir?
Çoğu İslâm tarihçilerine göre Mutezile’nin ortaya çıkışı Hasan-ı Basrî’nin talebelerinden Vâsıl bin Atâ’nın hocasından büyük bir günah işleyen insanın mümin kalamayacağı (Günah-ı Kebâir) hususundaki bir tartışmadan dolayı ayrılması ile doğmuştur.

Kader önceden yazılmış mıdır?​

Daha anlaşılır bir ifadeyle; yapacağımızı, biz yapmadan önce yazmıştır. İşte Yüce Allah’ın sonsuz ilmiyle, ne yapacağımızı bilmesi ve bizim de hayata geldiğimizde bunları birebir yaşamamıza “Kader veya alın yazısı” diyoruz.

Kurana göre kader nedir?​

Kurana göre kader nedir?
Dini geleneğe göre kader, Allah’ın ezelden ebede kadar olacak her şeyin zaman ve yerini, özellik ve niteliklerini, ezeli ilmiyle bilip sınırlaması değil, hem hayra hem de şerre koyduğu ölçüdür. İslam alimleri bu ölçülere göre yaşayanların başarılı olacağını belirtir.

Mabed el Cüheni hangi mezhep?​

Ma’bed el-Cühenî, Hz. Peygamber ve Hulefâ-i Raşidin döneminde üzerinde herhangi bir ciddi tartışma yaşanmayan kader meselesini, Emevîler’in kadere dair düşüncelerine bir tepki olarak gündeme getirmiş ve böylece kaderiyye denilen mezhebin ilk mümessillerinden olmuştur.

Cebriyye Ehl-i sünnet midir?​

Cebriyye Ehl-i sünnet midir?
Ehl-i sünnet kelâmcılarının çoğunluğuna göre ise insanlara ait fiillerin, kendilerinin hiçbir etkisi olmaksızın yalnız ilâhî irade ve kudretin tesiriyle gerçekleştiğini ve insanların gerçek anlamda herhangi bir fiil sahibi olmadıklarını iddia edenlere Cebriyye denilir.
Kelama konu olan ihtilaflar arasında ilk ortaya çıkan nedir?​
Nitekim Eş’ârî’nin “Makâlât”ında geçen ilk ihtilaflara bakılırsa, ona göre Peygamberin (a.s.) vefatının hemen ardından müslümanlar arasında meydana gelen ilk ihtilaf, imâmet konusunda yaşanan ihtilaftır.

Şam ı kim fethetti?​

Şam ı kim fethetti?
Bir dönem hilafet merkezi olacak Şam’ın Halid b. Velîd ve Ebu Ubeyde b. el-Cerrah komutasındaki ordular tarafından fethi (14/635),14 Suriye, el-Cezîre ve Kafkaslara kadar uzanacak fetih hareketleri bakıa mından da önem arz ediyordu.

Şam bölgesi neresidir?​

Şam Suriye’nin başşehri veya “Dımaşk” şehrinin merkez olarak kabul edildiği Suriye bölgesine verilen ad. Bu bölgenin merkezi olan Dımaşk şehrine “Şam” da denilmektedir. Şehir merkezi Suriye’nin güneybatı kesiminde yer almaktadır.

Bağdat Mutezilesinin temsilcileri kimlerdir?​

Bağdat Mutezilesinin temsilcileri kimlerdir?
Bu okulun müteahhir âlimlerinden olan Ebü’l-Kāsım el-Belhî el-Kâ’bî, Tirmiz’de açtığı medrese ile Mâverâünnehir’in her tarafında tanınmıştır. Bağdat Mu’tezilîliği’nin son temsilcisi olarak Ebû Ca’fer el-İskâfî’nin oğlu Ebü’l-Kāsım Ca’fer b. Muhammed zikredilebilir.

Mutezile mezhebinin kurucusu kim?​

Büyük günâh işleyen kimsenin iman ile küfür arası bir mertebede olduğunu söyleyerek Ehl-i Sünnet âlimlerinden Hasan-ı Basrî’nin (ö. 110/728) dersini terk eden Vâsıl bin Atâ (ö. 131/748) ile ona uyanların oluşturduğu mezhep bu isimle anılır.
 
Kaderiyye fırkasının doğuşunu hazırlayan tabiin dönemi alimleri arasında, Yesâr, Amr b. Ubeyd, Amr b. Fâid, Vehb b. Münebbih, Osman et-Tavîl, Avf b. Ebû Cemîle, Sevr b. Zeyd, Abbâd b. gibi isimler bulunmaktadır. Bu alimlerin kaderci anlayışı etkiledikleri ve fırkanın doğuşunu hazırladıkları bilinmektedir.

Kader kavramı Kur'an'da Allah'ın her şeyi bilip takdir etmesi olarak açıklanmaktadır. Allah'ın ezeldeki ilmiyle her şeyi zaman ve mekânı, özellikleri ve her türlü ayrıntısıyla bilip takdir etmesi, kaderin temelini oluşturur.

Kaderi reddeden ilk kişinin Ma’bed el-Cüheni olduğu belirtilirken, kader konusunu tartışmaya açan ilk kişinin Ma’bed bin Hâlid el-Cühenî olduğu ve onu Geylân el-Dimaşkî'nin takip ettiği ifade edilmiştir. Dimaşk, Suriye'nin başkenti olarak tarihte önemli bir şehir olmuştur.

Mutezile ekolünün ilk fikir önderi olarak genellikle Vâsıl bin Atâ gösterilir. Mutezile ekolü, Günah-ı Kebâir (büyük günah) konusunda çıkan bir tartışma sonucunda Hasan-ı Basrî'nin öğrencisi Vâsıl bin Atâ'nın ayrılmasıyla ortaya çıkmıştır.

Kader önceden Allah tarafından bilinmiş ve belirlenmiş olan olayların gerçekleşeceğine inanılan bir kavramdır. Yani insanların yapacakları eylemler önceden Allah tarafından bilinip yazılmıştır.

Ehl-i sünnet kelâmcılarına göre Cebriyye mezhebi, insanların fiillerinin sadece ilahi irade ve kudretin tesiriyle gerçekleştiğini iddia eden ve insanların fiillerinde herhangi bir etkilerinin olmadığını savunan bir görüşü temsil eder.

Bağdat Mutezilesinin temsilcileri arasında Ebü’l-Kāsım el-Belhî el-Kâ’bî ve Ebü’l-Kāsım Ca’fer b. Muhammed gibi isimler bulunmaktadır. Bağdat Mutezilesinin son temsilcisi olarak da Ebû Ca’fer el-İskâfî’nin oğlu Ebü’l-Kāsım Ca’fer b. Muhammed öne çıkmaktadır.

Mutezile mezhebinin kurucusu Hasan-ı Basrî'nin dersini terk eden ve büyük günâh işleyen kimsenin iman ile küfür arası bir durumda olduğunu iddia eden Vâsıl bin Atâ'dır. Vâsıl bin Atâ ve ona uyarak oluşturulan grup, daha sonra Mutezile mezhebini oluşturmuşlardır.
 
Geri
Üst