AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Iyi ve kotu akilla bilinebilir hangi mezhebe aittir?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
127.454
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Iyi ve kötü akılla bilinebilir hangi mezhebe aittir?​

Mu’tezile mezhebinin beş prensibinden biri olan adalet bir yandan insana irade hürriyetini tanımayı, öte yandan bu hürriyetini iyilik yönünde kullanabilmesi için insanın iyi olanı kötü olandan ayırabilme yeteneği olarak akıl gücüne sahip bulunmasını gerekli kılmıştır.

KUBH ne demek?​

KUBH ne demek?
KUBUH – KUBH Çirkinlik. Karşıtı: HÜSÜN: Meâl-i hüsn ü kubh-ı âlemi takrîr eder mir’ât / Nukūş u hayr u şerri gûyiyâ tasvîr eder mir’ât (Hersekli Ârif Hikmet). 2. Kötülük: Elbette ve elbette garazı olacağına şüphe etmeyerek bu garazın hüsün veya kubhunu tedkîke müsâraat etmeliyiz (Ahmed Midhat Efendi).

Pozitif ahlak ne demek?​

Pozitif Ahlak, toplumda mevcut ahlakı norm, kural ve değer yargıları, Bireylerin «nasıl davrandıkları ve bunların nedenleri» üzerinde durulur. Çalışma ahlakı, bir kültürde işe karşı geliştirilen tutum ve davranışlar, Çalışma ahlakı, bireyin ve toplumun refahı için çalışmanın gerekli ve önemli olduğu üzerinde durur.

İyi kötü nasıl ayırt edilir?​

İyi kötü nasıl ayırt edilir?
Fârâbî’ye göre kötülük, insana bağlı bir değer olmasına karşın iyilik her şeyin kendisine bağlı olduğu ilk sebeptir ve insana bağlı olmaksızın da realitede vardır. Bu durumda kötülük ve iyilik birbirlerine zıt değerler gibi görünüyorsa da aralarında, varlık bakımından fark vardır.

Ameli mezhepler nelerdir?​

Amelî ve fıkhî alanda tarih boyunca pek çok mezhep ortaya çıkmış, bunlardan Hanefilik, Malikilik, Şafiîlik, Hanbelilik ve Caferilik günümüze kadar varlığını devam ettirmiştir. Bunlardan ilk dördü Sünnilerin, Caferilik ise Şiilerin mezhebi olmuştur.

Subjektif ahlak felsefesi nedir?​

Subjektif ahlak felsefesi nedir?
Subjektif ahlak kuralları kişinin kendiyle ilgili verdiği kararları oluşturur. Subjektif ahlak kurallarında kişi kendisi için yanlış olduğunu bildiği şeylerden kaçınır. Örneğin kişi kendisi için iyi bir insan olmayı önemsiyorsa kendine karşı yalan söylememeyi ve kötü hisler beslememeyi de önemseyecektir.

Ameli mezhepler kaça ayrılır?​

Sünniler günümüzde inanç açısından Maturidilik ve Eşarilik, fıkhi açıdan da Hanefi, Şafii, Maliki ve Hanbelî mezheplerine bağlıdırlar. Bu dört mezhepten ilki olan Hanefi mezhebi itikad olarak Maturidiliğe diğer üç mezhep ise Eşariliğe bağlıdırlar.
 
Mu'tezile mezhebinin adalet prensibi, insanın irade hürriyetini ve aklını kullanarak iyi ile kötüyü ayırabilme yeteneğine dayanmaktadır. Bu prensibe göre, insanın akıl gücü sayesinde doğru kararlar verebilmesi ve ahlaki değerleri anlayabilmesi mümkün olur.

KUBH terimi, çirkinlik veya kötülük anlamına gelmektedir. Karşıtı ise "hüsün" yani güzellik veya iyiliktir. Bu terim genellikle ahlaki değerlendirmelerde kullanılır ve insanların davranışları üzerinde olumsuz bir etkiye işaret eder.

Pozitif ahlak kavramı, toplumdaki ahlaki normlar, kurallar ve değer yargılarına odaklanır. Bireylerin davranışlarının nasıl ve neden olduğu üzerinde durarak toplumun refahı için önemli olan ahlaki değerleri vurgular. Çalışma ahlakı da bu çerçevede iş hayatındaki tutum ve davranışların önemini vurgular.

İyi ile kötünün ayırt edilmesi konusunda, Fârâbî'ye göre kötülük insana bağlı bir değer iken iyilik her şeyin kendisine bağlı olduğu ilk sebeptir. İyilik ve kötülük arasında varlık bakımından fark olsa da insanın ahlaki tercihleri üzerinde düşünmesi önemlidir.

Amelî mezhepler, fıkhi konularda farklı görüş ve uygulamalara sahip olan mezheplerdir. Hanefilik, Malikilik, Şafiîlik, Hanbelilik ve Caferilik gibi mezhepler tarihsel süreçte ortaya çıkmış ve günümüze kadar gelmiştir.

Subjektif ahlak felsefesi, kişinin kendiyle ilgili ahlaki kararlar verirken kendi içsel değerlerine ve inançlarına dayanmasını vurgular. Kişinin kendi için doğru ve yanlışı belirlemesi ve buna göre hareket etmesi anlamına gelir.

Ameli mezhepler genel olarak Maturidilik ve Eşarilik gibi itikadi/siyasi görüşler ile Hanefi, Şafii, Maliki ve Hanbeli gibi fıkhi uygulamalara dayalı mezhepler olarak gruplandırılabilir. Sünniler genellikle bu mezheplerden birine bağlı olurlar ve fıkhi meselelerde bu mezheplere göre hareket ederler.
 
Geri
Üst