AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

İstanbul'da yapılan ekonomik faaliyetler nelerdir?

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.379
Tepkime puanı
1
Puan
1
İSTANBUL ’DA IDARELI ETKINLIKLER
İstanbul, Türk ekonomisinin en önemli merkezidir Bir nevi belkemiği, beyni ve kalbidir Sanâyinin üçte biri, ithâlâtın üçte biri, ihrâcâtın beşte biri İstanbul ’dan yapılmaktadır Türkiye ’nin en büyük sanâyi, ticâret, ulaşım, ve iktisâdî kuruluşları İstanbul ’dadır İstanbul ’da gayri sâfi hâsılanın % 40 ’ı sanâyi, % 30 ’u ticâret ve geri kalanı diğer sektörlerden sağlanır Tarımın payı sâdece % 1 dir Türkiye Bütçesinin asıl kaynağı İstanbul ’dur Toplam vergilerin yaklaşık % 37 ’si İstanbul ’dan toplanmaktadır İstanbul ’u Ankara, İzmir, Adana, Bursa ve Kocaeli tâkip etmektedir İstanbul ’da her âilede ortalama 2 birey çalışmaktadır
Tarım: İstanbul ilinde nüfûsa nazaran ekilen arâzi az olmasına karşın verimi yüksektir İl dâhilinde her bakımından çağdaş bir tarım yapılmaktadır Çağdaş tarım araçları oldukça fazladır
Buğday, arpa, yulaf, darı, bakla, günebakan ve soğan en fazla ekilen bitkilerdir Sebze ve meyve ihtiyâcını kendi imkânlarıyla karşılayamaz, dışardan sebze gelir En çok domates, lahana, patlıcan, tâze soğan, tâze fasulye, kabak, bezelye ve karnıbahar yetişir İstanbul il dâhilinde elma, armut, üzüm, şeftali, ayva ile eksik miktarda erik, kiraz, vişne, muşmula, incir, nar yetişir İstanbul ilinde çiçek yetiştirme oldukça gelişmiştir Esâsen Türkiye ’de en fazla çiçek tüketen il de İstanbul ’dur Yalova ile KanlıkavakEmirgan aralarında çağdaş ve büyük çiçek seraları vardır
Hayvancılık: Türkiye ’de en çok et, süt ve süt ürünleri tüketen ilimiz İstanbul ’dur İstanbul ’un hayvan varlığı, İstanbul halkının ihtiyâcını karşılamaktan fazla uzaktır Fakat yine de hayvan potansiyeli küçümsenemez
Marmara ’da 200 ’den fazla balık cinsi vardır Lakin deniz kirliliği bâzı yerlerde balık cinsini fazla azaltmıştır İstanbul Boğazı çok kayda değer bir balık avlama sahasıdır Karadeniz ’den Ege Denizine ve Ege Denizinden Karadeniz ’e göç eden “göçmen balıklar ile her mevsimde bulunan yerli balıklar çok lezzetlidirler Başlıcaları lüfer, palamut, kılıç, orkinos, istavrit, izmarit, ançuez, mercan, kırlangıç, barbunya, tekir ve mezgittir
Ormancılık: İstanbul ’un orman varlığı zengindir Ağaçlık, fundalık ve ormanlık bölgelerin miktarı arâzinin % 60 ’ını kaplar Orman içi ve kenarlarında 160 bin m3 tomruk, mâden ve telgraf direği ile bir milyon stere yakın yakacak odun elde edilir İstanbul ’un yakacak ihtiyâcının çok büyük kısmı kendi imkânı ile karşılanmaktadır
Mâdenler: İstanbul mâden bakımından varlıklı sayılmaz Cam, seramik, tuğla ve çimento sanâyiinde ham madde olarak kullanılan kil, kaolin, kuvarsit ve kireç taşı üretilir Keza bilye, linyit, perlit ve manganez de çıkarılır Bunlardan linyit daha çok Şile ve Yalova bölgesinden, kuvars kumu Çatalca ve Şile ’den, manganez Çatalca ve Silivri ’den, kil ve kaolin de Şile, Ağaçlı ve Arnavutköy ’den elde edilir
Sanâyii: İstanbul, bununla beraber bir sanâyi şehridir Türkiye ’nin en büyük 100 sanâyi kuruluşunun 42 ’si ve en büyük 500 kuruluşun 250 ’si İstanbul ’dadır 1952 ’de kurulan İstanbul Sanâyi Odası (İSO) Türkiye ’nin en büyük sanâyi odasıdır 40 meslek grubundan yedi bine yakın üyesi vardır Türkiye ’nin en eski kuruluşlarından olan ve 1882 ’de kurulan İstanbul Ticâret Odası(İTO) ’nın aza sayısı 100000 ’e yakındır Atmış binden pozitif meslek yeri bulunur Sanâyinin her dalında sanâyi kuruluşları vardır Îmâlat sanâyiinde metal eşyâ, makina ve techizât çoğunluktadır İstanbul ’un sanâyi ve ticâret hacmi çok büyüktür
Ulaşım: İstanbul ulaşım bakımından Türkiye ’nin en zengin ilidir Yurt içi, yurt dışı ulaşımın merkezi durumundadır Türkiye ’ye gelen turistlerin üçte biri İstanbul ’dan giriş yapmaktadır İhrâcâtın beşte biri ve ithâlâtın üçte biri İstanbul ’dan sağlanır Kara ve demiryolu ağının merkezi olduğu gibi, Türkiye ’nin en büyük deniz limanı ve hava alanı İstanbul ’dadır İstanbul şehir içi ulaşım bakımından da fazla faaldir
Karayolu: Avrupa ’yı Anadolu ve Ortadoğu ’ya bağlayan milletlerarası E5 karayolu Boğaziçi ve Fatih Köprüsünden geçer İstanbul il sınırları içinde devlet yollarının uzunluğu 650 km, il yollarının uzunluğu 326 km ’dir 73 köy bu yollar üzerindedir Geri kalan köyler ise tâli yollarla esas yollara bağlıdırlar Türkiye ’de belirtilmiş motorlu araçların dörtte biri İstanbul ’dadır Hergün Topkapı ve Harem otogarlarından takriben 3000 otobüs ile 150000 ’e yakın birey gidip gelmektedir Dünyânın en büyük otogarı olan İstanbul Otogarı 29 Ekim 1993 târihinde faaliyete geçecektir
Demiryolu: İstanbul, demiryolu ağının mühim bir kavşak noktasıdır Anadolu yakasında Haydarpaşa ve Trakya yakasında Sirkeci istasyon ve garları bulunmaktadır HaydarpaşaSirkeci arasında feribot bağlantısı varsa da günlük kapasite 5060 vagon olmaktadır Denizaltından geçirilecek tüp geçit ile Avrupa veAsya kıtası birleştirilerek
Elektrikli banliyö trenleri, şehiriçi ulaşımında fazla önemli bir yer işgâl etmekte ve Anadolu yakasında Adapazarı ’na dek uzanmaktadır *
 
İstanbul'da yapılan ekonomik faaliyetler oldukça çeşitlidir. Şehir, Türk ekonomisinin en önemli merkezlerinden biri olarak sanayi, ticaret, tarım, hayvancılık, ormancılık, madencilik ve ulaşım gibi alanlarda önemli rol oynamaktadır.

İstanbul'da tarım faaliyetleri özellikle nüfus yoğunluğu nedeniyle sınırlı olsa da modern tarım araçları kullanılarak verimli tarım alanları oluşturulmuştur. Buğday, arpa, yulaf, bakla, günebakan gibi bitkilerin yanı sıra sebze ve meyve çeşitleri yetiştirilmektedir. Ayrıca çiçekçilik de İstanbul'da gelişmiş bir sektördür.

Hayvancılık alanında et, süt ve süt ürünleri üretimi önemli bir yer tutmaktadır. İstanbul'da balıkçılık da oldukça gelişmiştir ve Marmara Denizi çevresinde birçok balık çeşidi bulunmaktadır.

Ormancılık faaliyetleri kapsamında İstanbul'un zengin orman varlığı bulunmaktadır. Ağaç ve odun üretimi ile kendi yakacak ihtiyacını karşılayabilen bir potansiyele sahiptir.

Madencilik sektöründe cam, seramik, tuğla ve çimento gibi sanayi ham maddelerinin üretimi gerçekleştirilmektedir. Linyit, kuvars kumu, manganez, kil ve kaolin gibi madenlerin çıkarıldığı İstanbul, sanayi alanında da önemli bir şehirdir.

Sanayi sektörü, İstanbul'un ekonomisinde büyük bir paya sahiptir. Şehirde birçok sanayi kuruluşu faaliyet göstermekte olup, metal eşya, makine imalatı gibi sektörler öne çıkmaktadır. Ayrıca ulaşım, turizm ve diğer hizmet sektörlerinde de yoğun ekonomik faaliyetler yürütülmektedir.

İstanbul, Türkiye'nin en büyük ve en zengin ulaşım ağına sahip şehirlerinden biridir. Hem kara, hem deniz, hem de hava ulaşımının merkezlerinden biri olan İstanbul, yurt içi ve yurt dışı ticaretin önemli bir limanı konumundadır. Karayolu ağı geniş olup, demiryolu hatları da önemli bir ulaşım ağı oluşturmaktadır. Elektrikli banliyö trenleri gibi toplu taşıma araçları da şehir içi ulaşımda önemli bir rol oynamaktadır.
 
Geri
Üst