İslamda kıskanclık

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
İslamda kıskanclık hakkında bilgi


İki turlu kıskanclık vardır: Biri haram, diğeri sunnettir Sırayla gorelim:

1 “Hased karşılığı kullanılan kıskanclık Musluman kardeşinin iyiliğini cekememekten ve kotuluğunu istemekten ibaret olan bu kıskanclık, bir kotu huydur Haramdır

2 Eşimizi, kızımızı, kız kardeşimizi, annemizi ve sair mahremlerimizi namahremlere karşı korumayı ifade eden icimizdeki sevki İlahi (ic gudu) de dilimize kıskanclık olarak girmiştir Bu kıskanclık sunnettir Peygamber Efendimiz (asm) bu kıskanclığı teşvik ve tavsiye etmiştir

ResUli Ekrem Efendimiz (asm) buyurmuştur ki: “ALLAH, mahremlerini namahremlerden kıskanan kullarını sever1

Mahremini kıskanmak, mahremini haramdan koruyan ve onu helal sınırları icinde barındıran guzel bir ortudur Kur’an, “Onlar sizin ortunuz, sizler de onların ortulerisiniz2 ayeti ile eşleri harama karşı birbirleri icin ortu ilan ediyor Bu ortunun onemli bir ayağı kıskanclıktır Cunku kıskanclık damarıyla beyini haramlardan cekip alan kadın da, karısını acık sacıklıktan ve erkeklerle terbiye sınırlarını incitecek derecede muhatap olmaktan alıkoyan erkek de aslında yekdiğerini ALLAH’ın rızasına, takvaya, ALLAH korkusuna, Cehennemden korunmaya ve Cennete girmeye davet etmiş ve yol acmış olmaktadır

Nitekim erkek icin haram bakışlar ne kadar kotu ve haram ise, kadın icin de acık sacıklık o kadar onur kırıcı ve harama davet edicidir Netice itibariyle; erkeği haram bakışlardan ve haram meyillerden alıkoyan kadının kıskanclığı da, kadını acık sacıklıktan ve erkeklerle ar damarını catlatacak derecede muhatap olmaktan alıkoyan erkeğin kıskanclığı da ALLAH’ın rızası yolunda atılmış en fıtri ve en saygı değer birer adımdır

Daha acık konuşalım: Erkeğinin gozunun harama kaymasını kadın kıskanıyorsa; bu guzel bir huydur ve kadın—kendisi bilsin, bilmesin—bu tavrı ALLAH adına gosteriyor Cunku “Mu’min erkeklere soyle: Gozlerini haramdan sakınsınlar3; “ALLAH gozlerin gizlice harama bakışını da bilir, gonullerin sakladığını da4 buyuran, Cenabı ALLAH’tan başkası değildir

Keza kadınının acık sacık giyinmesini ve başkalarıyla cazibeli bicimde muhatap olmasını erkek kıskanıyorsa eğer; bu erkek icin de guzel bir huydur ve erkek—kendisi bilsin, bilmesin—bu tavrı ALLAH adına gosteriyor Cunku “Mu’min kadınlara soyle: Gozlerini bakılması yasak olandan cevirsinler, iffetlerini korusunlar, suslerini kendiliğinden gorunen kısmı mustesna acmasınlar Başortulerini yakalarının uzerine salsınlar Suslerini kocalarından veya babalarından başkasına gostermesinler5 ve “Eğer takva icinde olmak isterseniz, namahremlerinizle cazibeli ve cekici bir eda ile konuşmayın Ki, kalbi bozuk olanlar bir umide kapılmasın Konuşurken ciddiyet ve ağırbaşlılıkla soz soyleyin6 buyuran Kur’an’dan başkası değildir

Ustad Bediuzzaman Hazretleri, kadın ve erkek arasındaki şiddetli bağlılığın yalnız dunyevi hayatın ihtiyacı icin olmadığını; kadının kocasına yalnız dunya hayatında değil, ebedi hayatta da hayat arkadaşı olduğunu; boylesine değer verilen kadının da, ebedi hayat arkadaşı olan kocasının nazarının dışında başkasının nazarını kendi guzelliklerine cekmek suretiyle, kocasını kendisinden darıltmaması ve onu kıskandırmaması gerektiğini kaydeder7

Demek eşlerin birbirlerini yabancılardan ve namahremlerden kıskanmaları bir ortudur; bu, yaşanmalıdır

Fakat kıskanclığı bir kabus haline getirmemeye dikkat etmek lazımdır Kıskanclığı abartarak aile yuvasının yıkılmasına kadar goturmek doğru değildir Kıskanclık, haramlara karşı ortu mahiyetini korumalı; bunun otesinde akıldan uzaklaşarak ve duygusallığı başına gecirerek zorbalıklara, zulumlere, ayrılıklara, boşanmalara ve cinayetlere kesinlikle sebep olmamalıdır

Bilinmelidir ki, eşine karşı haddi aşmayan kıskanclık ne kadar iyi bir huysa; hak, adalet, merhamet, musamaha, iyi niyet, iyi zan, guven, aff ve bağışlama da en az, “tadında bırakılan kıskanclık kadar iyi birer huydur Normal seyrinde iyi huylarımızdan olan kıskanclığı; iftiraya, sui zanna, kotu muameleye, dargınlığa, kırgınlığa, kavgaya, gecimsizliğe, mutsuzluğa, ayrılığa ve cinayete vardıracak derecede abartılı kullanmak zulumdur
 
Geri
Üst