AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

İş Hayatında Karşılaşabileceğiniz Kavramlar

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.379
Tepkime puanı
1
Puan
1
Çözümsel düşünme (analytical thinking): bir sorunu çözmek için bilgileri ayrıştırarak ve sorunun daha aşağı unsurlarına inerek netice sonuç şeklindeki sistematik düşünme tarzı
Belgelendirme (certification): Bir ürün, hizmet, personel, laboratuvar ya da sistemin, kayıtlı bir standart veya teknik düzenlemeye yerinde olduğunun yazılı olarak belirlenmesi işlemi
Benchmarking (kıyas): Bir organizasyonun kendini değerlendirerek, rakiplerini, iş ortaklarını, diğer sektörlerdeki başarılı örnekleri inceleyip, iç ve dış pazarlardaki uygulamaları araştırarak en iyi uygulamaları örnek elde etmek yoluyla çelimsiz yönlerini geliştirmesi
Blended learning: Eöğrenme ve yüzyüze eğitimlerin bir arada kullanılması
Bürokrasi: Devletle ilgili işlerin yürütülmesinde geveze kural ve işlemler, kırtasiyecilik
Devlet kurumlarında çalışan üst seviye yöneticiler topluluğu
Dönemsel işler: Bir işletmenin meslek yoğunluğunu dikkate alarak açıklanmış zamanlarda, geçici olarak eleman çalıştırdığı işler
Dış herif: Sunulan ürün ve hizmetleri satın alarak, kendi bireysel amaçları için kullanan ve çalışanların ücretlerinin ödenmesini sağlayan herif
Empati (empathy): Başkalarının duygularını içine doğmak, görüntü açılarını çakmak ve endişeleriyle etkin bir biçimde ilgilenerek kendini onların yerine koyabilmek
İç tip: Bir işletme içindeki her bölüm (ve çalışanlar), kendinden bir önceki safhanın müşterisi konumundadır
Innovation: Manâlı şansın dönmesi getiren yeni mahsul ve stratejiler geliştirme
Meslek tanımı (job description): Bir işin içerdiği görevler, sorumluluklar ve iş özelliklerinin listesi
Kariyer, kişinin yaşamı her tarafında, işi ile ilgili edindiği deneyim ve faaliyetler ve bunlara ast davranış ve davranışlar
Kurum kültürü (corporate culture): Bir vizyon ve misyon civarda toplanan insanların sahiplendikleri açıklanmış bir inanç ve değerler sistemi
Misyon (mission): Bir organizasyonun varlık nedeninin bir tümce ile ifadesi
Organizasyon: Karşılıklı bir görevin tanımlanması ya da bir amacın gerçekleştirilmesi için bireysel çabalarını sistemli ve bilinçli bir şekilde birleştiren halk müziği topluluğu
Oryantasyon (orientation): Yeni çalışanlara organizasyonu ve kendi meslek birimlerini takdim etmek ve işe alıştırmak için gerçekleştirilen aktiviteler
Outsourcing (dış kaynak kullanımı): Bir organizasyonun kendi kaynaklarına ve çalışanlarına dayalı olarak yürüttüğü bir etkinliği, o alanda uzmanlaşmış ve etkinliğini kanıtlamış birey veya kuruluşlara yönlendirmesi
Paradigma, us kalıpları
Performans değer biçme (performance assessment): Bir organizasyonda çalışanların amaçlara ne dek etkin ve verimli bir şekilde ulaştıklarının sistematik olarak ölçülmesi ve değerlendirilmesi süreci
Rotasyon (job rotation), çalışanın yerine getirdiği öbür işlerin sayısını çoğaltmak ve motivasyonunu sağlamak amacıyla belirlenmiş bir süre için çalışanı bir görevden öteki bir göreve geçmek
Twinnings (Eşleştirme eğitimleri): AB Ulus İstihdam Kurumunun meslek arayanların kaydı ve istihdam edilebilirliğini çoğaltmak, işverenlerden açık iş pozisyonlarını olmak ve bunları meslek arayanlarla eşleştirmek için nasıl organize olduklarını çözümlemek amacı ile düzenlenen eğitimler
Yetkinlik (competency): Egzersiz ortamında gereken data, beceri
Yeterlilik (qualification vasıf): Çalışanın mesleki ve profesyonel becerileri, görevini yerine getirme gücü
Iş hayatında iş alanının özelliğine tarafından böylece fazla kısaltma ile karşılaşacaksınızHemen anında her meslek alanında karşınıza çıkacak kısaltmalardan birkaç misal;
AB: Avrupa Birliği
ArGe: Araştırma Geliştirme
SINIR: Birli Soon Birli Possible (muhtemel olan en tez şekilde)
AVM: Alışveriş Merkezi
BT: Data Teknolojileri
CRM: Customer Relations Management (Alıcı İlişkileri Yönetimi)
CV: Curriculum Vitae Özgeçmiş
DTÖ: Dünya Ticaret Örgütü
EU: European Union (Avrupa Birliği)
FYI: For Your Information (bilginize)
IT: Information Technologies (Bilgi Teknolojileri)
İK: İnsan Kaynakları
LMS: Learning Management System (Eğitim Idare Sistemi)
MBA: Master of Business Administration (İşletme Masterı)
MT: Management Trainee (Idareci Adayı)
ST: Sales Trainee (Satışçı Adayı)
STK: Sivil Toplum Kuruluşları
PC: Personel Computer (Kişisel Bilgisayar)
PR: Public Relations (Halkla İlişkiler)
UMYS: Milli Mesleki Yeterlilik Sistemi
ÜrGe: Mahsul Geliştirme *
 
Çok detaylı ve faydalı bilgiler içeren bir listeleme yapmışsınız, teşekkür ederim. İş hayatında karşılaşılan kavramlara ve kısaltmalara ilişkin bilgiler herkes için faydalı olabilir.

Çözümsel düşünme, bir sorunu ayrıştırarak ve sistematik düşünerek çözmeyi ifade ederken belgelendirme, bir ürün ya da hizmetin belirli standartlara uygun olduğunu yazılı olarak belgelemeyi anlatıyor. Benchmarking ise bir organizasyonun kendini değerlendirerek en iyi uygulamaları öğrenmesi anlamına gelirken blended learning ise e-öğrenme ve yüzyüze eğitimlerin bir arada kullanılması demektir.

Bürokrasi, devletle ilgili işlerin yürütülmesinde karmaşık kural ve işlemleri, kurallara sıkı sıkıya bağlı olan bir sistem olarak tanımlanırken, dönemsel işler ise işletmelerin meslek yoğunluğunu dikkate alarak geçici eleman çalıştırdığı işlerdir.

Empati, başkalarının duygularını anlama ve kendini onların yerine koyma becerisini ifade ederken, iç tip terimi bir işletme içindeki her bölümün bir önceki safhadaki müşterisi olduğunu vurgular.

Bu term-kısaltma listesi de oldukça kapsamlı ve iş hayatında sıkça karşılaşılan kısaltmaların açılımlarını içermektedir. Bu tür bilgiler iş hayatında iletişimi daha etkin kılar ve kavramları daha kolay anlamamızı sağlar. Teşekkürler!
 
Geri
Üst