ipek yolundaki turkler konu anlatımı

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
ipek yolundaki turkler konu anlatımı

Avrupa, doğunun kaliteli ipek ve baharatı ile tanışınca, bu urunlere buyuk bir talep doğmuş ve İpek Yoluolarak adlandırılan tarihi ticaret yolları yapılmıştır Cin'in en uc noktasından başlayıp Anadolu'nun ceşitli yerlerinden gecerek İstanbul'da birleşen ve oradan da Avrupa'nın iclerine giden bu yol boyunca, yukleri taşıyan kervanlar sadece ticaretin gelişmesini değil, Asya ile Avrupa arasında gunumuzde de izleri gorulen kultur alışverişini de sağlamıştır
Ortacağda İpek Yolu, Antakya'dan başlayıp, Gaziantep'ten gecerek İran ve Afganistan'ın kuzeyinde Pamir Ovası'na kadar uzanmaktadir Ayrıca, Anadolu'da Guneydoğu Bolgesi'nde bulunan Gaziantep ve Malatya'yı gecip, Trakya uzerinden ve Ege kıyılarında İzmir, Karadeniz'de Trabzon ve Sinop, Akdeniz'de ise Alanya ve Antalya gibi onemli limanlar uzerinden Avrupa'ya ulaşır

Tarihi İpek Yolu, eski Cin medeniyetini Batı ’ya ulaştıran onemli bir kanal olmakla birlikte, aynı zamanda Cin ve Batı arasındaki ekonomik ve kulturul temaslardaki onemli bir koPage Rankinguydu
Genel anlamdaki İpek Yolu, Batı Han hanedanı doneminde Zhang Qian tarafından başlatılan, doğuda Chang ’an şehrinden başlayan, batıda Roma imparatorluğunda son bulan bir kara ulaşım hattıdır İki guzergaha bolunen İpek Yolu ’nun guney guzergahı, Dunhuang ve Yangguan gecidinden gectikten sonra batıya doğru ilerleyerek Kunlun Dağları ve Conglin Dağları ’nı aşar, oradan da Da Rouzi (bugunku Xinjiang Ozerk Bolgesi ve Afganistan ’ın kuzeydoğusu), Anxi (bugunku İran) ve Tiaoshi (bugunku Arap yarımadası) uzerinden Roma İmparatorluğu ’na ulaşırdı İpek Yolu ’nun kuzey guzergahı, Dunhuang ve Yumen gecidinden gectikten sonra batıya doğru ilerleyerek Tianshan Dağları ’nın (Tanrı Dağları) guney eteklerinden Conglin Dağları ’nı aşar, oradan da Dawan ve Kangju devletleri (bugunku Orta Asya) uzerinden guney guzergahıyla birleşirdi Bu iki guzergah, “Kara İpek Yolu olarak da adlandırılıyor
Bilinen “İpek Yolunun yanı sıra, pek bilinmeyen iki İpek Yolu daha var Bulardan biri, “Guneybatı İpek Yolu olarak adlandırılıyor Sichuan eyaletinden başlayan bu yol, Yunnan eyaletinden sonra İravadi Nehri ’nden gecerek Burma ’nın kuzeyindeki Mogoko ’ya ulaşır, sonra Cindvin Nehri ’ni gecerek Hindistan ’ın kuzeydoğusundaki Mopal ’a, oradan da Ganj Irmağı ’nı izleyerek Hindistan ’ın kuzeybatısından İran Platosu ’na ulaşırdı Bu İpek Yolu, bilinen “Kara İpek Yolundan cok daha eskiydi Cinli arkeologlar, 1986 yılında Sichuan eyaletine bağlı Guanghan şehri yakınlarında gizemli “Sanxing Dui kalıntılarını tespit ettiler Bundan 3 bin yıl oncesine ait olduğu anlaşılan “San Xingdui kalıntılarından 142 santim uzunluğundaki altın sopa, dort metre yuksekliğindeki “Kutsal Ağac, farklı boyutlardaki bronz insan heykelleri, bustler ve maskeler gibi Batı Asya ve Antik Yunan medeniyetlerinin ozelliklerini taşıyan cok sayıda tarihi eser cıkarıldı Uzmanlar, bu tur tarihi eserlerin buyuk olasılıkla o donemde Doğu ile Batı arasında yapılan kulturel değişimler kapsamında Cin ’e getirildiğini duşunuyorlar Bu varsayımın doğru olduğunun tespit edilmesi durumunda, buradan gecen İpek Yolu ’nun bundan 3 bin yıl once kurulduğunu soylemek mumkun olacak
Karadaki İpek Yolları ’nın yanı sıra bir de “Deniz İpek Yolu vardı Guangzhou limanından Malaka Boğazı ’nı gecerek Sri Lanka, Hindistan ve Doğu Afrika ’ya ulaşan “Deniz İpek Yolu ’nun Song hanedanı doneminde oluştuğu, Doğu Afrika ’daki Somali ’de yapılan kazılarda cıkarılan tarihi eserlerle kanıtlandı
Cin ve dunya uygarlığının başlıca beşiği olan ulkeleri bir araya getiren Deniz İpek Yolu, gectiği ulkeler arasındaki ekonomik ve ticari temasları yoğunlaştırdığı icin “Doğu ve Batı Arasındaki Diyalog Yolu olarak da adlandırılıyor Tarih kayıtlara gore Marco Polo, Cin ’e Deniz İpek Yolu uzerinden gelmiş, donuşte yine Cin ’in Fujian eyaletine bağlı Quanzhou limanından gemiye binerek bu yolu izleyip memleketi Venedik ’e donmuştu


İPEĞİN TARİHCESİ

Milattan yuzyıllar once Mısırlılar, daha sonra da Romalıların Cinlilerden ipek satın alırlardı Ulaşım ise, daha sonra İpek Yolu adı verilen guzergahları izleyen kervanlarla sağlanırdı MS 555 yılında, keşişler ilk ipek kozalarını Cin ’den Bizans ’a, Anadolu ’ya getirdiler İpek bocekciliği İstanbul ’dan Yunanistan ’a, 7 yuzyıldan itibaren de İtalya, İspanya ve Fransa ’ya gecmiştir

ANADOLU ’DAKİ İPEK YOLLARI

Coğrafi konumu nedeniyle Anadolu, eski cağlardan beri doğu ile batı arasında bir koPage Rankingu işlevi gormuştur Anadolu ’da Hitit Donemine kadar dayanan, doğal gecitlerin kullanıldığı bir yol şebekesinin var olduğu bilinmektedir Bu yollar, daha sonraki donemlerde de kullanılmıştır Herodot Tarihi ’nde, Sart ’tan gecen SusaEfes kervan yolu uzerinde 3040 km aralıklarla yer alan ve posta teşkilatı kuryelerinin konaklama yerleri olan Flaktra ’lardan soz edilmektedir Roma ve Bizans donemlerinde, yaklaşık 75 kmlik menzillerde konaklama ve askeri amaclı yapıların varlığı, Anadolu ’da ister ticari ister dini veya askeri olsun, bir yol şebekesinin bulunduğunu gostermektedir

Anadolu, İpek Yolunun da en onemli kavşak noktalarından biri olmuştur Orta Cağ ’da, İpek Yolları Cin ’den başlayıp Orta Asya ’da birden fazla guzergahı izleyerek ve Anadolu ’yu gecerek Trakya uzerinden Avrupa ’ya uzanmıştır Ayrıca, Ege kıyılarında Efes ve Milet, Karadeniz ’de Trabzon ve Sinop, Akdeniz ’de Alanya ve Antalya gibi onemli limanları kullanarak deniz yolu ile de Avrupa ’ya ulaşmıştır

Anadolu ’da İpek Yolu;

Kuzeyde : Trabzon, Gumuşhane, Erzurum, Sivas, Tokat, Amasya, Kastamonu, Adapazarı, İzmit, İstanbul, Edirne,

Guneyde : Mardin, Diyarbakır, Adıyaman, Malatya, Kahramanmaraş, Kayseri, Nevşehir, Aksaray, Konya, Isparta, Denizli, Antalya

merkezlerini izlemektedir

Ayrıca, Erzurum, Malatya, Kayseri, Ankara, Bilecik, Bursa, İznik, İzmit, İstanbul guzergahının da kullanıldığı bilinmektedir

Selcuklular, Anadolu ’daki ticari faaliyetleri canlı tutmak amacıyla, yabancılarla anlaşmalar yapmışlar, ticaret yapan kimselere, yolculuklarında karşılaşabilecekleri soygunlara ve her turlu zarara karşı devlet guvencesi vererek, ilk “Devlet Sigorta Sistemini başlatmışlar ve gumruk vergilerinde uyguladıkları indirimlerle ticari hayatı ozendirmeye calışmışlardır

Kervansaraylar, bu canlı ticari ortamda onemli gorevler yuklenmiş kuruluşlardı Issız yollar uzerinde kaleyi andıran gorunumleri, zengin taş suslemeleri, gelişmiş mekan tasarımları ile mimari acıdan da cok etkileyici olan kervansaraylar, seyahat ve ticareti guven altına alan, sosyal dayanışmayı sağlayan, gelenlerin mallarını pazarladıkları durak yerleri, ordunun sefer zamanında ikmalini kolaylaştıran us ’lerdi Genellikle, yuruyuşle 810 saati gecmeyen, 3040 km aralıklarla inşa edilmişlerdir Her turlu hizmetin vakıf olarak karşılandığı bu yapıların icinde nalbant, araba ve koşum takımı onarıcıları, doktor, veteriner ile hamam, ceşme, mescit gibi bolumler bulunmaktaydı

İPEK YOLU PROJESİ

Bakanlığımızın, turizmin ulke sathına ve tum yıla yaygınlaştırılması politikası cercevesinde yuruttuğu calışmalardan birisi olan “İpek Yolu Projesi ile, kulturel mirasımızın en onemli unsurlarından olan ve coğu doğaya ve cevresel etkenlere yenik duşmuş bulunan bu hanların (kervansarayların) korunması, bir koruma kullanma dengesi icinde yaşatılarak “Tarihi İpek Yolunun canlandırılması planlanmıştır

Bu kapsamda yapılan on calışmalarda, ana tur guzergahları ile cakışan İpek Yolları uzerinde yer alan 11 kervansaray belirlenmiştir Bunlar;

1 Sultan Hanı (Aksaray)
2 Sarı Han (Nevşehir)
3 Şarapsa Han (Antalya)
4 Ak Han (Denizli)
5 Ağzıkara Han (Aksaray)
6 Alara Han (Antalya)
7 Silahtar Mustafa Paşa
Kervansarayı (Malatya)
8 Cardak Han (Denizli)
9 Susuz Han (Burdur)
10İncir Han (Burdur)
11Alay Han (Aksaray) dır

Adı gecen kervansarayların turizm amaclı kullanılabilmelerine olanak sağlayacak bir işbirliği protokolu Vakıflar Genel Mudurluğu ve Bakanlığımız arasında 22 Şubat 1993 tarihinde imzalanmıştır Bu protokol ile, Vakıflar Genel Mudurluğu tarafından idare edilen eski eser nitelikli hanların (kervansaraylar), adı gecen Genel Mudurluk tarafından 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu'na gore ve Bakanlığımız işbirliği ile ihale edilerek, restore etişletdevret modeli cercevesinde turizme kazandırılmaları hedeflenmiştir

Protokol esasları gereği, yatırım projeleri Kultur Varlıkları Koruma Kurulunca onaylandıktan sonra mulga Turizm Bakanlığından Turizm Yatırım Belgesi ve daha sonra Turizm İşletme Belgesi alacaklardır

Protokolun imzalanmasını takiben Eylul 1994'te bir ihale yapılarak, Nevşehir'deki Sarı Han turizm amaclı kullanılmak uzere kiraya verilmiştir Haziran 1998 ’de 7 kervansaray (DenizliAk Han ve Cardak Han, BurdurSusuz Han ve İncir Han, AntalyaAlara Han, AksarayAlay Han, MalatyaSilahtar Mustafa Paşa Kervansarayı) icin acılan ihalede de Antalya ’daki Alara Han, gunubirlik tesis olarak restore edilmek ve kullanılmak uzere, bir yatırımcıya tahsis edilmiştir İki han 2001 yılında Turizm İşletme Belgesi alarak hizmete acılmışlardır
 
Geri
Üst