AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Intercooler Nedir? Nasıl Çalışır? Motordaki Önemi Nedir?

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.379
Tepkime puanı
1
Puan
1
Araç motorlarımızın yakacak, yağ vb kayda değer maddelere ihtiyacı olduğu gibi soğumaya da gereksinimi vardır Bunu sağlayan da adını çok duyduğumuz intercooler sistemidir Üniteyi çalışabilir durumda yakalamak amacıyla dolaşan yağ hücrelerinin her daim ortalama sıcaklıkta tutulması gerekiyor Ve oluşan sıcak havayı normal seyrinde eşitlemek zordur Daha açıkçası eşitleyememek risklidir Sistemin bozulması durumunda motorun içerisindeki sıcaklığı hesap edersek, parçaların %100 hasar görmesi kaçınılmazdır En tanıdık soğuk hava sağlayıcısı radyatördür O da içinde dolaştırdığı suyu dışarıdan gelen soğuk hava dalgasıyla ayarlayarak, ısı dengesini sağlamaktadır Intercooler için de bir nevi radyatör çağrıda bulunmak mümkündür Ford EcoBoost Motor Nedir? Nasıl Çalışır? Her konuda olduğu gibi bu parça hakkında da yanlış aksettirilen bilgiler var İnsanlara intercooler nedir diye sorsanız karşılaşacağınız cevaplar içerisinde mutlaka “turbo soğutma sistemidir yer alacaktır Biz de bu yazımızda motor soğutma parçasının ne işe yaradığından ve öneminden bahsedeceğiz Intercooler Nedir? img Intercooler Nedirsrc http:bilgilihocamcominternaldatasintercoolernedirnasilcalisirmotordakioneminedir5c30d81dd44a7alt Intercooler Nedir 1200 600Intercooler, aşırı beslemeli olarak cümle parçası edilen motor ünitelerinde oluşan yüksek basınçla beraber sıcaklığın düşürülmesini sağlayan öğedir Vasıta ünitelerinin marş motoru ile beraber etkin edilen parçaları birbirleriyle sürekli bir sürtme hareketi içerisindedir Kombin olarak hareket eden parçaların içerisinde gezen sıvıların adi değerlerde tutulması gerekiyor Yukarıda fazla beslemeli motorlar demiştik Bu kısımda devreye turbo ünitesi ve superşarj gibi yardım sistemler giriyor Biliyoruz ama bu parça aracın güç oranlarını destekliyor Ve turbo soğuk havaya gereklilik duyuyor Yani içerideki ısınan havayı terhis ederek daha soğuk havayı aktarır Bunları yaparken de türbinlerin fantastik devirlerde dönüşüyle hava yüksek basınçla emilir Silindire gelen yakacak, buji ateşlemesinden sonra oldukça artı basınç üretir Basınçta da orantılı olarak sıcaklık yükselimleri gözlemlenir Haliyle bilimsel olarak oksijen miktarında düşüş yaşanır İşte soğuk hava sirkülasyonu görevi de intercoolara düşmektedir Bir nevi ısı eşanjörü olan bu mekanik parça, tipik bir gaz kompressörüdür Sistem, istikrarsız sıvıyı soğutma ihtiyacı olan buzdolabı ve gaz türbinlerinde kullanılsa da otomotivin bu konuda daha çok gelişmeye daha fazla ihtiyacı vardır Intercooler Nasıl Çalışır? img Intercooler Nasıl Çalışırsrc http:bilgilihocamcominternaldatasintercoolernedirnasilcalisirmotordakioneminedir5c30d81edaeb7alt Intercooler Nasıl Çalışır 1200 600Mekanik olan bu parça, sistemin oluşturduğu iç hava sıcaklığını taze havayla değiştirir Olayların sıralamasında sıcak hava intercoolere gönderilir Zaten araçların gidişi sırasında alınan soğuk hava, bu kısımda ters işleme emrindeki tutulur Yani gönderilen sıcak dalga soğukla çarpıştırılır Daha önceki yazılarımızda emme ve egzoz manifoldundan bahsetmiştik Motor içerisindeki görevi de gelen havayı silindirlere iletmekti İzlenen yola bakarsak; intercoolerde hava değişiminden sonradan iletim emme manifolduna olur Oradan da eşdeğer bir şekilde silindirler içerisine gönderilir İntercooler, az daha 200 ile 250 derecelere dek yükselen hava sıcaklığını 40 ile 60 dereceye değin düşürür Intercooler Nerede ve Hangi Herif Araçlarda Olur? img Intercooler Nerede ve Hangi Tip Araçlarda Olursrc http:bilgilihocamcominternaldatasintercoolernedirnasilcalisirmotordakioneminedir5c30d81eef01calt Intercooler Nerede ve Hangi Tip Araçlarda Olur 1200 600Konumuz olan parça genel olarak motor kaputunun aşağıda olur Yerleştirilen mekanizmanın amacına uygun bir şekilde üst kısımda hava antre sağlayıcısı bulunur Kaputun üstünde açılan tarafsızlık araçtan araca değişiyor olsa da ortalama olarak 1525 cm arasındadır Subaru ’nun turbo besleme ünitelerinde buna fazla rastlarız Aşırı beslemeden gelen havayı Boxer motorda soğutma işlemi bu yolla yapılmaktadır bir de çağımıza kadar oldukça geliştirilen kamyonet grubunda sık sık görürüz Pickup tarzı ticari araçların motor hacimleri büyük ve genelde büyük yanma odalarına sahip dizel ünitelerde hareket ettirilirler Silindir içersinde büyük patlama sıcaklıklarını bastırmanın en iyi yöntemi de intercoolerda bulunmuş Soğutma ünitesinde bu parçanın bir tipi daha bulunmaktadır Günümüzde fiyatı yüksek ve çabuk segment araçları superşarj, kompressör ve turbo sistemlerinin her birini kullanmakta Ama üreticiler bu kısımda intercoolerın su soğutma sistemine başvurmuştur Yeniden radyatör mantığında ama fazla özel bir sistemdir Çünkü bir takım modeller araçlar 2, 3 ve 4 turbo desteğiyle çalışmaktadır O yüzden taze hava değişimi intercoolerın su soğutma versiyonu üzerinden gerçekleştirilir Intercoolerın Motordaki Önemi Nedir? img Intercoolerın Motordaki Önemi Nedirsrc http:bilgilihocamcominternaldatasintercoolernedirnasilcalisirmotordakioneminedir5c30d81f13e63alt Intercoolerın Motordaki Önemi Nedir 1200 600Turbo sistematik araçlarda olan bu parça, verimliliği artırmada epeyce başarılıdır Zaten PSA ’nın kullandığı PureTech ’in atmosferikli ve turbolu aralarında nasıl bir ayrım olduğunu sizlere aktarmıştık Motorların ısıyla beraberinde çalışma performanslarında düşüş gözlenir Ama intercooler sistematik bir otomobilde, çabuk ve yüksek emilim yapabilen bir parça olduğundan, dezavantaj, avantaja çevrilir! Turbo ile motor arasında konumlandırılan parça doğruca araç performans rakamları epeyce iyidir Sıcak havada turbo daha fazla çalışıyor ve intercoolera yüklenen devir biraz daha artıyor O yüzden yaz aylarında turbo sistematik araçların teknik verilerinde ufak düşüşler gözleniyor Ve yakacak ekonomisini etkiliyor Tam tersi kış aylarında dış sıcaklık soğuk olacağından verimlilik biraz daha artıyor Dikkat edilmesi gereken husus ise çalışan turbo ve superşarj türbinleri kulakçıklarında arıza oluşması Böyle bir durumda; silindirin yanma sıcaklığını artırabilir, pistonlara ve motor bloğuna hasar verebilir Daha ilerisini konuşacak olursak motorun patlama tehlikesi vardır Intercooler Sistemi Sonra Uygulanabilir mi? Verilerde Değişim Olur mu? img Intercooler Sistemi Sonradan Uygulanabilir mi ve Verilerde Değişim Olur musrc http:bilgilihocamcominternaldatasintercoolernedirnasilcalisirmotordakioneminedir5c30d81f2d552alt Intercooler Sistemi Sonradan Uygulanabilir mi ve Verilerde Değişim Olur mu 1200 600Teknik olarak baktığımızda konumuz olan araç soğutucunun sonradan uygulamasının olabileceği söyleniyor Bunun yanına dikkat edilmesi gerektiği ve havayakacak karışımında miktarların kayda değer olduğu vurgulanıyor Önerilen; standart olarak fabrika çıkışı araçlarımızın mesela dizel ünitelerinde intercooler yahut, buna müdahale edilmemesi gerekiyor Nedenlerinde ise otomobilimizin belirli bir hava basıncına ihtiyacı var ve silindirlere de çekebileceği miktarda yollanıyor Yani istenilenden daha fazla soğuk hava tedariği ile aslında gözle görülür bir farklılık oluşmuyor Intercooler takviyesini turbo motorlu araçlarınızda ekstra olarak beygir artırma, chip tuning uygulaması yaptıysanız o vakit takılması gerekiyor Çünkü kuvvet artırımlarıyla beraber motor daha fazla soğuk hava isteyecek Bu kısımda sizlere örnekle anlatırsak daha iyi anlayacaksınız 100 beygir gücünde dizel motorlu bir aracımızın olduğunu varsayalım Araçlarımız bir mol yakıtı yakmak için gerek duyduğu hava katsayısı bellidir Şasi Nedir? Önemi ve Çeşitleri Nelerdir? Katsayı rakamına anlaşılması için “1 diyelim Otomobilimize bir takım yazılımlarla gücünün 115 beygire çıkmasını sağladık! İşte aradaki bu baskı farkından nedeniyle silindirler daha artı havaya ihtiyaç duyacak Intercooler gibi bir sistemi kuvvet artırım uygulaması yaptıktan sonradan taktırmamız rasyonel olacaktır Çünkü istenilen güce aleyhinde orantılı olarak soğutulmuş hava gönderimi yapmamız gerekiyor genelde anlattığımız sistemin turbo ve superşarj destekli motor ünitelerinde olduğunu söyledik Mekanik parça, turbo ile motor aralarında konumlandırılmıştır ve iç kısımda oluşan fazla sıcaklığı kendine alarak derece miktarını aşağıya çekmektedir Sıcaklığın motor blokları ve parçalar için tehlike talep ettiğini düşündüğümüzde intercoolerın son derece kayda değer olduğu anlaşılıyor Sistemin daha sonra takılabileceğinden de bahsettik Ve de intercooler işlemi yaptırmadan önce motorumuzda olabilecekleri göz ardı etmeden, at artırımı yapıldıysa taktırmamız gerektiğini unutmayalım! sizlere bilgilihocamcom farkıyla sunulmuştur
 
Geri
Üst