İlmi Ledun nedir? Ne anlama Gelir
İlmi Ledun dinimizdeki yeri nedir
Ehli tasavvuf, duyu, akıl ve tecrube dışında, bir de ilmi ledun kabul ederler İlmi ledun, vehbi bir ilimdir Hz Hızırın ilminden bahseden ayetteki Ledun kelimesinden hareketle, bu isim verilmiştir (Kehf SUresi, 65) Boyle bir bilgi, ozel bir bilgidir Bu bilgi, olayların ic yuzune vukufiyeti sağlar Bir ceşit gayb bilgisi, sırlar bilgisidir
İnsan kalbi, cok hassas alıcılar manzumesidir Zikir, fikir, riyazet gibi esaslarla kalp şeffaflık kazanır, letafet kesb eder Hakikatler alemine parlak bir ayna haline gelir Boylece, bir kısım hakikatler, sırlar o kalbe akseder Hassasiyeti ve şeffafiyeti nispetinde bazı tecellilere mazhar olur (1)
Fakat şu nokta unutulmamalıdır ki; insan kalbi, Rahmani ilhamlara alıcı olduğu gibi, şeytani vesveselere de acıktır İkisini birbirinden ayırt edemeyen aldanır ve aldatır Keşfiyat tevile, ruyalar tabire muhtactır (2) esasını bilmeyen, bu vadide cok yanılır Kuran hakikatlerine ters duşen ruyalarla amel edilmez, bu tur keşifler mutlaka tevil edilmelidir
Sozgelimi, ruyada oğlunu kurban ettiğini goren birisi, ruyanın zahiriyle amel edecek olursa, evlat katili olur Bu noktada, kendini Hz İbrahime kıyas etse, yanlış bir kıyas yapar Zira peygamberlerin ruyası vahiydir (3) İlgili olaydaki muradi İlahi, Hz İsmailin kurban edilmesi değil, baba ve oğulun imtihan edilmesidir
İlham yoluyla gelen bilgide şu ozelliklerin tamamını veya bir kısmını goruruz:
1 Teselli
2 Yonlendirme
3 Gaybdan haber
Bu tur bilgi, subjektif bir karakter arzeder Başkasını bağlayıcı bir ozellik taşımaz Mazhar olan kişi acısından ise, bir kanaat verir Sıkıntıda olanı ferahlatır Darda olanı rahatlatır Arayış icinde olana yol gosterir Arif olanın marifetini artırır
Kaynaklar:
1 İmamı Gazali, İhyau UlUmiddin isimli eserinin ucuncu cildinde yer alan Acaibul kalb bolumunde, bu bilgi turuyle ilgili geniş acıklamalara yer vermiştir Ayrıntılar oradan gorulebilir
2 Nursi, Kastamonu lahikası, s 249
3 Buhari, Vudu, 5
Yazar: Şadi Eren (DocDr)
İlmi Ledun dinimizdeki yeri nedir
Ehli tasavvuf, duyu, akıl ve tecrube dışında, bir de ilmi ledun kabul ederler İlmi ledun, vehbi bir ilimdir Hz Hızırın ilminden bahseden ayetteki Ledun kelimesinden hareketle, bu isim verilmiştir (Kehf SUresi, 65) Boyle bir bilgi, ozel bir bilgidir Bu bilgi, olayların ic yuzune vukufiyeti sağlar Bir ceşit gayb bilgisi, sırlar bilgisidir
İnsan kalbi, cok hassas alıcılar manzumesidir Zikir, fikir, riyazet gibi esaslarla kalp şeffaflık kazanır, letafet kesb eder Hakikatler alemine parlak bir ayna haline gelir Boylece, bir kısım hakikatler, sırlar o kalbe akseder Hassasiyeti ve şeffafiyeti nispetinde bazı tecellilere mazhar olur (1)
Fakat şu nokta unutulmamalıdır ki; insan kalbi, Rahmani ilhamlara alıcı olduğu gibi, şeytani vesveselere de acıktır İkisini birbirinden ayırt edemeyen aldanır ve aldatır Keşfiyat tevile, ruyalar tabire muhtactır (2) esasını bilmeyen, bu vadide cok yanılır Kuran hakikatlerine ters duşen ruyalarla amel edilmez, bu tur keşifler mutlaka tevil edilmelidir
Sozgelimi, ruyada oğlunu kurban ettiğini goren birisi, ruyanın zahiriyle amel edecek olursa, evlat katili olur Bu noktada, kendini Hz İbrahime kıyas etse, yanlış bir kıyas yapar Zira peygamberlerin ruyası vahiydir (3) İlgili olaydaki muradi İlahi, Hz İsmailin kurban edilmesi değil, baba ve oğulun imtihan edilmesidir
İlham yoluyla gelen bilgide şu ozelliklerin tamamını veya bir kısmını goruruz:
1 Teselli
2 Yonlendirme
3 Gaybdan haber
Bu tur bilgi, subjektif bir karakter arzeder Başkasını bağlayıcı bir ozellik taşımaz Mazhar olan kişi acısından ise, bir kanaat verir Sıkıntıda olanı ferahlatır Darda olanı rahatlatır Arayış icinde olana yol gosterir Arif olanın marifetini artırır
Kaynaklar:
1 İmamı Gazali, İhyau UlUmiddin isimli eserinin ucuncu cildinde yer alan Acaibul kalb bolumunde, bu bilgi turuyle ilgili geniş acıklamalara yer vermiştir Ayrıntılar oradan gorulebilir
2 Nursi, Kastamonu lahikası, s 249
3 Buhari, Vudu, 5
Yazar: Şadi Eren (DocDr)