AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

İlk Trafik İşaretleri

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
İlk Trafik İşaretleri

İngiltere'de, bölgesel bisiklet kulüpleri tarafından
1879 yılının Aralık ayında karayollarının
kimi bölümlerine takıldı. Tahta direkler
üzerine metal plakalar çakılarak elde edilen bu
ilk trafik işaretlerinin üzerinde şu uyarı vardı:
"BİSİKLETÇİLER, DİKKAT. BU TEPE
TEHLİKELİDİR" İlk yıl yaptırılan 25 uyarının
nerelere çakıldığı tam olarak bilinemiyor.
Arabalar için "ilk trafik işareti" ise, 1901
yılının Ekim ayında il yönetiminden gerekli
izin alınarak İngiltere'nin Gloucester kentinde
Birdlip Tepesi'ne takıldı. Bu uyarı işaretini
Kraliyet Otomobil Kulübü hazırlatmıştı.
Yerel yetkililer tarafından hazırlatılan trafik
işaretlerinin karayollarına konulması ise
1903 yılında çıkarılan Motorlu Araçlar Yasası'ndan
sonra başlatıldı. 10 Mart 1904 günü,
trafik işaretlerinin biçimlerine ilişkin öneriler
yayınlandı. Ancak, yerel yetkililer bu önerilere
uyup uymamak konusunda serbesttiler.
Söz konusu önerilerde, 45 cm çapındaki yuvarlak
metal tabakalar üzerinde etrafı beyaz
bir çember içinde hız sınırları, kırmızı zemin
üzerinde çeşitli yasaklar, kırmızı üçgen zemin
üzerinde çeşitli uyarılar bulunuyordu. Ancak
yukarıda da belirttiğimiz gibi, yerel yetkililer,
bu önerileri dikkate alıp almamakta kesinlikle
serbesttiler. Pek çoğu da dikkate almadı.
Bunun doğal bir sonucu 'olarak, çok değişik
biçim ve renkte trafik sinyalleri türedi. Bunlar
yöreden yöreye öylesine farklılıklar gösteriyorlardı
ki, bir yerden bir başka yere ilk kez
giden bir sürücünün yoldaki işaretleri arabasıyla
giderken çabucak görüp kavrayabilmesi
olanaksızdı. 1930 yılında çıkarılan bir yasa ile,
ülkenin her tarafında tek tip trafik işaretleri
kullanılmasına başlandı.
Belirli sayıda da olsa, ilk ulusal nitelikteki
trafik işareti uygulamasını başlatan ülke
Fransa'dır. 1903 yılında Otomobilciler Derneği
tarafından hazırlanıp, Fransa'nın her yerinde
geçerli olan tek tip trafik işaretlerinden bazıları,
günümüzde de kullanılmaktadır. Bunlar,
"Sola dön", "Sağa dön", "Köprü",
"Eğimli yol"dur.
İlk uluslararası karayolu levhaları ise, 1909
yılında Paris'te toplanan Uluslararası Motorlu
Araçlar Konvansiyonu'nda saptandı. Avrupa'nın
pek çok ülkesi bu toplantıya katıldı ve
alınan kararlan uyguladı. İngiltere ise toplantıya
katılmamıştı. Paris'te alınan kararlardan
yalnızca beş tanesini 1929 yılında uygulamaya
koydu.
Halen tüm dünyada kullanılan karayolu
trafik işaretleri de boyut, biçim ve anlatım olarak
1949 yılında Cenevre'de yapılan Birleşmiş
Milletler Karayolu Ulaşımı Konferansı'nda
saptandı.
 
Geri
Üst