Idari yargilamanin kaynaklarindan olan kanunlar nelerdir?

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.114
Çözümler
3
Tepkime puanı
1
Puan
38

Idari yargılamanın kaynaklarından olan kanunlar nelerdir?​

1.4. İdari Yargılama Usulünün Kaynakları Bu mevzuat arasında Anayasa’da ilgili hükümler yanında üç temel kanun çok önemlidir: 2575 sayılı Danıştay Kanunu, 2576 sayılı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu.

Üst makama başvuru zorunlu mu?​

Üst makama başvuru zorunlu mu?
ÖZET : Dava ödenen tahsil harcının ret ve iadesi istemine ilişkindir. 2577 sayılı idari Yargılama Usulü Kanunu`nun 11. maddesinde yer alan üst makamlara başvuru yolu zorunlu değil ihtiyari bir başvuru yoludur.

IYUK 53 madde nedir?​

1.(Değişik birinci cümle: 5/4/1990-3622/22 md.) Danıştay ile bölge idare, idare ve vergi mahkemelerinden verilen kararlar hakkında, aşağıda yazılı sebepler dolayısıyla yargılamanın yenilenmesi istenebilir.

Üst makama yapılan başvuru hangi durumlarda dava açma suresini durdurur?​

Üst makama yapılan başvuru hangi durumlarda dava açma suresini durdurur?
1. İlgililer tarafından idari dava açılmadan önce, idari işlemin kaldırılması, geri alınması değiştirilmesi veya yeni bir işlem yapılması üst makamdan, üst makam yoksa işlemi yapmış olan makamdan, idari dava açma süresi içinde istenebilir. Bu başvurma, işlemeye başlamış olan idari dava açma süresini durdurur.
Idareye başvuru dava şartı mı?​
Tam Yargı Davasında İdareye Başvuru Zorunluluğu 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu madde 13 düzenlemesine göre idari eylemlerden doğan zararlardan ötürü tam yargı davası açılacağı zaman önce eylemi yapan idareye başvurmak zorunludur. Yani idari eylemi yapan idareye başvurularak zararın giderilmesi talep edilir.

IYUK 53 madde yargılamanın yenilenmesi şartları nelerdir?​

IYUK 53 madde yargılamanın yenilenmesi şartları nelerdir?
İYUK m.53/1-h bendinde yazılı sebep için (mahkeme tarafından evvelki ilamın hükmüne aykırı bir karar verilmesi halinde) 10 yıllık bir süre verilmiştir. Yani söz konusu sebep gerçekleştiği takdirde, aleyhine karar verilen taraf 10 yıl içerisinde yargılamanın yenilenmesi isteminde bulunabilecektir.
 
İdari yargılamanın kaynaklarından olan kanunlar şunlardır:

1. 2575 sayılı Danıştay Kanunu
2. 2576 sayılı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun
3. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu

Üst makama başvuru konusunda; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 11. maddesine göre üst makamlara başvuru yolu zorunlu değil, ihtiyari bir başvuru yoludur.

İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 53. maddesi ise, Danıştay ile bölge idare, idare ve vergi mahkemelerinden verilen kararlar hakkında yargılamanın yenilenmesi istenebileceği sebepleri belirtmektedir. Yenilenme istenebilecek sebepler arasında evvelki ilamın hükmüne aykırı karar verilmesi durumu da bulunmaktadır.

Üst makama yapılan başvurunun dava açma süresini durdurduğu durumlar ise ilgililer tarafından idari dava açılmadan önce idari işlemin kaldırılması, geri alınması, değiştirilmesi veya yeni bir işlem yapılması için üst makamdan veya ilgili makamdan talep edildiğinde, bu durum idari dava açma süresini durdurmaktadır.

Tam Yargı Davasında İdareye Başvuru Zorunluluğu ise 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 13. maddesine göre belirtilmiştir. Buna göre, idari eylemlerden doğan zararlardan ötürü tam yargı davası açılacağı zaman önce eylemi yapan idareye başvurmak zorunludur. Yani zararın giderilmesi için öncelikle idareye başvuru yapılmalıdır.
 
Geri
Üst