AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Idari islemin hangi unsurunda takdir yetkisi olabilir?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
131.622
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Idari işlemin hangi unsurunda takdir yetkisi olabilir?​

Bağlı yetkide idari bir işlemin sebep ve konu unsurlarında bir bağ kurulmaktadır. Eğer sebep unsuru gerçekleşmiş ve idare bağlı yetki gereğini yerine getirmek zorunda kalmış ise belirli konulu kararı almak zorundadır. Bunun üstesinden gelinebilmesi için ise idareye takdir yetkisi tanınması zaruridir.

Idari işlemlerde takdir yetkisi nedir?​

Idari işlemlerde takdir yetkisi nedir?
İdarenin takdir yetkisi idarenin belirli koşul ve durumların ortaya çıkması halinde belli bir işlemi yapıp yapmamak veya kanunda öngörülen çeşitli çözümler arasında tercih yapmak konusunda serbestiye ya da belli konularda bir işlem yapabilmek için hangi koşul ve durumların ortaya çıkması gerektiğini belirtme olanağına …

Idarenin takdir yetkisi yargı organı tarafından denetlenebilir mi?​

Anayasanın 125. maddesinde de “idarenin her türlü eylem ve işlemlerine karşı yargı yolunun açık” olduğu belirtilmiştir. Dolayısıyla kanun idareye ister bağlı yetki tanısın ister takdir yetkisi tanısın bu işlemlerin yargı organınca denetlenmesi müm- kündür.

Hakimin takdir yetkisi gerekçeli olmak zorunda mıdır?​

Hakimin takdir yetkisi gerekçeli olmak zorunda mıdır?
Hâkimin takdir yetkisi ile idarenin takdir yetkisinin her ikisi de, gerek açık olarak ve gerekse dolaylı olarak kanunun açıkça izin verdiği hallerde kullanılabilir ve yetkilerin kullanılması soyut ve sebepsiz olmayıp belli bir gerekçeye dayanmalıdır.

Takdir yetkisi nedir kısaca?​

Medeni Kanun’un 4.maddesine göre kanunun takdir yetkisi tanıdığı veya durumun gereklerini ya da haklı sebepleri göz önünde tutmayı emrettiği konularda hakim, hukuka ve hakkaniyete göre karar verir denilerek takdir yetkisini tanımlamıştır.

Idarenin takdir yetkisi nasıl denetlenir?​

Idarenin takdir yetkisi nasıl denetlenir?
İdarenin takdir yetkisi yargı denetimine tabi olduğu gibi, hukuka uygun kul- lanılıp kullanılmadığının tespit edilmesi açısından hâkimin takdir yetkisi de bir üst yargı yeri tarafından denetlenmektedir.

Hukuka uygunluk karinesi ne demek?​

Bu idareler tarafından yapılan idari işlem- lerde iradenin açıklanması bir “devlet yetkisi” olup, kendine özgü kural ve usullere bağ- lanmıştır. Bu nedenle, idarenin yaptığı işlemler, aksi kanıtlanıncaya kadar hukuka uy- gun kabul edilir. Buna hukuka uygunluk karinesi denir.

Idarenin yargı dışı denetim yolları nelerdir?​

Idarenin yargı dışı denetim yolları nelerdir?
Bu bağlamda gerçekleştirilen yargı dışı denetim ise siyasal denetim, idari denetim, kamuoyu denetimi, ombudsman ve bağımsız idari otoriteler olmak üzere gerçekleştirilmektedir.

Hakimin takdir yetkisi denetlenir mi?​

Kanun koyucunun takdir yetkisi nedir?​

Kanun koyucunun takdir yetkisi nedir?
TAKDİR YETKİSİ Kanun koyucunun bilerek ve isteyerek bıraktığı kural içi boşluklara hukuku uygulayarak alanlara somut olayın özelliklerini toplumdaki ahlaki düşüncelerine kuralının amacını göz önünde tutarak doldurulması için verilen yetkidir.
 
Takdir yetkisi, idari işlemlerde idareye belirli konularda serbestlik sağlayan bir yetkidir. Bu yetki sayesinde idare, belirli koşullar altında belli bir işlemi yapma veya yapmama konusunda serbestçe karar verebilir. Takdir yetkisi, idarenin karar alma sürecinde önemli bir esneklik sunarak hakkaniyete ve mevzuata uygun bir şekilde hareket etme imkanı tanır.

Takdir yetkisi, idari işlemlerin yargı organı tarafından denetlenmesi mümkün olup Anayasa'nın 125. maddesi gereği idarenin her türlü eylem ve işlemlerine karşı yargı yolunun açık olduğu belirtilmiştir. Dolayısıyla, idarenin takdir yetkisi de yargı organınca denetlenebilir.

Hakimin takdir yetkisi, idarenin takdir yetkisiyle benzerdir. Hem hakim hem de idare, bu yetkileri kullanırken gerekçeli olmalıdır. Kullanılan yetkiler soyut ve sebepsiz olmamalı, belirli bir gerekçeye dayanmalıdır.

Takdir yetkisi kısaca, belirli koşullarda idareye veya hakime kural içi boşluklara uygun olarak karar verme serbestisi sağlayan bir yetkidir. Kanunun tanıdığı veya durumun gerekleri ya da haklı sebepleri göz önünde bulundurarak verilen kararlar, takdir yetkisinin bir sonucudur.

Idarenin takdir yetkisi ise yargı denetimine tabi olduğu gibi, hukuka uygun kullanılıp kullanılmadığının tespit edilmesi açısından üst yargı organları tarafından denetlenmektedir. Bu denetimlerde idarenin takdir yetkisinin keyfi olarak kullanılmadığı ve hukuka uygun şekilde icra edildiği kontrol edilmektedir.

Hukuka uygunluk karinesi, idarenin yaptığı işlemlerin açıklanması hususunda hukuka uygun olduğunun kabul edilmesi anlamına gelmektedir. Bu durum, idareler tarafından yapılan işlemlerin hukuka uygun kabul edilmesini öngören genel bir kuralı ifade eder.

Idarenin yargı dışı denetim yolları ise siyasal denetim, idari denetim, kamuoyu denetimi, ombudsman ve bağımsız idari otoriteler gibi mekanizmalar aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Bu denetim yolları sayesinde idarenin faaliyetleri toplumsal denetime tabi tutulur ve hukuka uygunluğu sağlanmaya çalışılır.

Kanun koyucunun takdir yetkisi ise, kural içi boşlukları hukuka uygun bir şekilde doldurma yetkisini ifade eder. Kanun koyucu, somut olayın özelliklerini, toplumdaki ahlaki düşünceleri ve kuralın amacını göz önünde bulundurarak belirli konularda takdir yetkisine sahip olabilir. Bu yetki, belirli alanlarda esneklik sağlayarak hukukun uygulanmasını kolaylaştırır.
 
Geri
Üst