Hoş Geldin!

Bize kaydolarak topluluğumuzun diğer üyeleriyle tartışabilir, paylaşabilir ve özel mesaj gönderebilirsiniz.

Şimdi Kaydolun!

Idarenin takdir yetkisi yargi denetiminin disinda midir?

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.233
Çözümler
4
Tepkime puanı
1
Puan
38

Idarenin takdir yetkisi yargı denetiminin dışında mıdır?​

İdarenin takdir yetkisi de yargısal denetime tabidir. Takdir yetkisine belirli sınırlar içerisinde yargı denetimi uygulanmaktadır. İdare takdir yetkisini kendi asıl amacı dışında kullanırsa hukuk kurallarına aykırı davranmış ve kendisine verilen yetkiyi kötüye kullanmış olur.

Idarenin takdir yetkisinin denetimi mümkün mü?​

İdarenin takdir yetkisi yargı denetimine tabi olduğu gibi, hukuka uygun kul- lanılıp kullanılmadığının tespit edilmesi açısından hâkimin takdir yetkisi de bir üst yargı yeri tarafından denetlenmektedir.

Hâkimin takdir yetkisi gerekçeli olmak zorunda mıdır?​

Hâkimin takdir yetkisi gerekçeli olmak zorunda mıdır?
Takdir yetkisi sınırsız değildir. Gerekli inceleme ve araştırmaları yaptıktan, bunları somut kanıtlarla destekledikten sonra takdir yetkisini kullanmalıdır. Takdir yetkisinin olduğu durumlarda bile idare haklı gerekçe göstermek zorundadır.

Hakim takdir yetkisi kullanırken nelere dikkat eder?​

3- Hakime takdir yetkisi tanınıp tanınmadığını hakim kanun maddesini yorumlayarak anlar. 5- Hakim takdir yetkisi kullanırken somut olayın özelliklerini dikkate alarak objektif ve kanunun amacına uygun bir çözümleme getirmelidir. 6- Hakime takdir yetkisi kural içi boşluk varsa söz konusu olur.

Bağlı yetki takdir yetkisi nedir?​

2- Takdir Yetkisi. Eğer kanun koyucu belli koşulların ortaya çıkması durumunda, idareye belli eylemler yapma zorunluluğu öngörmüşse buna ‘bağlı yetki’denir. Bu yetki türüne ise ‘takdir yetkisi’denir.

Özel hukukta takdir yetkisi kimlere verilir?​

Özel hukukta takdir yetkisi kimlere verilir?
TAKDİR YETKİSİ Örneğin; boşanma davasına bakan hâkim velayeti eşlerden birine bırakabilir. Kime bırakacağı ise takdir yetkisindedir. Hâkim bu yetkisi sınırsız ve keyfi kullanamaz. Hâkimin takdir yetkisi hukuk ve adalete uygun olmalı ve bu yetki üst yargı denetimlere tabidir.

Hakime neden takdir yetkisi verilir?​

BAZEN TAKDİR YETKİSİ BİLEREK DURUMUN ÖZELLİĞİNE GÖRE ADİL BİR ÇÖZÜM SAĞLANMASI İÇİN TANINABİLİR. MEDENİ KANUNUN 4. MADDESİNE GÖRE: “KANUNUN TAKDİR YETKİSİ TANIDIĞI VEYA DURUMUN GEREKLERİNİ YA DA HAKLI SEBEPLERİ GÖZ ÖNÜNDE TUTMAYI EMRETTİĞİ KONULARDA HÂKİM, HUKUKA VE HAKKANİYETE GÖRE KARAR VERİR”.
İdarenin takdir yetkisi de yargısal denetime tabidir. Takdir yetkisine belirli sınırlar içerisinde yargı denetimi uygulanmaktadır. İdarenin takdir yetkisini kullanarak yaptığı işlemlerde iki aşamalı denetim söz konusudur.

Anayasanın 125 maddesi nedir?​

“(1) Bir kimseye onur, şeref ve saygınlığını rencide edebilecek nitelikte somut bir fiil veya olgu isnat eden veya sövmek suretiyle bir kimsenin onur, şeref ve saygınlığına saldıran kişi, üç aydan iki yıla kadar hapis veya adlî para cezası ile cezalandırılır.

Bağlı yetkisi ne demek?​

Bağlı yetkisi ne demek?
Bağlı yetki idarenin belli koşul ve durumların gerçekleşmesi halinde mutlaka belli bir çözümün benimsenerek belli bir idari işlemi yapmak zorunda olmasıdır.

Idari yargı yerleri takdir yetkisini hangi açıdan denetler?​

Yargı dışı denetim nedir?​

Yargı dışı denetim yolları hiçbir zaman yargı denetim yolları kadar etki gösterememektedir. Yargısal dışı denetim yoluyla yargısal denetime göre daha kapsamlı olarak idarenin işlemlerinin hukuka uygunluğunun yanında yerindeliği de değerlendirilmektedir. Denetim yapılırken genellikle idari usuller izlenmektedir.

Devlet işlemlerinde ilgili kişilerin hangi kanun yolları ve mercilere başvuracağını ve sürelerini belirtmek zorundadır?​

Devlet işlemlerinde ilgili kişilerin hangi kanun yolları ve mercilere başvuracağını ve sürelerini belirtmek zorundadır?
Anayasa’nın 40. maddesinde açıkça idari işlemlerde kişilerin hangi kanun yolların ve mercilere başvuracağını ve sürelerini belirtmeyi idarelere zorunluluk olarak yüklemiştir.

Anayasanın 124 maddesi nedir?​

124. Madde. Başbakanlık, Bakanlıklar ve kamu tüzelkişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilirler. Hangi yönetmeliklerin Resmi Gazetede yayımlanacağı kanunda belirtilir.

Bağıl yetki nedir?​

kanunda bir takım durumlara belli bazı sonuçlar bağlanmışsa, idare takdir yetkisi olmadan bu sonuçları gerçekleştirmek zorundadır. idare somut olay karşısında mevcut olan duruma göre önceden belirlenmiş bulunan şartların gerçekleşip gerçekleşmediğine bakar ve kararını ona göre verir.

Hakimin takdir yetkisi ne demek?​

Hakimin takdir yetkisi ne demek?
Medeni Kanun’un 4.maddesine göre kanunun takdir yetkisi tanıdığı veya durumun gereklerini ya da haklı sebepleri göz önünde tutmayı emrettiği konularda hakim, hukuka ve hakkaniyete göre karar verir denilerek takdir yetkisini tanımlamıştır.

Hakimin takdir yetkisini kim denetler?​

4- Hakimin takdir yetkisi Yargıtay’ın denetimine tabidir. 5- Hakim takdir yetkisi kullanırken somut olayın özelliklerini dikkate alarak objektif ve kanunun amacına uygun bir çözümleme getirmelidir. 6- Hakime takdir yetkisi kural içi boşluk varsa söz konusu olur.

Yargı denetimini kim yapar?​

Bu de- ğişiklik ile Anayasa’da açık bir şekilde yer verilmeyen ancak Anayasa değişikliklerinin de birer kanun olduğundan hareketle denetime tabi tutulan Anayasa değişikliğine ilişkin kanunların yargısal denetiminin, artık açıkça Anayasa Mahkemesi tarafından yapılacağın hükme bağ- lamıştır.

Yargı kısıntısı ne demek?​

Yargı kısıntısı ne demek?
Yargı Kısıntısı, yürütmenin yargısal denetim dışında bırakılmamış bazı işlemlerini, yargı yerlerinin çeşitli sebeplerden dolayı denetlenmekten kaçınmasıdır.
 
İdarenin takdir yetkisi yargı denetiminin dışında değildir. Takdir yetkisine belirli sınırlar içerisinde yargı denetimi uygulanmaktadır ve idarenin takdir yetkisini kötüye kullanması halinde hukuk kurallarına aykırı davranmış olur. İdarenin takdir yetkisinin denetimi mümkündür ve hâkimin takdir yetkisi de bir üst yargı mercii tarafından denetlenebilir.

Hâkimin takdir yetkisi kullanırken gerekçeli olması gerekmektedir. Takdir yetkisi sınırlı olup, gerekli incelemeleri yaparak somut kanıtlarla destekleyerek bu yetkiyi kullanmalıdır. Hâkimin takdir yetkisi her durumda hukuka uygun olmalı ve haklı bir gerekçeye dayandırılmalıdır.

Özel hukukta takdir yetkisi genellikle mahkemelere verilir. Örneğin, boşanma davasına bakan hâkim velayeti eşlerden birine bırakabilir ve hangi eşe bırakacağı takdir yetkisine sahiptir. Ancak bu yetki sınırlı ve keyfi kullanılamaz, hukuka ve adalete uygun olmalıdır.

Hakimin takdir yetkisi, Medeni Kanun'un 4. maddesine göre tanımlanmış olup, hukuka ve hakkaniyete uygun karar vermesini ifade eder. Bu yetki genellikle yargılama sürecinde hâkime tanınır ve kararların adaletli olmasını sağlar.

Yargı dışı denetim ise yargısal denetimden farklı olarak idarenin işlemlerinin hukuka uygunluğunun yanında yerindeliğini de değerlendiren denetimdir. Yargı dışı denetimde genellikle idari usuller izlenir ve idarenin işlemleri kapsamlı şekilde incelenir.

Devlet işlemlerinde, ilgili kişilere hangi kanun yollarına ve mercilere başvuracaklarını ve sürelerini belirtmek zorunludur. Bu, Anayasa'nın 40. maddesi tarafından belirlenmiştir ve idarelerin bu konuda şeffaf olmalarını sağlar.

Yargı kısıntısı ise yargının yürütmenin idari işlemlerini denetimden kaçınması durumunu ifade eder. Bu durumda yargı yerleri çeşitli sebeplerden dolayı yürütmenin bazı işlemlerini denetleme yetkisinden kaçınırlar.
 
Geri
Üst