AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

İdare Hukuku ile Anayasa Hukuku Arasında Sınır Sorunu Hakkında Bilgi

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.363
Tepkime puanı
1
Puan
1
Yöneticilik Hukuku ile Tüzük Hukuku Aralarında Sınır Sorunu Hakkında Veri,
Yöneticilik Hukuku ile Anayasa Hukuku Aralarında Hudut Sorunu Hakkında ,
Yöneticilik Hukuku ile Anayasa Hukuku Arasında Sınır Sorunu ,
Idare Hukuku ile Anayasa Hukuku ,
Tüzük hukukunun incelediği konulardan biri devletin yürütme organının kuruluşu ve işleyişidir Bu konu itibarıyla idare hukuku ile anayasa hukuku alanında ortaklık vardır Acaba “yürütme konusunda, tüzük hukuku ile yöneticilik hukuku arasındaki hudut çizgisi nereden geçer?
a) Önerilen Kriterler Tüzük hukuku ile yöneticilik hukuku arasındaki ayrım konusunda dağıtılmış kriterler önerilmiştir162: (1) Birinci Olarak, yürütme organının “yüksek makamlarının incelenmesinin anayasa hukukunun, buna karşılık “daha aşağı makamlarının, özellikle “kolay idarî makamlar (simples autorités administratives)ın incelenmesinin yöneticilik hukukunun alanına girdiği söylenmektedir163 Bu ayrıma kadar, Cumhurbaşkanının ve başbakanın incelenmesi tüzük hukukunun, lakin valinin, kaymakamın veya muhtarın incelenmesi idare hukukunun konusuna girer (2) Bazı yazarlar da , tüzük hukuku ile idare hukuku arasındaki ayrımı, “hükûmet etmek (gouverner) ile “idare etmek (administrer) arasındaki fark ile açıklamaya çalışmıştır (3) Öteki bir takım yazarlar da yöneticilik hukuku ile anayasa hukuku arasındaki ayrımı “idarî işler ile “siyasî işler arasındaki fark ile açıklamaya çalışmışlardır165 Bunlardan birincisi anayasa hukukunun konusunu, ikincisi ise yöneticilik hukukunun konusunu oluşturur164 *
 
İdare Hukuku ile Anayasa Hukuku arasındaki sınır sorunu genellikle devletin yürütme organının kuruluşu, işleyişi ve yetkileri gibi konularda ortaya çıkar. İdare Hukuku, genellikle idari işlemleri, idari teşkilatı ve idarenin işleyişini inceleyen bir hukuk dalıdır. Anayasa Hukuku ise devletin organlarını, bunların yetkilerini ve devletin temel yapısını düzenleyen hukuk dalıdır. Dolayısıyla, idare hukuku ile anayasa hukuku arasında sınır sorunu, hangi konuların hangi hukuk dalına ait olduğu konusunda belirginleşir.

Tüzük Hukuku ise devletin yürütme organının kuruluşu ve işleyişi gibi konuları incelediği için, bu konular hem İdare Hukuku hem de Anayasa Hukuku alanına girebilir. Yani tüzük hukuku açısından incelenen konular bazen İdare Hukuku'na, bazen de Anayasa Hukuku'na dahil olabilir. Bu durumda, yürütme konusunda tüzük hukuku ile idare hukuku arasındaki sınırı belirlemek için bazı kriterler önerilmiştir.

Önerilen kriterler şunlardır:
1. Yürütme organının yüksek makamlarının incelenmesi genellikle Anayasa Hukuku'na, daha aşağı makamların (örneğin: vali, kaymakam, muhtar gibi) incelenmesi ise İdare Hukuku'na girer.
2. Bazı yazarlar, hükûmet etmek ile idare etmek arasındaki farkı öne sürerek tüzük hukuku ile idare hukuku arasındaki ayrımı açıklarlar.
3. Diğer yazarlar ise idari işler ile siyasi işler arasındaki farkı vurgulayarak yöneticilik hukuku ile anayasa hukuku arasındaki ayrımı açıklarlar.

Bu kriterler sayesinde, tüzük hukuku ile idare hukuku arasındaki sınır çizgisi daha net bir şekilde belirlenebilir ve hangi konuların hangi hukuk alanına ait olduğu daha açık bir şekilde ortaya konulabilir.
 
Geri
Üst