Hoş Geldin!

Bize kaydolarak topluluğumuzun diğer üyeleriyle tartışabilir, paylaşabilir ve özel mesaj gönderebilirsiniz.

Şimdi Kaydolun!

Ic kontrol sisteminin kurulup calistirilmasinin sorumlulugu kime aittir?

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.238
Çözümler
4
Tepkime puanı
1
Puan
38

İç kontrol sisteminin kurulup çalıştırılmasının sorumluluğu kime aittir?​

İç kontrol sisteminin kurulmasında ve izlenmesinde temel sorumluluk üst yöneticiye aittir. 5018 sayılı Kanunun 11 inci maddesinde de bu husus vurgulanmış ve üst yöneticilerin mali yönetim ve kontrol sisteminin işleyişinin gözetilmesi ve izlenmesinden sorumlu oldukları ifade edilmiştir.

Bir işletmede iç kontrolün etkin olduğunun temel göstergeleri nedir?​

Etkin bir iç kontrol için gerekli temel ilkeler; görevlerin ayırımı ilkesi, kıymet hareketlerinin yetkilendirilmiş olması ilkesi, uygun belgeleme ve muhasebe kayıt düzeninin var olması ilkesi, varlıkların ve muhasebe kayıtlarının fiziki koruması ilkesi, bağımsız mutabakatların yapılması ilkesidir.

Şirketlerde iç kontrol sistemi nasıl kurulur?​

Şirketlerde iç kontrol sistemi nasıl kurulur?
Şirket risklerinin kontrol altına alınacaktır….İç Denetim Sistemi’nin aşamaları şunlardır:
- Birinci aşamada şirketin mevcut durumu tespit edilir.
- İş akış diyagramları oluşturulur.
- İç kontrol kriterleri oluşturulur.
- İç kontrol kriterlerinin onaylanır.
- Süreç içinde çalışanlar iç denetim hakkında bilgilendirilir.

İç kontrol sistemi nelerden oluşur?​

İç kontrol sistemi nelerden oluşur?
Bu anlamda, iç kontrol sistemleri oluşturmak bir amaç değil, iyi kurumsal yönetime giden yolda bir araçtır. İç kontrol; kontrol ortamı, risk değerlendirmesi, kontrol faaliyetleri, bilgi & iletişim ve izleme olarak tanımlanan 5 ana unsur veya Kamudaki karşılığı ile 5 standarttan oluşur.

Iç kontrolü kim kurar?​

İşletmelerin pay sahipleri ile işletmeyi yönetenler arasındaki bağlantıyı yönetim kurulu kurar(1). İşletmenin pay sahipleri yönetim üzerinde, yönetim kurulu ve komiteler aracılığı ile kontrol oluşturur(6).

İç kontrol sistemi ile bağımsız denetim arasında nasıl bir ilişki vardır?​

Bağımsız denetim ve iç denetimin amaçları ve faaliyet kapsamları farklılık göstermektedir. İç denetim iç kontrol sisteminin etkinliği ile ilgilenirken bağımsız denetim ise iç kontrol sisteminin yapılması gerekli denetim testlerini azaltıp azaltmayacağı ile ilgilenir.

Bir işletmede iç kontroller nelerdir?​

Bir işletmede iç kontroller nelerdir?
“İç Kontrol, örgütün planı ile işletmenin varlıklarını korumak, muhasebe bilgilerinin doğruluğunu ve güvenilirliliğini araştırmak, faaliyetlerin verimliliğini arttırmak, saptanmış yönetim politikalarına bağlılığı özendirmek amacıyla kabul edilen ve uygulamaya konulan tüm önlem ve yöntemleri içerir.”

İç kontrol sistemi hangi kanun çerçevesinde kurum ve kuruluşlarda yapılmaktadır?​

İç kontrol sistemi hangi kanun çerçevesinde kurum ve kuruluşlarda yapılmaktadır?
5018 sayılı Kanun ile iç kontrol, “İç kontrol; idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini, varlık ve kaynakların korunmasını, muhasebe kayıtlarının doğru ve tam olarak tutulmasını, malî bilgi ve yönetim bilgisinin zamanında …
İç kontrol nedir ne değildir?​
İç kontrol; kurumun, yönetimi ve personeli tarafından hayata geçirilen, belirlenmiş hedeflere ulaşmasında ve misyonunu gerçekleştirmesinde makul bir güvence sağlamak üzere tasarlanmış ve kurumun genelini etkileyen bütünleşmiş bir süreçtir. Her kurumun iç kontrol sistemi aynı değildir.
Kimdir iç kontrol danışmanlarından biri?​
“Sözde” iç kontrol danışmanları, iç kontrolün gerçekte ne olduğunu kendileri de bilmediklerinden, maalesef İdareleri bu çalışmaların yeterli olduğu yönünde ikna etmektedirler. Buzdağının görünen yüzü kadar, birde görünmeyen yüzü olduğunu bilmemekte ve İdarelerimizin bu çalışmalar ile yetinmelerini sağlamaktadırlar.

Hangi kurumlar iç kontrol faaliyetlerini koordine ediyor?​

Hangi kurumlar iç kontrol faaliyetlerini koordine ediyor?
Buna ek olarak, kamuda iç kontrol faaliyetlerini koordine etmekle görevli Maliye Bakanlığı’nın da süreçte aktif rol alamamış olması nedeniyle İdarelerimiz, farklı danışmanlık kuruluşlarının, iç kontrole ilişkin farklı yaklaşımlarının etkisi altında kaldılar. Son 6 aydır neredeyse 100’e yakın İdare ile temaslarımız oldu.

Peki, iç kontrol danışmanlarının yetkinliği nelerdir?​

Peki, iç kontrol danışmanlarının yetkinliği nelerdir?
İç kontrol ve risk yönetimi kavramları ile uzaktan yakından alakası olmayan, bu alanda açık görerek, İdarelerimizin konuya ilişkin bilgi eksikliklerini istismar eden bu danışmanların, yetkinlikleri mutlaka sorgulanmalıdır. İşte bu “sözde” iç kontrol danışmanlarının yetkinliklerini sorgulamanız için aşağıda bazı sorular veriyoruz.

Ön malî Kontrol Yetkilisi kimdir?​

Madde 14– Malî hizmetler biriminde ön malî kontrol yetkisi malî hizmetler birimi yöneticisine aittir. Kontrol sonucunda düzenlenen yazılı görüş ve kontrol şerhleri malî hizmetler birimi yöneticisi tarafından imzalanır.

Ödemelerin tutarı ve zamanı kim tarafından kontrol edilir?​

Madde 10- Ön malî kontrol görevi, idarelerin yönetim sorumluluğu çerçevesinde, harcama birimleri ve malî hizmetler birimi tarafından yerine getirilir.

Hangi ihaleler ön malî kontrole tabidir?​

Hangi ihaleler ön malî kontrole tabidir?
İdarelerin, ihale kanunlarına tabi olsun veya olmasın, harcamayı gerektirecek taahhüt evrakı ve sözleşme tasarılarından tutarı mal ve hizmet alımları için bir milyon Türk Lirasını, yapım işleri için üç milyon Türk Lirasını aşanlar ön malî kontrole tabidir.

Ön malî Kontrol hangi denetimi kapsar?​

Ön malî Kontrol hangi denetimi kapsar?
“Ön malî kontrol, harcama birimlerinde işlemlerin gerçekleştirilmesi aşamasında yapılan kontroller ile malî hizmetler birimi tarafından yapılan kontrolleri kapsar. Ön malî kontrol süreci, malî karar ve işlemlerin hazırlanması, yüklenmeye girişilmesi, iş ve işlemlerin gerçekleştirilmesi ve belgelendirilmesinden oluşur.

Gerçekleştirme görevlisi nasıl belirlenir?​

Gerçekleştirme görevlilerinin harcama yetkililerinin hiyerarşik olarak en yakın kişiler,yani harcama yetkililerinin yardımcıları ya da harcama yetkililerine en yakın kişiler arasından seçileceği bir kural altına bağlanmış.

Muhasebe yetkilisini kim atar?​

9.12.1994 tarihli ve 4059 sayılı Kanun hükümleri saklı kalmak kaydıyla genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinde muhasebe yetkilisi Maliye Bakanlığınca, diğer kamu idarelerinde ise üst yöneticiler tarafından atanır.
 
İç kontrol sisteminin kurulup çalıştırılmasının sorumluluğu genellikle üst yöneticiye aittir. Bu husus, 5018 sayılı Kanunun 11. maddesinde özellikle vurgulanmıştır. Üst yöneticilerin mali yönetim ve kontrol sisteminin işleyişini gözeterek ve izleyerek sorumlu oldukları belirtilmektedir.

Etkin bir iç kontrol sistemi için gerekli temel göstergeler şunlardır:
- Görevlerin ayırımı ilkesi,
- Kıymet hareketlerinin yetkilendirilmiş olması ilkesi,
- Uygun belgeleme ve muhasebe kayıt düzeninin var olması ilkesi,
- Varlıkların ve muhasebe kayıtlarının fiziki koruması ilkesi,
- Bağımsız mutabakatların yapılması ilkesi.

İç kontrol sistemi, kontrol ortamı, risk değerlendirmesi, kontrol faaliyetleri, bilgi ve iletişim ve izleme olmak üzere 5 ana unsur veya 5 standarttan oluşmaktadır. Bu unsurların bir arada çalışmasıyla sağlam bir iç kontrol sistemi kurulur.

İç kontrol sistemi işletmelerde risklerin kontrol altına alınmasını sağlar. İç denetim sistemi aşamaları genel olarak şunlardır:
1. Şirketin mevcut durumunun tespit edilmesi.
2. İş akış diyagramlarının oluşturulması.
3. İç kontrol kriterlerinin belirlenmesi ve onaylanması.
4. Çalışanların iç denetim hakkında bilgilendirilmesi.

İç kontrolün etkinliği ile bağımsız denetimin yapılması gereken testler arasında ilişki bulunmaktadır. İç denetim, iç kontrol sistemi etkinliği ile ilgilenirken; bağımsız denetim, iç kontrol sisteminin gerekli denetim testlerini yapılmasını sağlar.

İç kontrol danışmanlarının yetkinliği önemlidir çünkü bu danışmanların iç kontrol ve risk yönetimi konularında uzman olmaları gerekmektedir. Danışmanların bu alandaki bilgi eksikliklerini istismar etmemesi ve İdarelerin ihtiyaçlarına uygun çözümler sunmaları önemlidir.
 
Geri
Üst